Gå til innhold

trenger en sterkere pumpe enn hydor L20


Anbefalte innlegg

jeg kjøpte meg en hydor L20, pga prisen. den har fungert supert hele veien. men etter hver som det kommer flere og flere blokker i systemet mitt (2 stk nå, skal ha 5-6 når jeg er ferdig)

 

 

så jeg trenger en STERK, SOLID og stille pumpe.'

 

 

har sett på disse "maxi-jet" pumpene som de selger hos webzoo, åssen er de ? da tenker jeg på PH1200 (1100liter/timen)

 

 

noen andre forslag ?

 

på forhånd, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kom an a! trenger litt hjelp :) jeg vet det er flere her i forumet som har Maxijet pumper ;)

Jadda jadda! :p

Jeg har brukt Maxi-Jet i flere år, og er fornøyd med dem! Men vær samtidig klar over at trykket (løftehøyden) ikke er overvettes stor; Ca 1,5 til 1,6m.

Etter min erfaring holder dette i lange baner, om du ikke skal kjøre ekstreme vannmengder i systemet ditt?

Lenke til kommentar
Hva slags nipler er det på maxi-jet pumpa?

Utgangsnippelen har en ytterdiameter på ca 13mm.

Inntaket er endel større; Ca 19mm. Det kan derfor være problematisk å montere en slange direkte til denne, uten å lage en eller annen form for overgang.

Sjøl har jeg løst "problemet" på sugesiden ved å montere pumpa direkte til tanken.

Lenke til kommentar
hmm.. kanskje... men jeg ser vel mer etter ei pumpe med kraft i, som tåler litt motstand :)

Exakt! Två L20 i serie är dubbelt så starka som en ensam!

 

/Olle

Du mener i parallell ikke sant :roll:

Selvsagt må man koble dem i serie for å doble effekten :roll: Med paralell blir det bare dobbelt så stor flow med 0 motstand. Men når du får litt motstand så vil to i serie bli sterkere..

 

Sammenlign med en vogn som blir dratt av hester, en hest drar vogna, men når det blir oppoverbakke så går det tregere. Med to hester så går det ikke noe fortere, men de blir dobbelt så sterke, så når de kommer til bakken så går ikke farten like mye ned..

 

Edit: det er flere her som bruker to pumper, og det er egentlig ingen problemer med det. Sikrere blir det jo også i tilfelle den ene stopper.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Edit: det er flere her som bruker to pumper, og det er egentlig ingen problemer med det. Sikrere blir det jo også i tilfelle den ene stopper.

 

joa.. har man plass, penger og tid så er det jo fullt mulig det..

 

men diablito .. hvorfor ikke en eheim 1250 ?

tror den tåler litt motstand uten å si noe sikkert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...