Gå til innhold

Mitt vannkjølingsprosjekt. WW-ripoff denne gangen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jau, kan nok funke. Tror jeg får prøvd litt forskjellig i morgen. Kommer nok med en update da.

Ja, det funker. Greia er imidlertid at tetningsflaten i noen tilfelle reduseres, bare vær oppmerksom på det.

For å forklare nærmere; Om du har en tetningsflate på la oss si 5mm mellom vannkammer og ytterkant av blokka, så vil en kraftig forsenkning medføre et ganske stort hull, og dermed redusere tetningen i det området hvor skruen / forsenkningen befinner seg.

Løsningen: Sørg for at du har nok å gå på når du lager blokka, slik at du greit får plass til skruer / forsenkning.

Lenke til kommentar

Mhm, høres lurt ut. Kanten er vel ca 8-9mm på det tykkeste (langkanten) og ca 5mm på det tynneste (midten av kortkanten). Skruene skal stå i hjørnene, så jeg tipper jeg har god nok plass der.

Men har uansett kommet til det punktet hvor jeg skal lime sammen topplokket og kantene (altså de to plexidelene). Hvilket lim burde jeg bruke? Har vel bare araldit for hånden nå. Men jeg leste at man også kunne bruke aceton. Vil det i såfall funke med whitespirit, rødsprit eller isopropanol? Har ikke aceton.

IMGA0064%20(Custom).JPG

Edit: la til et bilde

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Om du allerede har boret hull til de fire festeskruene, vil jeg foreslå følgende:

Stryk et tynt lag med silikon på den ene flaten av vannkammeret. Deretter skrur du dele forsiktig sammen, slik at overflødig silikon presses ut i kantene. La delene ligge ca 1 døgn til tørk, da kan du evnt fjerne skruene igjen.

Personlig ville jeg ventet med den prosedyren til alt var klart for montering, og deretter lagt et tynt lag silikon på alle tetningsflater.

Jeg ville ikke satset på Araldit for en slik liming, den blir alt for statisk etter at den har herdet.

Silikon holder i massevis, i kombinasjon med skruer!

Ellers vil jeg tro at du også kan bruke Aceton, men husk da på følgende: Flatene må være HEELT rene, og sammenføyninga vil aldri bli demonterbar igjen....

Lenke til kommentar

Takker igjen for all hjelp! :w00t:

Ja, silikon er nok det lureste ja. Tror nok også jeg venter med det helt til slutt, slik som Skrue sa. Har kommet litt lengre siden sist hvertfall. Fikk kjøpt meg et 400-korning slipepapir på Jernia, og slipt kobberet. Resultatet får dere bedømme selv ;) Personlig er jeg ganske fornøyd.

IMGA0065%20(Custom).JPG

Flaten ble først slipt med et 400-korningspapir. Deretter brukte jeg et ark med ganske slitt 1200-korning. Flaten er ganske blank med noen synlige, men ikke kjennbare riper.

Dog, jeg la merke til noen små "sprekker" i tinnet mellom de to kobberbitene. Det er synlig på det store bildet nederst og nesten til høyre. Er dette farlig? Tror kanskje det er en luftboble eller noe sånt. De sitter helt hardt sammen, og kan ikke se noen sprekker på oversiden.

Lenke til kommentar
Må jo nevnes at det var diablitos worklogg som satte meg igang.

hehe, bare hyggelig :) begynner å bli en del av dere nå :D

HA! nei, nå tror jeg at jeg må lære meg å lese på nytt her.

makan til leif har jeg ikke sett på lenge..

pen blokk by the way..

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Dog, jeg la merke til noen små "sprekker" i tinnet mellom de to kobberbitene. Det er synlig på det store bildet nederst og nesten til høyre. Er dette farlig? Tror kanskje det er en luftboble eller noe sånt. De sitter helt hardt sammen, og kan ikke se noen sprekker på oversiden.

Foreslår at du "tørrmonterer" blokka uten silikon, og trykkprøver den med luft slik jeg beskriver i Artikkelen. Da vil du fort oppdage eventuelle lekkasjer i loddinga, slik at du kan lodde om bunnplate og kjølefinner.

Men jeg tror ikke at du skal bekymre deg for mye. noen porer / små sprekker er ikke synonymt med en lekkasje.

Lenke til kommentar

Ja ok. Forhåpentligvis får jeg prøvd det i morgen. Det som gjenstår er vel å lime fast niplene, festet de to plexidelene med silikon og å skru det hele sammen.

Noen som forresten vet om et sted hvor man kan kjøpe passende fjærer?

Lenke til kommentar
Noen som forresten vet om et sted hvor man kan kjøpe passende fjærer?

No big deal. Forslag:

Har du noe silikonslange (ja, du bruker vel det?:p), så kan du klippe ut passende stykker som du siden lager hull i, slik at de passer over festeskruene. 5-6 stykker på hver skrue bør klare seg. Legg skiver mellom silikonbitene om mutterne, og stram til! Den relativt myke silikonen vil fungere som fjærer, samtidig som at den aldri vil "sette seg".

Lenke til kommentar

Dette blir vel som å banne i kirken, men hadde tenkt å bruke pvc-slange fra biltema :p. Har hvertfall en rull med det liggende. Uansett så kan jeg vel alltids få tak i noe silikonslange. Tror jeg skjønte hva du mente, men er ikke helt sikker. Mente du noe ala dette?

fj%e6rer.JPG

Edit: oppsetting

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Dette blir vel som å banne i kirken, men hadde tenkt å bruke pvc-slange fra biltema :p. Har hvertfall en rull med det liggende. Uansett så kan jeg vel alltids få tak i noe silikonslange. Tror jeg skjønte hva du mente, men er ikke helt sikker. Mente du noe ala dette?

LOL! Jeg skjønner jo at du har fått med deg mine tanker om PVC-slanger. :D

Ja, omtrent slik var det jeg mente. Men del silikonslangen på langs i stedet for å bruke skiver av denne, da blir det atskillig enklere å få plass til disse på skruene.

Og NB! Du må ikke en gang tenke tanken om å bruke samme løsninga med PVC-slange. Gjør du det, kommer jeg og tar deg! :devil:

Greia er jo at PVC er et mye "dødere" materiale, og vil etterhvert gi etter for presset fra strammemutterne. Da kan du i verste fall risikere at presset mot core minsker dramatisk. Og da vet du jo resten.....

Lenke til kommentar

Haha, skal ikke det. :!:

Men var faktisk så heldig å få tak i noen fjærer i dag. Stakk en tur innom en butikk som solgte båtutstyr og fikk tak i et par ganske lange fjærer til 10kr per stykk. Med lange mener jeg at jeg kan kutte dem i to, slik at jeg får fire. :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...