knokle_85 Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Er det noen som kan hjelpe meg med en liste over basic kommandoer i linux? Greit å ha når jeg skal lære meg det nå. Er litt stress å måtte slå opp hver kommando når jeg trenger de. Alt i fra rename til su, hvis du forstår hva jeg mener.. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 trykk tab 2 ganger i konsoll (dette har vært nevnt før i forumet) så kan du lese man sidene til de kommandoene du lurer på.. hvis dette blir litt vel overkill, så burde hvertfall google kunne hjelpe deg Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Google er en my raskere søkemotor enn dette forumet... http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=...nds&btnG=Search Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) openbsd søke i manual man komando Diverse komandoer (lurt å ha jed libslang bash og webmin ) ls-->vise innhold i mappe pwd->vise hvor du er i filstrukturen cd mappe-->hoppe til mappe cd ..-->gå ett hakk tilbake pkg_add -v pakke-->legge til en pakke cp fil-->kopiere tar xvzf pakke ut en tar.gz fil Mounting av cdrom mkdir /mnt/cdrom (lage en mappe, trengs bare 1. gang) mount /dev/cd0a /mnt/cdrom ctrl + c -->avslutt prosess jed fil -->åpne fil for å redigere innhold ifconfig -a --> vise nettverksinstillinger Er ett hav av komandoer men openbsd har en genial manual innebygget er bare å skrive. man move så får du vite hvordan du flytter ting. Jo ska du skifte shell så er det simpelt sh -->shell sh bash --> shell bash og viktigst av alt, halt stopper boksen EDIT: Ikke akkuratt linux... Svarte, beklager at det ble en feilpost Endret 18. juni 2004 av Admin'c Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 noen små komandoer som man bruker HELE tiden rm mv cp cd tar Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Ta en kikk her. The one page Linux Manual - en liste som spenner seg over 1 a4-ark (begge sider). Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Kjøp deg PCPro som er i butikken nå. De har en ganske fyldig norsk kommandolinjeguide i dette nummeret. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Tips: rute.sourceforge.net har masse digg. Lenke til kommentar
power Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 (endret) Her er i alle fall de jeg bruker mest: <basic> ls - liste med mapper og filer mv - flytte på og eller rename ting cp - kopiering av ting og tang su - - Skifte bruker (denne gangen til root (jeg skifter aldri fra root til bruker)) cat - lese filer startx - Jeg liker et grafisk grensesnitt.. Og jeg liker å starte det cd - Komme seg rundt i filsystemet er greit.. </basic> xmms -e - Så den kewle ogg fila jeg fant ble lagt til i min playlist mplayer - woho.. meg ser på film(klipp) ssh - logger meg mye på servern min.. ooo min lille trogdor vim - redigering er gøy screen - Screen + irssi (og andre ting) er ganske kjekt.. PANG! Det var det Endret 21. juni 2004 av power Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 gmplayer = mplayer med gui Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå