Gå til innhold

Mitt vannkjølingsprosjekt. WW-ripoff denne gangen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Update:

 

Jeg har fått gjort litt siden sist, selv om det kanskje ikke går så alt for fort fremover :p. Uansett så er jeg nå så godt som ferdig med blokken. Det eneste jeg mangler er å ha silikon mellom de to plexiplatene, noe som dessverre må utsettes litt på grunn av at jeg skal bort i et par uker. Men jeg kan hvertfall si hva jeg har gjort til nå.

 

Etter å ha slitt litt med å finne passende skruer, fant jeg endelig noen ganske lange 3mm forsenkningsskruer på jernia. For å forsenke de brukte jeg en dremel med et bor og "sagde" til hullene. Altså gjorde de litt bredere øverst enn nederst i hullet. Det gikk ganske ok, MEN: Hold hardt på boret/dremelen hvis du gjør dette. Selv klarte jeg å glippe et par ganger, som gjorde at boret føk litt bortover kobberet og lagde et stygt spor. Ble ikke noen fatale groper, men irriterende nok allikevel.

 

Jeg klippet også til en gummipakning som matchet plexikammeret. Deretter borret jeg 3mm hull gjennom det hele og sjekket at det passet. Nipplene ble limt fast med araldit, etter at gjengedelen hadde blitt kuttet litt kortere, slik at de ikke skulle stikke ut fra plexien. Dysen lagde jeg ved å sage ned i den midterste nippelen, og kutte litt i plexien. Slik som på bildet under.

 

IMGA0071%20(Custom).JPG

 

Som man ser, så har dysen form som den venstre figuren på bildet under

 

dyse.JPG

 

Burde jeg tette igjen den øverste og nederste delen av nippelen slik at dysen blir mer som på den høyre figuren? Vannet vil vel fordeles litt bedre da, samtidig som det jo blir litt større motstand.

 

Etter å ha latt limet tørke i ca et døgn, skrudde jeg sammen blokken med de lange skruene som nå hadde blitt kuttet ned til en passende lengde, og festet med muttere. Slenger opp noen bilder av blokken slik den ser ut nå.

 

IMGA0067%20(Custom).JPG

 

IMGA0068%20(Custom).JPG

 

IMGA0069%20(Custom).JPG

 

IMGA0070%20(Custom).JPG

 

Som dere kanskje ser på det nederste bildet, så stikker skruene en mm eller noe slikt ut under. Valgte å la det være slik siden det uansett ikke er nok til å komme borti prosessoren.

 

Etter å ha skrudd det hele sammen, testet jeg for lekkasjer ved å koble en slange på nippelen i midten, og holde for de to andre. Deretter hadde jeg den under vann mens jeg blåste hardt i slangen. Etter hva jeg så kom det en del bobler ut mellom de to plexiplatene, noe som også var forventet. Kunne ikke legge merke til bobler noen andre steder.

 

Gleder meg til å teste den, men som sagt så må det utsettes til jeg kommer tilbake, siden jeg ikke har pumpe eller silikon her for øyeblikket :(

 

Edit: la til litt

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Gleder meg til å teste den, men som sagt så må det utsettes til jeg kommer tilbake, siden jeg ikke har pumpe eller silikon her for øyeblikket :(

 

Edit: la til litt

WOW!!! Imponerende, jeg trodde du viste et bilde av den orginale WW blokka da jeg så det første bildet!!!! NICE WORK!!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Så den skrudd delevis sammen på Onsdag og fy flate den var fin. :thumbup: (Og jeg vet ikke særlig om vannkjøling, men fin var den.)

Desverre har Jostein dratt til "Shina" Kina nå og denne tråden vil nok ikke oppdaters på en tre ukers tid.

Vel vel. Gutten er litt usikker på hvordan han skal bygge skjermkort-kjøleren sin så hvis dere kunne kommet med noen forslag ville han nok blitt glad. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Av en eller annen merkelig grunn så ser det ut til at innlegget jeg skrev på en internettkafé i Kina og et reply jeg fikk, blitt slettet. Der skrev jeg at jeg hadde fått tak i en pumpe. Den heter lifetech AP3100 og har følgende specs:

 

1350 L/t

2,8 meter løftehøyde

28 watt

 

Saken kostet 30kr

 

Måtte bytte stikkontakt, men det gikk fint. Den ser ut til å funke helt greit selv om jeg kanskje synes den bråker litt. Kommer med bilder av den litt senere. Må forresten si meg enig i at pvc-slange er noe dritt. Måtte bruke en nebbtang og lighter for å utvide slangen den ene millitmeteren jeg trengte for å få den utenpå pumpenippelen :mad:

 

Testet den i vasken sammen med blokken, og jeg ble litt forskrekket da jeg så hvor mye blokken lakk. Mellom de to plexidelene lakk det en del, men det engster jeg meg ikke så mye over iom at det skal komme silikon eller lignende der snart uansett. Problemet var mellom kobberet og plexien, altså det området som har en gummipakning mellom seg. Der piplet det også ut vann. Foreløpig skal jeg prøve å lage hullene i pakningen til skruene litt større. Jeg innbiller meg at pakningen som nå nærmest kryper opp langs skruene fordi det ikke er noe ordentlig hull, skaper nok mellomrom til at vann kan komme ut.

 

Fint om det er flere som har noen synspunker på dette :)

Lenke til kommentar

Det å lime delene sammen å lage press med skruer med mutter på tror jeg er veldig vanskelig å få tett. Det limer bedre enten det er silikon eller lim hvis overflatene er litt matte, kunne jo kanskje prøvd å pusse med veldig finkornet sandpapir på kontaktflatene men kun der lim silikon skal være.

 

vet ikke om det funker men hvis du legger en fin silikon larve rundt der det skal være og lar det tørke bare littegrann så det får en tynn skorpe så kommer det kanskje ikke så lett luftbobbler når den presses mot kontkatflaten og fungerer som en pakning som får festet seg skikkelig, kunne kanskje prøvd på ettpar rest biter av plexien.

Lenke til kommentar
Det å lime delene sammen å lage press med skruer med mutter på tror jeg er veldig vanskelig å få tett.

Nei, tvert imot!

Jeg har fra dag én (og det begynner å bli en stund siden) brukt en kombinasjon av skruer og silikon eller annet passende stoff som "pakning", og jeg har til dags dato ikke hatt en eneste lekkasje. Gjør du jobben riktig, er det den desidert sikreste måten for sammenføyning.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har silikon liggende, driver jeg og tenker litt på alternative metoder som kanskje kan spare meg for en tur ned til byen :p

Fant en boks med fett, og tenkte at dette burde vel fungere. Fettet er sånn glidemiddel til bøylene på messinginnstrumenter, eller grease som er litt mer fellesbetegnende. Tok et tynt lag med fett på alle delene og klæsjet det sammen. Det funket helt strålende, og det er bare én liten lekasje. Men det kan sikkert tettes med litt mer fett.

 

Men da jeg var godt inne i den syvende himmel, slo realiteten ned i meg. Kjemikalier (vil ikke ha alger vil vi vel?) og fett går som regel veldig dårlig sammen, og jeg ser for meg at alt fettet løses opp og vann fosser ut. :wallbash: Det kaaaan jo tenkes at siden delene er så stramt sammen, og kjemikaliene er veldig utvannet (ca 10%?), så vil det gå bra? Aner selv ikke om det vil funke over tid eller ikke. Fordelen med dette er jo at det er så lett å påføre og fjerne igjen. Men vil jo helst slippe badebaseng i maskinen :ermm:

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke har silikon liggende, driver jeg og tenker litt på alternative metoder som kanskje kan spare meg for en tur ned til byen :p

Fant en boks med fett, og tenkte at dette burde vel fungere. Fettet er sånn glidemiddel til bøylene på messinginnstrumenter, eller grease som er litt mer fellesbetegnende. Tok et tynt lag med fett på alle delene og klæsjet det sammen. Det funket helt strålende, og det er bare én liten lekasje. Men det kan sikkert tettes med litt mer fett.

Fett kan funke helt greit det, og det du har funnet frem til høres bra ut. Men tenk også på at fett kan inneholde svake syrer, som kanskje kan føre til uønskede problemer i systemet, muligens også algevekst.

I den gamle spiralblokka mi som Makofoed nå har fått, brukte jeg faktisk vaselin! Men da skal det samtidig sies at flatene var svært plane...

Har forøvrig aldri hatt noe algeproblemer med vaselinen. Og for sikkerhets skyld: Flatene skal være "dønn" plane for å bruke vaselin!

 

Om du fortsatt har en lekkasje så ville jeg heller forsøkt å finne årsaken til den, fremfor å legge på mere fett. Tetningsmassen, enten det er fett eller noe annet, bør fortrinnsvis klemmes sammen så mye som overhodet mulig, da får man det beste og sikreste resultatet.

Så finn ujevheten som skaper lekkasje, puss / slip den ned, og legg på fett / silikon på nytt.

Lenke til kommentar

Du sier noe der ja. Litt usikker på hvorfor der lekker der. Er nemlig mellom de to plexiplatene, like ved en skrue. Så skjønner ikke annet enn at det er mye mindre fett der enn rundt resten. Det er ganske tykt det fettet, så kan hende at det ikke har "flytet" helt utover. Er ikke store hullet. Det dannes en vanndråpe der etter litt tid.

 

Det du nevner om syrer i fettet trooor jeg skal gå greit. Tipper at det ikke inneholder syre i og med at det skal være i kontakt med dyre innstrumenter i mange år. Ikke sikker på noe av det, bare gjetninger. I såfall er det vel plexien som ikke har godt av det.

 

Testet én gang til nå mens jeg skrev posten, og denne gangen kunne jeg ikke se noen tegn til lekkasje. Puttet oppi litt såpe også for å se om det skjedde noe da.

Lenke til kommentar

Om det lekker mellom de to plexiplatene ville jeg sjekket ekstra nøye for "hevelser" i plexien rundt hullene. Om du har vært litt "hard på kanten" når du boret disse, så kan det nemlig skje at plexien varmes såpass opp at den gir seg litt, og dermed får du en liten forhøyning rundt hullet.

Plexiplater behøver av og til plansliping de også! Bruk gjerne 800 eller 1200 papir. Etterpå kan du greit polere platene igjen med Autosol eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...