Gå til innhold

Virkelig nødvendig med x800pro?


IwwY^^

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe meg ny Shuttle nå (3200+) og lurer litt på skjermkort. Slik det er nå er ALLE utsolgt for X800pro og ingen får GT før om leenge..

Det jeg nå lurer på er om jeg likegodt kan kjøpe et 9800pro?

I et slikt system vil x800pro bli litt overkill eller? Bare lurer på om det er verd de ekstra kronene.. evt. spare pengene å kjøpe noe bedre senere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter du mye i word og spiller mye cs så trenger du jo ihvertfall x800pro, helst x800xt.

Fra ironi til alvor.

Hva du trenger veit vel ingen, hva du trenger veit vel du.

Jeg veit at mitt GF4 ti4200 kommer til å holde en stund til, av hva jeg krever.

For meg er x800pro og alt som er så nytt maksimalt overkill.

 

Hva det er for deg, og om du har ett gammelt kort som enda traver og går slik du vil at det skal gå, så beholder du heller det.

 

Men, hadde jeg personlig skulle ha kjøpt meg nytt skjermkort i dag.

Så hadde det mest sannsynlig blitt 9800pro.

Men det er hvis jeg ikke har noe fra før.

Lenke til kommentar

Kjøp et 9800pro. Et x800pro koster mer en dobbelt så mye, og eneste du oppnår med et slik kort er mer poeng i 3dmark, som du ikke får brukt te mye fornuftig idag uansett. Tviler på at du vil ha mer "glede" av pcen din om du har et x800pro eller et 9800pro i dag (hvis du ikke MÅ spille FarCry i 1600x1200 med 8xFSAA/16AA+++++ da ;) ).

 

Nei, kjøp et 9800pro no, og skaff deg et x800pro om et år eller noe når de er sunket til 9800pro-prisnivå.

Lenke til kommentar
Er det mulig :no:

 

Vel det er rent idioti å kjøpe et x800pro/xt hvis ikke det er jobb relatert. For å si det slik så er det ikke et eneste spill der GF4 ikke funker fink.

Er jeg idiot da siden jeg kjøper x800pro?

 

Men uansett...du får x800 nå til 3300,-

 

Tipper at når x800 kommer inn på lager igjen vil prisen synke enda mer.

Jeg nøler ihvertfall ikke med å kjøpe x800pro.

 

Men skal du tenke med lommeboka kan du jo kjøpe deg et 9800pro kort.

Men det er jo helt klart opp til deg.

Lenke til kommentar

Det spørs jo helt på hvilket nivå du spiller spill på da, og hvor mye du kan ta deg råd til, men jeg for min del synes det er litt dumt å sitte penger i gammel teknologi nå.

 

For å si det sånn, vanligvis får du kansje 30-40% bedre ytelse ved å gå fra de kortene som gir deg mest ytelse for pengene, til å go til toppsjiktet som er ca dobbelt så dyrt. Slik var det hovedsakelig gjennom geforce2 til "5".

 

Nå derimot er den dobbelt så dyre modellen ca dobbelt så rask. Derfor er x800 pro et veldig godt kjøp i mine øyne. Kortet har nesten akkurat like mye ytelse pr. krone som en 9800 pro, og det er veldig skjeldent.

 

Men selvfølgelig, hvis du ikke har råd til å bruke 3400 for et x800 pro, eller du egentlig ikke spiller så mye, eller ikke bryr deg så mye om du har dårlig framerate i nye spill om et års tid, så kan det godt være 9800 pro er et bedre valg for deg.

 

Jeg bare mener, det er skjeldent at du kan kjøpe et topp-sjikte kort med så god ytelse/kroner, at det nesten er litt dumt å ikke bruke muligheten =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det spørs jo helt på hvilket nivå du spiller spill på da, og hvor mye du kan ta deg råd til, men jeg for min del synes det er litt dumt å sitte penger i gammel teknologi nå.

 

For å si det sånn, vanligvis får du kansje 30-40% bedre ytelse ved å gå fra de kortene som gir deg mest ytelse for pengene, til å go til toppsjiktet som er ca dobbelt så dyrt. Slik var det hovedsakelig gjennom geforce2 til "5".

 

Nå derimot er den dobbelt så dyre modellen ca dobbelt så rask. Derfor er x800 pro et veldig godt kjøp i mine øyne. Kortet har nesten akkurat like mye ytelse pr. krone som en 9800 pro, og det er veldig skjeldent.

 

Men selvfølgelig, hvis du ikke har råd til å bruke 3400 for et x800 pro, eller du egentlig ikke spiller så mye, eller ikke bryr deg så mye om du har dårlig framerate i nye spill om et års tid, så kan det godt være 9800 pro er et bedre valg for deg.

 

Jeg bare mener, det er skjeldent at du kan kjøpe et topp-sjikte kort med så god ytelse/kroner, at det nesten er litt dumt å ikke bruke muligheten =)

 

-Stigma

Det er svært usannsynlig at man får dårlig framerates om ett år om man har r9800pro. Selv ti4200 vil klare å kjøre spill om ett år meget bra, mot at man ofrer den pene grafikken (som de fleste "FPS-gamers" gjør uansett).

 

Men jeg er enig i at x800pro er et bra kort, jeg tør påstå at det vil bli det nye gf4 ti4200, eller "folkekortet" om det er noe som heter det. Jeg skal i allefall ha x800pro om litt over en måned, bare for å kunne kjøre HL2, Stalker, Doom3 og disse nye spillene med det meste på max =)

Lenke til kommentar
Det er svært usannsynlig at man får dårlig framerates om ett år om man har r9800pro. Selv ti4200 vil klare å kjøre spill om ett år meget bra, mot at man ofrer den pene grafikken (som de fleste "FPS-gamers" gjør uansett).

 

Men jeg er enig i at x800pro er et bra kort, jeg tør påstå at det vil bli det nye gf4 ti4200, eller "folkekortet" om det er noe som heter det. Jeg skal i allefall ha x800pro om litt over en måned, bare for å kunne kjøre HL2, Stalker, Doom3 og disse nye spillene med det meste på max =)

Som sagt, så¨kommer det jo ann på hva du spiller, hvor høye krav du stiller til grafikk og flyt i spillene, og hvor rast utviklingen i spillindustrien går akkurat det året.

 

Men saken står fast at x800 pro er ca dobbelt så rask som 9800 pro, så x800 vil fungere flott lenge etter 9800 pro har begynnt å slite, uansett om det skjer om 1, 2 eller 3 år.

 

Det er selvfølgelig helt umulig å forutsi hvor mye mer de kommenede spillene vil kreve, men for min del så synes jeg benchmarkene for nye spill som farcry, doom3 og HL2 allerede ikke er mer en "tolerabelt" for en 9800pro. For min del er jeg ikke villig til å ofre kvalitet for hastighet i neste "bølge" av krevende spill etter disse, og jeg anntar 9800pro vil da begynne å merke at det begynner å bli gammelt.

 

I dataverdenen er det litt meningsløst å prøve å regne på hvor god en datamaskin vil være om et år =) Det er mye mer meningsfyllt å regne på det relativt til de andre alternativene du har.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har også bestilt x800pro da jeg mener det yter meget bra prismessig mot andre korter. Har nå et GF4TI4200 som jeg ikke synes yter noe særlig lenger. Å påstå at mitt nåværende kort yter godt nok i dagens spill dersom man bare senker grafikken ned på et minimum avhenger av hva man er opptatt av. Jeg synes FPS og bildekvaliteten ikke er god nok lenger. Kunne sikkert kjøpt et 9800pro eller noe i den duren og oppnådd god kvalitet, men etter det jeg har lest av tester og hva som kommer av grafikkrevende spill så besluttet jeg meg for å kjøpe x800pro.

 

Om jeg trenger dette kortet er en annen ting. Dersom man skal begynne å kun kjøpe deler til dataen som man virkelig trenger så blir det ikke mye kjøp. Egentlig så er det ingen som virkelig trenger en data hjemme i det hele tatt, med mindre det er i jobbsammenheng.

 

Å kalle det overkill avhenger av hva man skal bruke maskinen til. Dersom du ikke vil ha den beste grafikken på de nyeste spillene så er det ingen vits i å kjøpe x800pro. Da klarer man seg med mindre. Kortet koster jo også en del så det er opp til den enkelt å avgjøre hva man vil bruke pengene til.

Naboen synes jeg er sprø som har kjøpt et kort til 3700 og mener det er sløseri med penger. At han nettopp har kjøpt en mercedes til 340000 er visstnok helt irrelevant !? Lurer på hvor mye den synker i pris for hvert år? Jaja.........folk er rare ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takk for alle svar!

 

Saken som gjør at jeg vegrer meg litt ang. X800 er jo ingen ny teknologi.. Det er jo i bunn og grunn det samme kortet som 9800pro..

Det kortet jeg har mest lyst på er 6800GT, men tror ikke det er så smart å kjøpe noen kort som er i rev 1.0 :p

 

Når pci-e kommer jo også etterhvert så da regner jeg med kort som GT vil falle en god slant i pris! Tenkte på å ha 9800pro kortet omtrent et år.. det burde det klare!

 

Vet ikke om man får kjøpt AGP kort da, men pci-e har vel ikke tatt helt over =)

Lenke til kommentar
Om jeg trenger dette kortet er en annen ting. Dersom man skal begynne å kun kjøpe deler til dataen som man virkelig trenger så blir det ikke mye kjøp. Egentlig så er det ingen som virkelig trenger en data hjemme i det hele tatt, med mindre det er i jobbsammenheng.

Nei men det blir nesten som at du ikke "trenger" telefon, TV, radio, komfortable møbler, god romtemperatur eller så mye mat som du vanigvis spiser. Hadde fint "klart deg" uten disse tingene, men livet hadde blitt ganske så jævlig etterhvert ;)

 

For min del er data en såpass stor del av både min fritid, utdanningsrettning og underholdning at det hadde blitt et veldig stort tomrom I mitt vanlig liv om jeg at en eller annen grunn ikke kunne bruke data. Det er derfor jeg kan forsvare å blåse 10-15.000 på en ny maskin ca annethvert år, eller å bruke 4000+ på et grafikk-kort. For Larsen i nabohuset hadde det vært galskap, men det har jo bare med prioritering å gjøre. Jeg synes det er galskap å bruke flere ti-tusen årig på gamle plater, og investere hundre-tusener i hi-fi utstyr for eksempel, med det er naboens store hobby.

 

Egentlig, med tanke på hvor mye tid og bruk jeg får ut av en datamaskin i forhold til en gjennomsnittlig person, så er datautstyr egentlig sinsykt billig. Jeg tør ikke tenke på hva det hadde kostet å holde seg "oppdatert" om du var sportsbil-entusiast for eksempel =)

 

10-15.000 er egentlig latterlig lite penger. Eneste grunnen til at jeg sparer på noen områder og leter godt på priser osv. er fordi jeg har veldig lav inntekt som student, og hver krone teller. Hovedsakelig er det sommerjobber som dekker datautgiftene. Senere i livet, når jeg forhåpentligvis har en fast og rimelig ok betalt jobb, så tror jeg de 15.000 vil se mye "mindre" ut enn de gjør nå =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Har selv geforce 4 ti på begge maskinene mine. Spiller far cry og Battlefield vietnam så øra står rett ut!

Ingen grunn til å kjøpe x800 pro nå. 3000-4000,- er alt for dyrt i forhold til hva du vil mærke av forskjell.

 

Vill anta at om en mnd eller to får du xt versjonen for samme prisen.

Sorry mac, men det eneste du beviser er at folk stiller forskjellige krav til hva "bra" grafikk og framerate er. Du kan ikke spille Farcry glatt med høye detajer på en GF4ti, selv om maskinen di nellers er god. Det vil jo fungere selvfølgelig, akkurat som mitt eldgamle GF3Ti500 "fungerer", men du får ikke nye spillet fullt ut. Det er ihvertfall min mening etter å ha prøvd farcry med akkurat det kortet på en ellers rimelig oppegående maskin. Men som sagt... vi stiller forskjellige krav. jeg er kresen på framerate.

 

Jeg spillte litt planetside for en stund siden, og vi i outfit'et (tilsvarende til klan/guild i planetside) lærte opp en potensielt medlem som var relativt ny i spillet)

 

Han synes Planetside gikk litt tregt noen ganger, men i alle andre nye spill så gikk deg fint. Hva spillte han på? En Celeron maskin med 128Mb ram og GF2mx! For dem som ikke har sillt planetside før så svelger planetside gjerne unna 1gig ram og krever lett en radeon 9800pro for å gå noenlunde glatt. Mitt gamle system med Athlon 1800+ 756ram og GF3Ti500 slet alvorlig i tunge kamper...

 

Men han syne det gikk noenlunde ok han... for han var tydeligvis ikke spesielt kresen. et par frames/sec var helt ok for denne fyren.

 

Anyway, I digress =) Det er avhenging av personen som siller hva som er "nødvendig" å ha. Jeg er ikek i tvil om jeg skal kunne klare å kjenne forskjell på 9800pro of x800 når jeg spiller farcry eller HL2 for eksempel. Den ene vil være glatt ,den andre vil være snadderglatt. Så... ikke legg mye vekt på individers personlige oppfattning om hva som er nok, for de snakker kun for seg selv.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er enig med deg Stigma og det var det jeg ville frem til også....sånn noenlunde ihvertfall ;)

 

En kollega av meg synes også jeg er helt knekkebrød i huet som kjøper dette kortet. Imidlertid så så han ikke noe merkelig i å ha en båt til 80000 som han bruker maks tre ganger i året og bruker mange tusen på vedlikehold om vinteren. For min del så ser jeg ikke noe merkelig med det egentlig. Det er hobbyen og interessen hans og jeg forstår ham. Det som plager meg litt er at med engang man kjøper noe til en data som koster litt penger så blir man sett på som en idiot. At ikke folk kan forstå at dette er en hobby på lik linje som alle andre hobbyer?

 

Og forresten så har det ikek så veldig mye å si om man er student eller arbeider. Desto mer du tjener desto mer bruker du på regninger. Du vil aldri ha mer penger enn at du akkurat klarer deg. Husker da jeg var student og gledet meg vilt til jeg skulle begynne i fast jobb og tjene penger som grass........vel.......skal si at regningene kom kjapt også!

Noe mer penger har man selfølgelig, men noen rik man blir man neppe...

Lenke til kommentar
Vel det er rent idioti å kjøpe et x800pro/xt hvis ikke det er jobb relatert. For å si det slik så er det ikke et eneste spill der GF4 ikke funker fink.

Jeg merket betydelig forskjell fra R9700Pro til X800Pro i bl.a FarCry og BF:V og jeg angrer ikke kjøpet selv om det var ganske dyrt.

Folk stiller forskjellige krav til ytelse og kvalitet så om det er verdt prisen blir ganske subjektivt. Det som er idioti er å diktere for andre hva som er bra nok.

Lenke til kommentar
Vel, han får vel ca 7-800 kr for 9800 kortet på QXL om et år til, da. ;)

Er det mulig :no:

 

Vel det er rent idioti å kjøpe et x800pro/xt hvis ikke det er jobb relatert. For å si det slik så er det ikke et eneste spill der GF4 ikke funker fink.

Det er helt feil...

 

Selv mitt 9800 Pro på min P4C@3,1GHz sliter til tider i spill hvis jeg skal ha på litt eyecandy. Så å si at et X800XT PE ikke er nødvendig for å få skikkelig flyt i alle spill, det er feil.

 

Det er kanskje ikke en fornuftig oppgradering, men det er ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...