Gå til innhold

Kjøp av ekstern harddisk. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Sjekket i litt gamle tråder, men fant ikke helt det jeg var ute etter. Jeg har i hvert fall tenkt å kjøpe en ekstern harddisk til en bærbar PC, og da er det et par ting som jeg ønsker å vite:

1. Når f.eks. Maxtor setter opp Windows som systemkrav, må man ha det, eller er det bare Windows som fabrikanten gir noe hjelp til? Er det noen som har brukt en ekstern harddisk til f.eks. Linux.

2. Har hørt folk klage over støy fra harddisken. Er det noen merker/modeller som er bedre enn andre? Hvilke?

Er vel alt jeg kommer på for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne eksterne hardisken:

WDC 250GB usb2.0/firewire

Den fungerer utmerket som plug and play enhet og du kan laste ned drivere fra wdc hjemmesiden om du har f.eks Win98. Vet ikke om denne støtter linux da jeg bare har windows selv.

Den summer littegrann, men den lyden blir borte når du bare starter resten av maskina. Og den ser veldig bra ut.

Rask overføring når jeg skal hente og lagre ting.

Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke den eksterne HDen til? Jeg kjøpte meg en billigløsning her for et par uker siden. Et HD-kabinett og en 2.5" HD på 40 GB (4200 rpm). Kostet meg ganske nøyaktig 1166 +porto. Så om du skal bruke det til Backup og gjerne vil ha noe stille er dette en ok løsning. Ellers står det bakpå det kabinettet jeg har at så lenge du har den og den versjon av Mac OS eller Windows skal den funke.

Lenke til kommentar
Jeg bruker også en 2.5" laptop HD i et lite hd kabinett. Fungerer fint både i windows og linux. Jeg hadde disken etter en oppgradering av en litt eldre bærbar datamaskin.

Veldig greit for å lagre dokumenter eller bare ta med seg stæsj som en har lastet ned fra en maskin til en annen. Min HD er litt slem dog, den liker ikke den maskinen jeg kjører win2k på. Det sto noe om at det var ett eller annet problem med USB driverne, prøvde å oppgradere de, gikk ikke noe bedre. Installerte så driveren som kom med kabinettet, funker fremdeles ikke helt i den maskinen.

Mens maskinen jeg har på jobben, som også kjører win2k, er snill som et lam...

Mener dog at jeg har lest at en må ha servicepack-4 eller noe til win2k før portable medieformer kan være snille. Vi får se.

Lenke til kommentar

"Svar" på 2: jeg har kjøpt 2 200gb disker : en fra WD og en fra Maxtor

Western disken er stillegående (Tror jeg, har ikke hatt noen seagate å sammenligne med :blush: ) og er en god allround disk.

Maxtor disken var også veldig stillegående bortsett fra når den jobber veldig da kan man høre en litt rar knitrelyd og jeg fikk dessuten 5gb mer ut av Maxtor disken enn Western disken :thumbup: . Maxtor ble dessverre også en god del varmere enn WD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...