Gå til innhold

Pc til TV - Problem!

sun360

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har koblet sammen min Samsung 21 tommers TV med min pc. ( via scart--> s-video , eller noe sånt :blush: ) Alt gikk helt greit, bortsett fra at bildet er svart- hvitt ( som er nokså plagsomt!! ) :thumbdown:

Jeg har testet dette på 2 pc'er

1. xp 2600+ , PC radeon 9800XT... = her funket det HELT greit!!! Farger og alt ( merk, ikke akkurat den beste kvaliteten, men men....) :thumbup:

2 P 3 600 , HIS R8500 .... = Her så alt ok ut, BORTSETT fra at alt er svart hvitt!!! :cry:

De ble koblet på samme måte med samme kabler og drivere cat 3,10 ( testet også med cat 4,3..?) osv.

På den ene pc'en funket det ok , mens på den andre .... you get the point... HJELP!!!! :scared:

Mange takk på forhånd!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri sett en Samsung 21" som støtter s-video...

Du må bruke kompositt og trenger en "s-video til kompositt"-adapter. Den følger med på noen kort, eller kan kjøpes separat.

Og som andre sier, så må selvfølgelig kortet stå i PAL.

Lenke til kommentar

Jeg har satt den på pal B, men fortsatt samme problem!!

Jeg har koblet den via en slags s -vido --> scart greie akkurat hva det kalles/er vet jeg ikke (noob :blush: )

Takk for alt innspill så langt!! :thumbup:

Merk!

At jeg har greid det med et annet grafikk kort ( R9800XT ), samme kabler og samme metode etc.... WHY???

Kan det ha noe med biosen på grafikk kortet å gjøre... ? :ermm:

Endret av sun360
Lenke til kommentar

Hadde det samme problemmet her om dagen, klarte å løse det men løsningen var "feil" i flg min egen logikk. Det sier kanskje litt om min IT-kapasitet men jeg prøvde i allefall PAL-B og G men fremdeles samme problem. Bare det å få pc bildet på skjermen var jo en liten miniseier.

Under et av alternativene skulle jeg velge hva slags kabel jeg brukte og valgte s-video fordi min logikk tilsier at bruker man en s-video utgangen skal man også velge dette alternativet men her skulle det altså være composite (noe jeg altså ikke brukte). Kanskje er ikke composite det jeg trodde det var men dete fungerte i allefall :hmm: .

Ellers hvis du sliter så kan du gjøre som jeg lærte i naturfagtimene i 7. klasse, før logg og gjør kun en endring om gangen :p

Lenke til kommentar

sun360: Hvor fant du alternativet for å velge "kabel type" ???

Aller først: jeg har et GeForce2 MX kort med drivere fra Nvidia (versjonsnummer ukjent).

Gikk først på Egenskaper for skjerm, innstillinger, avansert (men det skjønte du sikkert allerede).

Der har jeg en fan for GeForce2 MX hvor man blant annet kan velge to skjermer, en analog skjerm (PC-skjermen) og TV. Høyreklikker på ikonet for TV, velger "Velg TV-format", på menyen som kommer da har jeg to valg som grupperes som "TV-innstillinger". Det er Signalformat (Her velger jeg Pal-B, lengre ned i listen er norge oppgitt med både pal-b og pal-g men jeg har bare valgt den som ikke har noen landskode etter seg.

Det andre er "Tilkobling". Denne var satt defalut til "automatisk valg", det funka ikke. Her kan jeg ellers velg "S-video ut" (noe jeg trodde det skulle være) og "Sammensatt video ut" (først når jeg valgte dette kom fargene på TV'n). For å legge en sten til, til min forvirring har disse to valgene et lite ikon som viser kabelhodet slik at det jeg har valgt har et ikon av en kabel som jeg ikke bruker...

Fra grafikkortet har jeg en kabel som bruker s-video utgangen til en scart inngang på tv'n.

Lenke til kommentar
Jeg har sett etter en lignende innstillings mulighet på mine kort , men har ikke greid å finne noe i det stillen. Jeg har forsåvidt ati R8500 og R9800XT så.... :nei:

Lurte på en ting, jeg kjøpte dette ( R8500) brukt for en tid tilbake, da jeg kjøpte det så sa selgeren at det "egentlig" er et LE kort som han har flashet til et "vanlig" R8500 ( som forsåvidt funker ypperlig, og klokker ganske bra også 305/305). Jeg har IKKE org biosen... kan dette muligens ha noe med saken å gjøre eller er jeg heeelt på vill spor?! :blush:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...