Gå til innhold

Mitt vannkjølingsprosjekt. WW-ripoff denne gangen.

Anbefalte innlegg

Håper dere ikke har blitt syke av alle vannkjølingsworkloggene her på forumet, for her kommer en til :devil:

Startet som smått for et par måneder siden, men har ikke skjedd noe særlig fordi jeg manglet materialer. Fikk heldigvis kjøpt en stor kobberskinne på stokstad (en biloppuøgger og skraphandel på alna) til bare 50kr :green: . De har mye i kobber og andre metaller der til en billig penge, så hvis du har muligheten anbefales det absolutt å ta en tur.

Blokken kan blir bygd på samme prinsipp som skrues tdx-klon, altså en kjøleribbe saget ut med baufil som loddes fast nedi et passende hull i en plate. Dermed er det lettere å lage en god ribbe med mindre utstyr. Derimot valgte jeg å basere den på whitewater i stedet. Blant annet fordi jeg er ganske opptatt av symetri :p og fordi jeg har planet om å utvide med gpu og nb senere, og har lyst til å prøve å kjøre disse i paralell.

Ingen worklogg er komplett uten bilder, så jeg legger ut noen bilder av det jeg har gjort foreløpig.

Sketchuptegning:

vannblokkcputopp%20(Custom).jpg

vannblokkcpuskr%e5tt%20(Custom).jpg

Foreløpig er har jeg gjort ferdig "kjernen" i vannblokken. Brukte en kobberkloss på 2*2,3*1cm og lagde finner i den med en baufil. Var rimelig slitsomt, men gikk lettere enn jeg hadde trodd. Her er resultatet:

IMGA0048%20(Custom).JPG

Er litt redd for at enkelte av finnene kanskje ble litt for tynne. Men det burde hvertfall gi god flow. Håper jeg får lagd ferdig bunnplata i morgen og kansje loddet delene sammen.

Radiatoren jeg skal bruke er en jeg kjøpte på et annet bilopphuggeri (også på alna), men husker ikke hva navnet på det var. Uansett så ser den slik ut:

IMGA0051%20(Custom).JPG

Innkjøpslista til vannblokk foreløpig inneholder:

kobberskinne 1cm tykk fra stokstad

kobberplate 1mm tykk fra clas ohlson

3m skruer og muttere fra clas

plexiglass 8mm fra clas

nipler fra biltema

1mm gummiduk fra biltema

5m 10? mm pvc-slange fra biltema

loddetinn

Beklager litt dårlige bilder, de er tatt med et dv-kamera.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker! Må jo nevnes at det var diablitos worklogg som satte meg igang.

Hvis noen er innterisserte i sketchup-fila btw, så ligger den her

Edit: Husk at målene skal være i cm og ikke m som oppgitt i fila.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Ser jo riktig vakkert ut det der Josten!

Symmetri er selvsagt viktig, for en riktigst mulig vannstrøm gjennom kjølefinnene.

Men du behøver jo strengt tatt ikke to utgangsnipler for å få dette til.

Symmetrien i en TDX-blokk er jo så godt som like bra som i en WW-blokk, i forhold til hva som skjer over core.

En vesentlig grunn til at jeg for min del kastet meg over TDX-løsningen, var at jeg dermed ble kvitt én utgangsnippel. Forhåpningene om at den skulle yte omtrent tilsvarende som WW-blokka var ikke spesielt store, desto mere morsomt var det jo å oppleve at den faktisk gjorde det!

OT: Kjøpt på Alna? Bor du i nærheten av Furuset / Grorud?

Lenke til kommentar

Takk nok en gang!

Når jeg skrev symmetri, så mente jeg rent utseendemessig. Altså at den ser lik ut på begge sider. Så velger ikke denne løsningen fordi jeg tror den er bedre, men fordi jeg tror jeg vil synes at det blir litt finere :-)

Bor på Røa, så er et stykke unna. Men besøkte en venn på kampen, og vi syklet bort dit.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Takk nok en gang!

Når jeg skrev symmetri, så mente jeg rent utseendemessig. Altså at den ser lik ut på begge sider. Så velger ikke denne løsningen fordi jeg tror den er bedre, men fordi jeg tror jeg vil synes at det blir litt finere :-)

Bor på Røa, så er et stykke unna. Men besøkte en venn på kampen, og vi syklet bort dit.

*Offtopic* Hvor på Røa? Bor selv på Hovseter :wow:

Lenke til kommentar
Takk nok en gang!

*Offtopic* Hvor på Røa? Bor selv på Hovseter :wow:

Svar på of-topic: Ved Lysakerelven. ;)

Fett Jostein.

Kommer å titter en dag nå snart jeg. :p

Lenke til kommentar

Bor der hvor Beistet sa ja :) '

Mini-update:

Har nå gjort klar den plexiklossen som skal være "vannkammeret" og saget til kobberbunnen. Obs: bildene er klikkbare

IMGA0056%20(Custom).JPG

Plexiklossen ble først saget ut med baufil. Deretter brukte jeg en dremel med et 2mm bor, og borret masse små hull rundt hele. Brukte så det samme borret og borret/sagde vekk det som var mellom. Til slutt brukte jeg en fil og litt sandpapir for å få kantene så rette og fine som mulig. Antageligvis går jeg over med et finere sandpapir senere. Kobberbunnen ble også saget til med baufil.

IMGA0055%20(Custom).JPG

Et lite bilde av alt sammen, og sånn ca hvordan jeg har planer om at det vil se ut.

Lenke til kommentar

Se det ja! Virker som om du har fått litt inspirasjon fra ett eller annet sted? :p

Skal bli spennende å se hva du får ut av den, ikke minst fordi finnene dine er nesten dobbelt så høye som i TDX-klona mi. Det kan jo egentlig slå begge veier, men jeg er ganske sikker på at den vil fungere rimelig bra!

Vær nøye med loddinga nå da, slik at du ikke får noen lekkasjer.

Lenke til kommentar
Se det ja! Virker som om du har fått litt inspirasjon fra ett eller annet sted? :p

Har nok stjålet et par idéer ja :D

Fant nå nettopp ut at kobber er noe herk å borre i. Borret heldigvis bare i en liten testbit. Borret hadde en tendens til å skli bortover kobberbiten, så det endte hele tiden med at jeg fikk en "gravert" runding rundt hullet. Kan ha noe med at borret jeg brukte var veldig tynt (1,2mm), så prøver med et litt større et senere. Er jo bare snakk om 1mm tykt, så kommer meg vel gjennom på et vis.

Det letteste blir vel kanskje å forborre med 1,2mm, og så borre med et 3-4mm bor oppå der igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...