Gå til innhold

Kraftig harddisk jobbing ved idle

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nylig skiftet tower og fiksa støysvake vifter. Det eneste jeg hører nå er at det flyttes luft. Men har fått et annet "problem" også nå, og det er at harddisken(e) bråker noe fælt.

Når jeg ikke gjør noe på pc'en, jeg har bare IRC oppe, så høres det ut som harddisken(e) jobber noe kolosalt. (Den jobber også etter at pc'en har stått i idle modus noen timer) Noen som vet hva problemet kan være ?

Har nylig formatert, og det virker som om at den bare har blitt værre.

Jeg har ikke noe slags kjøling direkte på harddiskene pr. dags dato, kan det være noe av problemet ?

Det er 2 stk Maxtor 160 GB's harddisker med 8MB cache og 1 stk Western Digital 120GB harddisk med 8 MB cache. Windows kjører på en av Maxtor harddiskene.

Mvh Jan Erik Høvik aka. Moltrez

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, de eneste programmene som kjøres i bakgrunnen er : NetLimiter, Epson Stylus CX3200(Printer Prog), PowerStrip, MSN, Norton Antivirus, Motherboard Monitor 5, Steam og som sagt IRC.

Har kjørt virus scan : 0 files found.

Har kjørt defragmentering på c:, resten trenger ikke.

Har 1024 DDR ram, PC3200 (NoName)

Lenke til kommentar

Kan jo hende du har spyware eller lignende som ligger å formerer seg eller at du har virus som sender ut mail...

Høgreklikk startlinjen å trykk på task manager, gå inn på Processes å se etter om det er noe som jobber. Gå så inn på Performance å se etter hva som står i den ruta nederst til venstre. Dersom Total = over 1 024 så er det programmer som bruker masse minne å bruker av hd'n i tillegg til minnet.

Det ble det med meg da det var mange måneder siden jeg formaterte å det lå igjen masse ting å slukte minne... brukte 1 400 av selv om jeg kjørte bare få programmer.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det er den harddisken jeg kjører Windows på. Det er en Maxtor 160GB. Den jobber faktisk i idle modus, noe som ikke er normalt :p

Nylig formatert.

Har defragmentert.

Har kjørt virus scan.

Noen som vet hva problemet kan være ?

Lenke til kommentar
Har funnet ut at det er den harddisken jeg kjører Windows på. Det er en Maxtor 160GB. Den jobber faktisk i idle modus, noe som ikke er normalt :p

Nylig formatert.

Har defragmentert.

Har kjørt virus scan.

Noen som vet hva problemet kan være ?

jeg foreslår at du unistallerer mIRC, tar på deg sko, åpner døren, og går deg en liten tur. Når du kommer tilbake er sikkert problemet ute av verden :thumbup:

Lenke til kommentar

selv om du ikke bruker mye CPU betyr det ikke at harddisken ikke arbeider med ting.

Har du nedlastninger, eller P2P programmer som går i bakgrunnen? Disse vil jo i såfall konstant skrive (og lese om du deler ting) på harddisken.

Ellers vil en veldig grafmentert harddisk måtte jobbe mer for å lese og skrive data, men det skulle ikke være relevant når den står i helt idle modus. Da skal ikke noe bruke harddisken uansett.

Du kan bruke et flott program kallt netlimiter til å sjekke inngående og utgående trafikk på PC'en (og evt cappe hastigheten på hvert program individuelt). Netlimiter kan ofte fortelle deg en del interessante ting, om det er ting som foregår på maskinen din som du ikke visste om...

-Stigma

Lenke til kommentar

De eneste programmene som kjøres i bakgrunnen er : NetLimiter, Epson Stylus CX3200(Printer Prog), PowerStrip, MSN, Norton Antivirus, Motherboard Monitor 5, Steam og som sagt IRC.

Alle der vet at når dere tar ting fra harddisk til harddisk, så bråker. Slik er harddisken min hele tiden for øyeblikket :|

Lenke til kommentar

Vel, nå har harddisken forandret seg litt.

Prøvde en formatering, og etter jeg hadde gjort det så "jobber" harddisken i ca 1 time, så tar den seg liksom en liten pause, så er det på'n igjen.

Jeg har installert alt av Windows Update. (Jeg har Windows 2000 Service Pack 4)

Flere forslag ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...