Nervetattoo Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 PHP har ingen ting med web design å gjøre. Dette er web programmering. Om du ønsker å lage bra sider selv, så er det nok et punkt du bør gå i gjennom etter hvert. Men ta først html og css. Akkurat som html/css så er php et stort fag, men ganske greit å lære fra "scratch". Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Greit, først lære meg html og css, skal nok greie det, har jo E N D E L I G ferie! Men noen som vet om noen html/css " lette/gode " tutorials? Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Ta en kikk gjennom den dedikerte tråden til det her på forumet: Oversikt over artikler Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Fireworks kan ikke sammenlignes med mulighetene du har med Adobe Photoshop og PaintShopPro, tro meg, jeg har prøvd dem alle. For å svare på topic: Lek, lek, lek og eksperimentèr. Når du har gjort dette, gjør du det enda mer. Det finnes desverre ingen fasitsvar, mange har rett og slett bare kreativiteten "i seg". Du kan derimot lære deg å utvikle deg enda mer, som du spør om. La deg inspirere av andre, snapp opp fiffige metoder, lær deg det grunnleggende av hva som er "rett og galt". BRUK MASSER AV TID, selv om det til tider kan bli veldig fustrerende. Sist men ikke minst; Hør hva andre synes. Ikke fei bort kritikk selv om du ikke er enig. Ta det til deg. Det er ikke minst *alle andre* som er med på utvikle deg. Det at W3Schools har "kjedelige" tutorials skal jeg vel i og for seg være enig i, men jeg kan garantere deg at det du sitter igjen med etterpå, er verdt alt sammen. Like greit å lære det riktig med en gang. EDIT: Fjerna feilqoute Endret 18. juni 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Ta en kikk gjennom den dedikerte tråden til det her på forumet:Oversikt over artikler Så, det er rett og slett ingen snarvei for å bli en fulkommen web-designer...synd! Findus : thanks, god link! Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Har ingen ambisjoner, bortsett fra, og lære meg å lage noen stilige sider! hehe, selvmotsigende. det du må gjøre er å lære deg teknikker for å 1. lage design 2. kode design 1 du bruker et programm (photoshop er vanlig) til å lage selve designet. Det du må lære deg her er hvordan eller hva du må gjøre for å få siden som du vil. eksempel: hvordan får jeg ehn smooth overgang fra bg til innholdet på siden. 2. lær deg css og php ( regner med at du kan grunnleggende html). når du begynner å få roen på disse tingene vil du se hva som er bra og ikke. du lager sider som de fleste liker og finner brukervennlige. Det som også er viktig er å "surfe" en del på nettet og få inspirasjon om du ikke er en kreativ sjel, men ikke "ta" design av andre. la gjerne tankene ligge en stund før du begynner å designe. det er min teori om hvordan du kan bli bedre til å lage websider Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 2. lær deg css og php ( regner med at du kan grunnleggende html). nei... har kanksje litt peiling, men det er meget lite! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hvorfor php ?? En 'designer' har da ingenting med innholdet å gjøre ?? Dessuten synes jeg det er direkte frekt å si 'lær deg php', når det kan hende at personen har kunnskaper innfor andre serverside språk, eller har andre språk hostet for seg. Kanskje en bedrift han skal lage en internettside for sier 'vi vil gjerne bruke ASP på sidene være', e.l. Uansett, hvis han får en designerjobb, har han lite å gjøre med serverside. Hvis personen skal designe, behøver han allikevel ikke å lage strukturen på innholdet (HTML). Alt han egentlig trenger å gjøre er å lage en fisk Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Det skader uansett ikke med litt kunnskaper innen serverside-programmering, tror jeg! Enten det er ASP, CFML eller PHP.. Men man må lære å krabbe før man kan gå.. Lek i photoshop eller noe først, så kan du ta kodebiten siden.. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hvorfor php?? En 'designer' har da ingenting med innholdet å gjøre ??Dessuten synes jeg det er direkte frekt å si 'lær deg php', når det kan hende at personen har kunnskaper innfor andre serverside språk, eller har andre språk hostet for seg. PHP er viktig å kunne. Et selskap, borettslag, idrettsklubb, syklubb eller andre lag, har ofte lite eller ingen peiling på internett, og vil gjerne bare ha en side de kan legge informasjon og bilder ut på uten problem, slik at alt fungerer uten at de må bruke en kalori. I tillegg har PHP vs. ASP litt politikk i seg også, og da synes jeg der er helt relevant å bruke og å anbefale PHP fremfor ASP. Samme som at jeg hadde anbefalt Linux for en person som aldri har rørt en PC før. PHP er også lurt å kunne hvis personer som skal kjøpe en evt. side du har laget og vil se hvordan de forskjellige sidene kan passe inn på siden, akkurat som forskjellen på hjem og på kontakt. Har personen derimot kunnskap innenfor andre serversidespråk, er det mye lettere å lære seg PHP ettersom veldig mye går igjen. ERGO: LÆR PHP Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Lek i photoshop eller noe først, så kan du ta kodebiten siden.. Nå er jo jeg helt på feil beite, men... Dersom du virkelig har tenkt å lære deg html/css tror jeg ikke det er riktig å begynne med photoshop/fireworks. Når man tegner en side og ikke vet så mye om kodebiten tror jeg nok man fort roter seg bort i tegneverktøyet. Det er nå i alle fall tilfelle for min del. Brukte kveld på kveld på kveld med å (forsøke på å...) tegne lekre runde hjørner, glossy knapper og heftige bannere med stort sett det som finnes av layereffects... Resultatet? Jo, du har 'kastet bort' masse tid som du kunne ha brukt deg på å lære html/css i stede. Med kun kode, ingen grafikk skal du være i stand til å designe ganske mye. Det vil ikke bli veldig fancy og se på, men det er der fokuset bør være i første omgang (igjen - dersom det er html/css som er målet å lære seg...) Hva gjør det vel at headeren din er helt enkel så lenge du er sikker på at du skal klare å plassere den akkurat der du vil med akkurat de rammer, marger og paddinger du ønsker? Så når du forstår deg på html/css kan du begynne å leke med grafikk også. Når du nå tegner deg det mest fancy designet i photoshop verden har setter vil du også være i stand til å kode siden. ...men hva vet jeg... -Vegar Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hvorfor php?? En 'designer' har da ingenting med innholdet å gjøre ??Dessuten synes jeg det er direkte frekt å si 'lær deg php', når det kan hende at personen har kunnskaper innfor andre serverside språk, eller har andre språk hostet for seg. PHP er viktig å kunne. Et selskap, borettslag, idrettsklubb, syklubb eller andre lag, har ofte lite eller ingen peiling på internett, og vil gjerne bare ha en side de kan legge informasjon og bilder ut på uten problem, slik at alt fungerer uten at de må bruke en kalori. I tillegg har PHP vs. ASP litt politikk i seg også, og da synes jeg der er helt relevant å bruke og å anbefale PHP fremfor ASP. Samme som at jeg hadde anbefalt Linux for en person som aldri har rørt en PC før. PHP er også lurt å kunne hvis personer som skal kjøpe en evt. side du har laget og vil se hvordan de forskjellige sidene kan passe inn på siden, akkurat som forskjellen på hjem og på kontakt. Har personen derimot kunnskap innenfor andre serversidespråk, er det mye lettere å lære seg PHP ettersom veldig mye går igjen. ERGO: LÆR PHP Ok, PHP vs ASP er politikk & penger, men f.eks. PHP vs PERL kommer an på bruken av siden, og hva den skal gjøre. Kan nevne mange andre eksempler også, hvor alle har sine grunner for å velges, og alle er på samme 'parti' som PHP ang. politikk. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Ja, jeg er enig i det, men hovedpoenget er at det er lurt å kunn litt php som include og echo for å kunne vise sidens funksjoner lettere. Da mener jeg selvsagt hvordan det vil se ut når folk bytter side o.l. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Mange andre språk som også har includes og echo lett tilgjengelig, men php er vel ett av alternativene og du virker vanskelig å overbevise Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Mange andre språk som også har includes og echo lett tilgjengelig, men php er vel ett av alternativene og du virker vanskelig å overbevise Å velge bort PHP for et annet scriptspråk for å bruke include og echo høres absurd ut i mine øre, ja. http://php.weblogs.com/php_vs_asp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå