ahdrage Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg låner en celeron 800mhz bærbar pc. 128 ram Problemet er at når jeg spiller av dvd på maskinen hakker de. Er det noe som er mulig å gjøre noe med eller er bare maskinen for treg? De kan jo ikke bare ha stappet inn en dvd spiller uten grunn? Det er win me på den nå, men jeg vurderer og installere win xp. Blir det i tyngste laget for maskinen kanskje? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Vanligvis er løsningen på hakking å slå på ATA/UDMA modus i Windows, men på en så gammel bærbar maskin er det faktisk ikke sikkert at det er mulig. Sjekk i hardware egenskaper(kontrollpanel-system-hardware-disk kontrollere) om UDMA modus er/eller kan aktiveres. Dersom du ikke kan er nok muligens dette ett problem du må leve med. Endret 17. juni 2004 av kindings Lenke til kommentar
Filla Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Man anbefaler som regel 256 MB RAM som et minimum for avspilling av DVD filmer. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Vanligvis er løsningen på hakking å slå på ATA/UDMA modus i Windows, men på en så gammel bærbar maskin er det faktisk ikke sikkert at det er mulig. Sjekk i hardware egenskaper(kontrollpanel-system-hardware-disk kontrollere) om UDMA modus er/eller kan aktiveres. Dersom du ikke kan er nok muligens dette ett problem du må leve med. Det kan fikse problemet hvis du er heldig, ja. Jeg ville også prøvd å defragmentere ol. for å øke ytelsen. Steng prosesser som bruker ram som du ikke trenger å bruke. Det kan godt hende at pcen ikke takler å spille av dvd'er. Jeg har en Amilo D 1,1ghz (celeron) med 256mb ram, og jeg har gitt opp å få den til å takle dvd'er. Og da har jeg virkelig prøvd de fleste mulighetene. Jeg er heller ikke alene om å ikke kunne spille av dvd-filmer på den. Windows XP og 128mb ram vil jeg absolutt ikke anbefale. Vil gå meget dårlig. Kjøp mer ram eller legg in Win2k. Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Fann ikke ATA/UDMA... Ser ut som det er lite håp altså Lenke til kommentar
kindings Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Men du kom inni egenskaper for "primary IDE channel"/"primær IDE kanal"(aner egentlig ikke hva de kaller det for i norsk versjon av windows)? Evnt sekundær ide kanal, alt etter hva DVD-rommen er koblet mot, antageligvis er det sekundær kanal når jeg tenker meg om. Under advanced settings(avanserte egenskaper) flipperen kan du velge "DMA if available"/"DMA hvis tilgjengelig", da skal den utomatisk gå over i beste mulige UDMA modus. Dersom du ikke får den bort fra PIO modus kan du egentlig gi opp, PIO modus er ikke godt nok for DVD titting, enkelt og greit. Som flere her sier kan mer RAM også være løsningen, evnt nedgradere windows XP til Windows 2000. W2K krever litt mindre ressurser enn WinXP, men byr i hovedtrekk på det samme. lykke til uansett. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Har opplevd at power options har noe å si for hakking i dvd-avspilling. Sett den til "allways on" eller "presentation". Prøv også forskjellige spillere. (zoomplayer, windows mediaplayer, windvd osv.) Power options finner du i kontrollpanelet. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå