Gå til innhold

Hvordan kan jeg bli en mer fullkommen designer?

Anbefalte innlegg

Haloen, har et spørsmål???

Er nettopp ferdig med ny side, men nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre lissom. Laget siden uten noe som helst knowledge om koder og det greiene. Hva vil dere anbefale meg gjøre/lære nå, for å bli en bedre designer.

Ps : føler ikke helt for å lese på det dere hele tiden nevner wc3 eller noe sånt, synes ikke de tutorial'ene var noe særlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det einaste du kan gjøre for å bli en dyktig webdesigner, er å lære deg HTML og CSS skikkelig, kjenne til webstandarder, lære deg litt om typografi og brukervennlighet.

Så som et slags tillegg kan du lære deg å lage grafikk til sidene dine.

Ikke for å være pirkete ellerno, men om man kan HTML, CSS, standarder, typografi osv, er man ikke da en webKODER? Om grafikk blir noe tillegg så vil jeg ikke si at designing har så mye i tittelen å gjøre..

Lenke til kommentar
Det einaste du kan gjøre for å bli en dyktig webdesigner, er å lære deg HTML og CSS skikkelig, kjenne til webstandarder, lære deg litt om typografi og brukervennlighet.

Ikke for å være pirkete ellerno, men om man kan HTML, CSS, standarder, typografi osv, er man ikke da en webKODER? Om grafikk blir noe tillegg så vil jeg ikke si at designing har så mye i tittelen å gjøre..

det er akkurat sånn jeg har tenkt på det også..

grafikk -> design

html -> layout (uansett om man måtte velge gal eller riktig måte å gjøre det på)

eller er jeg på jordet.. igjen..?

edit: nå er det vel ofte sånn at de som designer klær kan sy, mens en som f.ex designer biler ikke nødvendigvis behøver ha filla peil på å skru.. sant?

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

For å bli bedre designer er det mest kreativitet du trenger, men samtidig trenger du skills til å kunne lage de tingene du har i hodet. Lære deg å tegne er en ting, er veldig fint å kunne. generell bilderedegering så du kan lære deg ting der, og kanskje bare gjøre mest mulig tutorials uten mening, slik at du lærer å bruke forskjellige teknikker. :p Er nu måten jeg selv trur kan hjelpe. Å bare utforske alle de mulighetene du har med det programmet du bruker. ;)

Kill me if I'm wrong.

edit:

Marvil, trur typografi går under design, siden det er utseende messig :) eller?

Endret av andesh
Lenke til kommentar

IMO så kan man ikkje designe websider vist man ikkje kan å kode dei... Man kan ikkje kalle seg webdesigner ved å kunne tenke ut korleis en vil ha sider ;)

Lenke til kommentar

Det er langt lettere å lære seg å kode bra enn å lære seg å designe bra, noe jeg smertelig erfarer.

Å designe vil vel ikke gå lenger enn å lage en 'fisk' og litt annet graphics. F.Eks. på extremetech.com, hadde de en type mennesker til å lage grafikken, og én type mennesker til å kode det sammen i tillegg til alt som har med forms osv...

Lenke til kommentar
Det er langt lettere å lære seg å kode bra enn å lære seg å designe bra, noe jeg smertelig erfarer.

Å designe vil vel ikke gå lenger enn å lage en 'fisk' og litt annet graphics. F.Eks. på extremetech.com, hadde de en type mennesker til å lage grafikken, og én type mennesker til å kode det sammen i tillegg til alt som har med forms osv...

...mulig, men fremdeles vil eg ikkje kalle en med gode idèer, men ingen HTML/CSS kunnskap en webdesigner. Du må kunne utføre idèen din i praksis, ikkje berre tenke den ut..

Om ikkje vil eg kalle meg en superflink bildesigner, for eg har tenkt ut korleis eg vil ha en bil - men eg klarer jo ikkje forklare, tegne eller på anna måte illustrere korleis den skal sjå ut - det må noken andre gjøre ;)

Lenke til kommentar

Som jeg sa; Å designe behøver ikke innbefatte mer enn å lage en fisk, men det kreves en del bare for å gjøre dét. Hvis man har en fisk kan man f.eks. bare bruke slice tool, så har man gjort resten. Det jeg føler er den letteste delen av jobben, er å kode ei side hvis man har en fisk. Jeg har alltid vært dårlig til å tegne, så mine 'designs' er enkle og nesten uten grafikk. F.Eks. 'Vavasor' er laget helt uten bilder.

http://www.zethyr.com/dev/vavasor/

Lenke til kommentar

IMO så kan man ikkje designe websider vist man ikkje kan å kode dei... Man kan ikkje kalle seg webdesigner ved å kunne tenke ut korleis en vil ha sider ;)

Joda, man kan bruke programmer som Macromedia Dreamweaver eller Adobe GoLive, og ikke kunne en dritt om html eller slike ting. Man er like fullt en "web-designer", men noen programmerer er man ikke...

Design går på det som har med utforming av sidene og slikt å gjøre. Skal man ha ekstra funksjonalitet på sidene må man kanskje bruke databaser, programmere ting i php, html etc.

Da trenger man en programmerer...

Lenke til kommentar
og det viktigste er at DU er fornøyd med siden din ;)

Eg vil tørre å påstå at den bør vere lagt opp godt nok til at andre kan få tak i innholdet og forstå seg på navigering etc.... Ergo - ikkje berre DU må vere fornøyd ;)

...til en viss grad iallefall..

Endret av arve87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Koding og designing har ingenting med hverandre å gjøre. Ble vi ikke enige om betegnelser for slike ting?

Webdesigner

Webkoder

Webutvikler

Eller?

Til trådstarter; lær deg å komponere grafiske elementer. Utvikle en egen stil.

Lenke til kommentar

Webdesigner (Vevdesigner) - En som designer en side/elementer fra en side. Meget misbrukt begrep, siden de fleste CS-fjortisser bruker begrepet når de lager en klan-side i Paint og Word.

Webutvikler (Vevutvikler) - En som bygger en side fra blank A4 til ferdig XHTML-validert side.

Webprogrammerer (Vevprogrammerer) - En som programmerer på web. Mest brukt om noen som lager eller deltar i utviklingen av større program på web, uansett språk (PHP, C++/CGI, Perl m.m)

Webmaster (Vevemester :p) - En som vedlikeholder og er ansvarlig for en webside (vevside). Ikke nødvendigvis den som laget den, men webmasteren må kunne vedlikeholde en side og få den på bena igjen hvis noe skjer.

Webkoder (Vevkoder) - En som koder en side. Ofte koden en annen designer trenger, men også sitt eget design.

...det sprøe er at jeg faller inn i absolutt alle kategoriene over... :p

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

For å bli en web designer bør du absolutt kunne html/css.

HTML faller ikke inn under web programmering.

Du skriver designer i spørsmålet ditt, men siden det er i web design tråden regner jeg med du mener web designer.

Jeg kan ikke si så mye når det gjelder grafikk, sliter stort med det selv.

Men jo mer du kan jo bedre stilt er du.

Start med (x)html/css, lær det grunnleggende før du begynner med hypergrafiske sider osv. Du trenger ikke lese w3c spesifikasjoner for å lære deg ting heller (takk og lov).

W3c spesifikasjonene er ikke direkte lett lesning.

Det finnes mange fine tutorials rundt om kring.

Også spørs det jo også hvilke ambisjoner du har, om det er hobby eller om du ønsker å arbeide med det.

Lenke til kommentar

hmmm, så det jeg trenger å gjøre er å lære meg css, php. Tror dere jeg kan skaffe meg en bok om css eller php på biblioteket??? Du kan jo skaffe deg så mangt på det offentlige bibliotek.

Til Wh1te : komponere grafiske elementer, hvordan og med hvilket program, har macromedia fireworks, det er jo ganske bra program.

Edit : ja, jeg mener WEB DESIGNER!

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...