Gå til innhold

Sony DSC-W1 Et førsteintrykk...

Anbefalte innlegg

Sjekk ut varenr 32-2211 på clas ohlson. En beskyttelsesveske som skal være vanntett ned til 10m. Tror det er det eneste som finnes. Vet i alle fall at akkurat denne diskusjonen foregår på internasjonale fotoforum der de ikke har kommet frem til noe. Jeg kommer nok til å kjøpe denne vesken (så sant den passer til kameraet, hvilket jeg tror den gjør)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei.

Har lurt lenge på å kjøpe Sony Cyber-shot DSC-P100, og hadde vel nesten bestemt får å slå til på det. Men så så jeg Sony Cyber-shot DSC-W1, og da ble jeg usikker igjen om hvilket jeg skulle velge. Så nå lurer jeg på hva dere ville valgt eller annbefalt av de to. De er jo (nesten) helt like, bortsett fra at w1 er noe tyngre og litt større.

Hei,

Jeg har hvert igjenom det samme valget som deg, og havnet tilslutt på P120 (samme som P100 men i svart med ekstra batteri og veske)

Grunnen for at jeg gikk for P120 var litt utseende, størrelsen samt at jeg skulle ha ett kamera som samboeren også kunne ta bilder enkelt med, så at P120 er et mer point and shoot kamera med flere scenes valg enn W1/12 var også tellende.

Bilde kvaliteten er super, samt at kamera er lynkjapt. Du kan ikke gjøre feil med noen av disse.

Lenke til kommentar

P100/P120 og W1/W12 har så og si samme spesifikasjonene. Forskjellene er:

Fordel P100/P120:

* P100/P120 har 3 flere scenes (9 stk mot 6 stk på W1/W12)

* P100/P120 er mindre og lettere (108x52x26mm og 183 g (med batteri og minnekort) mot 61x60x36(!!!)mm og 250g (med batteri og minnekort) for W1/W12

* P100/P120 har dockingstasjon (hvis en foretrekker det??)

* Undervannshus fins som tilleggsutstyr på P, mens IKKE for W

Fordel W1/W12:

*W har 2,5" skjerm mot 1,8" på P. MEN: P har større oppløsning på skjermen (134K pixels mot 123 pixels på W...lurer på hvorfor???)

* W1/W12 bruker standard AA batterier mens P 100/P120 bruker spesialbaterier.

Hipp som happ:

* Designet blir en smakssak

Det fins noen flere forskjeller, men de er rimelig uinteressante

Personlig tror jeg at jeg går for P pga størrelsen og vekten.

Warelf: Hvor kjøpte du P120 og hvor mye betalte du for det??

Lenke til kommentar

komplett.no har nå P120 i sine lister. Tror ikke det kommer opp i lista over digitalkameraer, men hvis du søker på p120 så kommer det opp. Varenummer 301247. Billig er det også (EU modell). Kr 3850,- Bestillte dette sammen med det mystisk billige Sandisk Memory Stick Pro kortet de har på 512 MB nå nettopp. Gleder meg til å få det i hus.

Lenke til kommentar
Tolker jeg deg rett, så er ett P100/120 er bedre egnet hvis man ønsker ett "nybegynner"/easy-to-use kamera i forhold til W1?

P120/P100 skal være et enklere kamera å bruke ja, om automatikken i kameraene fungerer like greit veit jeg ikke, men 1 av scenes modene som jeg virkelig savnet på W1 var action/sport scenen, noe som er greit hvis man skal ta bilde av ting i rask bevegelse.

P100/120 er veldig enkelt å bruke, menyene er gode, og man har som sagt scenes for det meste. Og hvis man absolutt trenger det eller ønsker å gjøre litt mer ut av fotograferingen enn bare å peke og klikke så har man en del manuelle instillinger man kan leke seg med i tilegg.

Samboeren ble i hvertfall stor fornøyd og har allerede tatt en god del bilder med det. (Bilde kvaliteten er strålende)

--

El chico: Jeg kjøpte kameraet fra netshop.no til 4200,- for P120 utgaven.

--

Kgravdal: Jepps, til P100 og P120 får man undervannshus til :)

PS: Må bare få sagt det en gang til, disse kamraene er lynkjappe!!!!!!!!

Endret av warelf
Lenke til kommentar
Tror ikke undervannshuset til P100/P120 har komt på markedet enda, men det kommer. Tror det prioriteres å få ut kameraet først (tross alt ikke så lenge siden det kom på markedet).

Kommer det undervannshus til W1 også da kanskje.

Lenke til kommentar

Går nok for P120. falt mer for det etter å last innleggende her. Vil gjerne ha undervannshus, så det gjorde nok sitt og at det er ett mer "nybegynnerkamera".

Men til opplysning, undervannskamera til P100/P120 har kommet ut. så det i en butikk i dubai forige uke, så da kommer det vil ikke om altfor lenge til Norge heller.

Lenke til kommentar

Da begynner kabalen å gå opp!!!!

Står nå igjen med 2-3 alternativer.

1. Sony dsc-p100 evt. 120.

2. Nikon Coolpix 5200

3. Canon IXUS 500.

Hva f....n skal jeg velge. Hjertet mitt sier ikke Ixus men mange har gode erfaringer med det??????

Lenke til kommentar

Har bare såvidt trykket på W1 og P100.

Tror nok menyene er mye det samme (og knappeoppsettet er likt) slik at brukervennligheten er ganske lik.

P100 er nok ikke noe mer nybegynnerkamera enn W1 hvis en ikke mener at 3 flere scenes gjør kameraet veldig mye enklere å bruke..... Uansett tror jeg brukervennligheten er god. I tillegg til at det finns en del manuelle instillinger gjør dette til et bra kamera både for nybegynnere og de litt mer avanserte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...