Gå til innhold

Mitt vannkjølingsprosjekt. WW-ripoff denne gangen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en gang takk for all hjelp og tilbakemeldinger! :yes: Jeg har klart å få den tett nå. Tok blokken fra hverandre og dro fettet litt utover med fingeren. Den ser nå ut til å være helt tett.

Hvis alt fungerer slik det skal, så mangler jeg nå bare en vanntank. Den må være stor nok til å få plass til pumpen. Har ikke funnet noen egnet enda. Den må være stor nok, samtidig som jeg har lyst til at den skal få plass i kabinettet. Tenker at 10*6*10cm er ca passe. Får lete litt i diverse butikker. Eventuelt lage en selv

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Har drevet litt lekasjetesting nå, og ting ser ut til å være ganske tett. Lekker litt ved den største nippelen (ca 16mm) på radiatoren. Jeg klarte til slutt å få tredd slangen utenpå etter å ha varmet den opp og utvidet den en stund med stearinlys og nebbtang.

IMGA0079%20(Custom).JPG

Her kommer også et bilde av pumpa.

IMGA0078%20(Custom).JPG

Men dessverre virker det som om man får det man betaler for. Har merket at den bråker lite uten motstand. Men med en gang jeg kobler på vannblokken, kommer det en slags skranglelyd. Akkurat som om det er noe som sitter litt løst inni der. Noen som vet hvordan, eller om det er mulig å fikse det? Kjøpte også en liten 400L/t sak der, så får eventuelt teste den litt hvis det viser seg å ikke kunne fikses. Men muligens bør jeg kjøpe en ordentlig pumpe uansett. :hmm:

Edit: Kom på at jeg jo kan prøve den eheim-modden. Demonterer pumpa i morgen og ser om jeg får det til.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Gjorde den eheim-modden nå, og det gikk helt fint. Skranglingen er borte, men den bråker fremdeles mer enn den lille pumpa. Så jeg tror jeg bruker den foreløpig. Den er også veldig mye enklere å plassere i et lite kabinett. Den heter Tiaiu HJ-542 elns.

Har disse specs

400L/t

0,8m løftehøyde

5w

Gir litt svak flow, men tror ikke tempen skal bli noe særlig høyere. Den tilfører jo dessuten 23 watt mindre varme til systemet enn den store.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Update igjen!

Har vært veldig lenge siden update nå. Men jeg har vært mye borte, og siden jeg generelt er ganske treig av meg, har det ikke skjedd så altfor mye. Men jeg har syslet med litt småting, og testet det hele i lang tid for å forsikre meg om at ikke noe skulle skje med min dyrebare :love:

Men i dag tok jeg skrittet og monterte hele saken. Må si at jeg var mildt sagt dritnervøs da jeg skulle skru på pc'n, men heldigvis gikk alt bra :D

Jeg brukte en M3 gjenget stang som jeg kuttet opp i 4 ca 7-8cm pinner. Disse festet jeg til hullene i hovedkortet med muttere og sånne pappbiter på begge sider. Derretter dyttet jeg blokken nedpå, puttet på fjærene, noen slags liten plater som skulle holde fjærene på plass og til slutt muttere. Var ganske usikker på hvor mye jeg skulle stramme til, men blokken ser hvertfall ut til å sitte ganske skikkelig. Mulig jeg strammer litt mer til senere. Kan jo tjene en grad eller to på det.

Bildene er klikkbare, men de fleste store versjonene er ikke veldig gode.

IMGA0080%20(Custom).JPG

Hovedkortet ute av maskinen og vannblokken ferdig montert.

IMGA0082%20(Custom).JPG

Hovedkortet satt tilbake i maskinen.

IMGA0087%20(Custom).JPG

Jeg som strammer til mutterne. Litt vanskelig å komme til da :yes:

IMGA0090%20(Custom).JPG

Det hele er montert og fylt med vann. Prøver å få siste rest av luft ut av systemet. Tanken er i bunnen og er ikke akkurat noen fryd for øyet. Skal byttes ut med noe annet om ikke så lenge. Sliter bare litt med å finne noe som både har plass til pumpen og som får plass på bunnen der. Det er en gammel kittboks i ganske myk plastikk. Den er i bunn og grunn tett, men der hvor slangene er er det ikke helt tett. Den er for myk til at det er enkelt å feste slangene ordentlig.

Det går to slanger tilbake til tanken. Planen for disse er at den ene senere skal gå innom nb, og den andre gpu. Hvis jeg ser at den ene da får veldig dårlig flow, får jeg heller kjøre dem i serie. Vannet består av ca 10% frostvæske, 10% uidentifisert vann og 80% sterilt vann. Tipper det mystiske vannet er springvann. Fant nemlig en kanne med 50/50 frostvæske/vann i garasjen som jeg brukte.

IMGA0091%20(Custom).JPG

Her er radiatoren med sine to vifter. Den skal forhåpentligvis få plass i toppen av kabinettet. Måtte bruke den 80mm viften nå fordi jeg mangler noen kabler. Men den byttes også ut med en primecooler alu-vifte.

Når det gjelder temps må jeg si meg ganske så fornøyd med dem. En ekstern sensor som jeg har plassert ikke helt bra ved siden av core (er vel like mye borti kjøleblokken som borti core) viser nå ca 37-38idle og 39-40 på full load (burn-in). Motherboard monitor sier 44 på cpu socket og 40 på cpu diode på idle. Dette er på en 2100+ @2172mhz (167*13) og 1,7v. Og klarer nok en del til forhåpentligvis. Med den gamle kjøleren kom jeg til ca 1950mhz før det ble for varmt og ustabilt.

Tror det tar litt tid før jeg får begynt med gpu og nb, men det tar jeg som det kommer. Kjekt å ha noe å pusle med hvis man kjeder seg osv. Vil igjen takke alle i forumet som har vært til stor inspirasjon og hjelp! Spesiell takk til Skrue og Diablito2k for deres glimrende arbeid :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som forresten vet om et sted hvor man kan kjøpe passende fjærer?

No big deal. Forslag:

Har du noe silikonslange (ja, du bruker vel det?:p), så kan du klippe ut passende stykker som du siden lager hull i, slik at de passer over festeskruene. 5-6 stykker på hver skrue bør klare seg. Legg skiver mellom silikonbitene om mutterne, og stram til! Den relativt myke silikonen vil fungere som fjærer, samtidig som at den aldri vil "sette seg".

Nei faen at jeg ikek har leste denne loggen skikkelig før da.. Den der er jo helt genial! At jeg ikke tenkte på det.. Men måtte jo være deg Skrue som kom med den... bah

Lenke til kommentar
den ble dritfin :dribble::thumbup:

loddet du med en valig loddebolt og vanlig loddetinn ??

Brukte helt vanlig loddetinn. Men siden loddebolten er for svak til å varme opp så mye brukte jeg kokeplata til mor. Var ikke så alt for vanskelig. Bare pass på å ikke ha for sterk varme. Mer info kan du finne i loddeguiden ;)

Lenke til kommentar

Er et colorcase air silver ja :p Ikke akkurat det letteste å jobbe i, men går greit nok.

Fjærene fant jeg i en butikk som solgte båtutstyr. Nærmere sagt en butikk på cc-vest. De hadde en liten skuff med fjærer i forksjellige størrelser.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke helt tilfeldigvis et colorcase kabbis det der? Skremmende lik min innvendig... :ermm:

Vet du forresten om det er mulig å ta av topplokket vet å fjerne poppnagglene bak på kabinettet?

det der er den fineste hememekka vannblokken jeg har sett :D

takk takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...