Gå til innhold

PCen er ustabil, trenger noen tips

Anbefalte innlegg

Sitter på jobb nå, og har vært plaget av at maskinen min er veldig ustabil. Kan selvfølgelig levere den til IT-gutta, men da står jeg uten PC en snau time mens de installerer på nytt.

Problemet er som følger:

Enten fryser maskinen helt

Bluescreen

Får plutselig ikke tilgang til mapper på harddisken. De vises i Explorer, men får feilmelding når jeg prøver å aksessere dem.

Det skjer HELT vilkårlig virker det som :cry:

Er en Pentium 4 3GHz maskin, 2GB RAM, Asus (?) GeForce FX5600, et eller annet MSI hovedkort med Intel i875P/E7210 chipset og en promise S-ATA kontroller. WinXP SP1.

Noen som har noen tips om hva som er galt? Har klødd meg lenge i hodet her, og skiftet det meste av drivere. :hmm:

Dette er min første P4 maskin. Har aldri vært borti en mer ustabil maksin en dette, tror seriøst ikke jeg kommer til å kjøpe P4 privat, med mindre noen kommer med noen gode tips her :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som varme problemer.. :hmm: kunne det vært det? Skjekka temperaturen?

Har ikke sjekket temperaturen, men dette er ikke en selvbygd maskin. Den er ferdig produsert, og det ville vel være ganske rart om den ikke var testet for det. Skal imidlertid ta en liten sjekk på det når jeg kommer på jobb igjen.

Lenke til kommentar
Vetke om det er det samme men.. Kompis av meg har lenge hatt problemer med en utrolig ustabil maskin. Han har aldri oppdatert bios'n og etter at jeg gjorde det i går har den vært dønn stabil!

Faktisk det eneste jeg ikke har oppdatert, kanskje ikke så dumt :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det kan også være eit virus, køyr eit virusprogram og sjå om det finn virus...

Fjern alt som heiter spyware og...

Akkurat det er det 99.9% ikke. Vi kjører Corporate versjon av McAffee, og har en brannmur som ikke ligner grisen. Tror faktisk jeg ikke har fått en eneste netsky mail en gang jeg. Har også kjørt Adaware. Maskinen har dessuten vært slik siden dag 1 jeg fikk den. Kan jo seffern ha sneket seg inn noe, men det ville virkelig overraske meg.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe problemet ditt skyldes en eller annen form for adresse feil når maskina skal utføre enkelte instruksjoner. Det kan tyde på at flere hardware enheter "lytter" på de samme adressene. For eventuelt å eliminere denne feilkilden bør du koble fra så mange enheter (cdrom, dvd, netverkskort, ...) som mulig og se om problemet fortsatt er der. Siden du tydligvis sliter med disk access ville jeg starta med å koble ut IDE enhetene.

Problemet kan også skyldes feil/dprlig kontakt på ram brikkene. Har du flere brikker prøv med en av gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...