eivinden Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Jeg er (var) vant til å ha en pc som fungerer som den skal til er hver tid. Jeg har selvfølgelig opplevd noen bluescreens gjennom tidene, men det er greit så lenge problemet kan løses med "slå av og på metoden". :sad:Nå er plutselig hele maskinen i ubalanse. Få programmer fungerer i Windows XP (noen programmer skaper rare feil og andre lukkes plutselig) og Windows 98 vil som regel ikke starte (alle programmer fungerer fint - når det starter). Jeg har formatert harddisken og installert Windows 98 og Windows XP - som i hvert fall ikke er så stabilt som Microsoft lover på min pc - gang på gang, uten noen forandring. Jeg vet med sikkerhet at jeg har installert "windowsene" i riktig rekkefølge og de er selvfølgelig lagt inn på to forskjellige partisjoner. Dette er helt klart ikke noe softwareproblem, og det tyder heller på at det er noe galt med hardwaren. Men hva det kan være, aner jeg ikke. Derfor tenkte jeg at nettopp du kunne hjelpe meg litt.:smile: PS! Datamaskinen min er en selvbygget pc med en Celeron 466mhz processor (gammel, antageligvis problemet), 256 mb sdram og et Matrox G400 skjermkort. Jeg må vel antageligvis bytte ut det meste. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Trur nok maskina di blir litt for slapp for XP.... Det er mitt beste tips....... Lenke til kommentar
shorin Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 hmm..det er i hvertfall ikke skjermkortet eller rammen.Hadde selv g400 og det funka fett i xp sammen med sdrammen min.Prøvd å tweake litt i biosen ? Regner med du innstalerte 98 først,deretter xp(så du får meny under booting). Vet ikke så mye om ditt prob.sorry dude,MEN har pc'n din virka før? Dette er altså ett prob som plutselig har oppstått? [ Denne Melding var redigert av: shorin på 2002-04-17 02:43 ] Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Du kan jo prøve å resete biosen din.. bruk cmos jumperen på hovedkortet.. Har du nyeste driverene til winxp, bios og skjermkort? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-17 00:48, oleredv skrev:Trur nok maskina di blir litt for slapp for XP.... Det er mitt beste tips....... Enig. 256MB Ram er nok, og jeg har selv G400. Jeg har ingen problemer. Jeg har en AMD K7 650MHz og det har jeg hørt er akkurat nok for å kjøre XP optimalt. Prosessoren din er nok litt for svak for XP ja, men rart at Windows 98 ikke vil virke helt som vanlig heller. Hva med harddisken? Ta en scandisk med full overflatesjekk. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Du kan prøve å ta ut alt bortsett fra en rambrikke, en harddisk og skjermkortet, og se om problemet fremdeles er det samme. Så legger du til element for element het til du finner problemhardwaren. Du kan også prøve å flytte pci-korta til andre pci-sloter, det har hjelpt meg mye, men jeg har viachipset. Hvis ikke dette fører fram bør du teste skjermkort, prosessor og harddisk i andre "friske" maskiner, og se om problemer oppstår. Gjørt det ikke det, er det nærliggende å tro at problemene skyldes hovedkortet. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
eivinden Skrevet 17. april 2002 Forfatter Del Skrevet 17. april 2002 Er forresten helt sikker på at jeg har lagt inn win98 og XP i riktig rekkefølge. Jeg har også reseta' biosen/loadet "setup defaults", ikke via jumper. Kanskje jeg skulle prøve å resete biosen via cmos jumperen og skifte pci plasser. Men jeg har min egen hypotese på hva problemet kan være - skriv inn hvis du tror jeg er helt på jordet. Min mening er at min slitne celeron-processor blir overopphetet. Jeg har åpnet pc'en og prøvd å få løs processoren, men virker som om noe har smeltet og limt sammen cpu'en og vifta så dette gikk ikke. Problemene forsvinner faktisk etter at maskinen har fått hvilt seg litt. XP fungerer nok dårlig på grunn av at maskinen min er for treg, men jeg har jo win 98 til de krevende programmene... Det er nok på tide med en oppgradering! Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Hei kanskje jeg kan hjelpe. et typisk problem for sånne ting kan være: 1. Satt noen nye/mange vifter/kabinett vifter på HK? Noen ganger trekker de for mye strøm så systemet blir ustabilt. 2. XP er veldig kresen på drivere. Kanskje du burker gamle/problematiske drivere. prøv å oppdater det meste av drivere. 3. Kanskje ram'en begynner å bli sliten. PC'n blir fort ustabil da. Prøv å lån ram av en kompis eller noe og test. eks nr.1 skjer veldig ofte, har du mange vifter prøv å plugg de rett til PSU i steden for HK. Tror egentlig ikke det er CPU som er prob. XP skulle jo ha funka. kanskje ikke så kjapt, men det skulle funka. [ Denne Melding var redigert av: lorderror på 2002-04-18 06:14 ] Lenke til kommentar
FatFreddy Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 Prøv å stille opp spenninga på hovedkortet, fungerte fint for meg. Bare følg nøye med på temeraturer etterpå... Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 18. april 2002 Del Skrevet 18. april 2002 har du overklokket cpu'en din noengang? vær som sagt forsiktig når du stiller på volt'en på hk'et har du gått over ide-kablene i maskinen din? se etter om du kan se kobberet i kabelen, evnt om kablene er skikkelig godt vrengt. hadde selv problem med at idekabelen gikk istykker. fikk segg ingen feilmeldinger under post, men win98 ville ikke kjøre. scandisk (under win98 installasjonen) fant heller ingen problemer. kabelen hadde blitt mishandlet (host, kremt). den lå i spenn over en skarp kant inni toweret. som sagt, se over kablene inni boksen din Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå