Gå til innhold

D70; Overeksponerte felter på bildene..

Anbefalte innlegg

:blush: Hmm.. litt flaut dette, men nesten uansett hva jeg gjør så får jeg felter på bildene mine som er helt overeksponerte. Spesielt i dagslys skjer dette, men sterke lyskilder inne blir ofte også overeksponerte. Lyse objekter som feks himmel eller reflektert lys blir helt hvite uten detaljer/nyanser overhodet. I displayet så blinker disse feltene vekselvis svart og hvitt.

Jeg har forsøkt å justere blender så godt jeg kan, men skal dette problemet gå helt vekk, så blir bildene så mørke at det knapt syns noe på LCDskjermen og jeg må justere bildene på datan for å se noe. Jeg har også forsøkt å kompansere med eksponeringskompensasjonsknappen også, men enten så blir bildene for mørke eller så blir det disse irriterende overeksponerte feltene.

Jeg har kameraet fast på ISO200 (Og det skal vel være OK i godt lys?) og både lukker og blender har jeg forsøkt utallige kombinasjoner med uten nevneverdig hell.

Skal det være så vanskelig å få bildene riktig eksponert, eller er det noe feil med fotograf eller kamera?

Jeg pleier å bruke blenderprioritet vanligvis, men skal jeg ta bilder av bevegelige motiver, så bruker jeg lukkerprioritet. Har forsøkt alle autovalgene og, men det blir samme resultat der og :mad:

Jeg er helt fersk med speilreflekskameraer, så grunnen ligger nok hos meg :yes: , Men hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et bilde som jeg ikke er fornøyd med..

Hettemåke

Spesielt de hvite områdene rundt skulderen, ryggen og fremre kant på vingene er helt uten detaljer. Dette samme området blinker sort i LCDdisplayet på kameraet.

Husker ikke helt lukker og blender som ble brukt på dette bildet desverre, men så og si alle bildene blir enten slik eller helt mørke..

Lenke til kommentar

Har du brukt noen form for filtre på objektivet? Polariseringsfilter e.l.?

Sjekk innstillingene for kontrast på kameraet, om du har "tuklet" med dem..

I sterkt sollys kan dette også være vanskelig å unngå, uansett kamera.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
[...] nesten uansett hva jeg gjør så får jeg felter på bildene mine som er helt overeksponerte. Spesielt i dagslys skjer dette, men sterke lyskilder inne blir ofte også overeksponerte. Lyse objekter som feks himmel eller reflektert lys blir helt hvite uten detaljer/nyanser overhodet. I displayet så blinker disse feltene vekselvis svart og hvitt.

Mest sannsynlig har du et motiv med svært mye dynamikk. F.eks et portrett i skygge med solbelyste skyer.

I slike tilfeller kan du ikke både få utnyttet dynamikken på hovedmotivet ditt og samtidig unngå at den sterkt opplyste bakgrunnen blir overeksponert.

Hvis hovedmotivet ditt er nært nok kan du forsøke å bruke blitz til å fylle i med lys samtidig som du eksponerer riktig for himmelen.

Et polarisasjonsfilter kan også hjelpe deg til å dempe reflekser og å gjøre himmelen mørkere (dog ikke skyene). Husk å vri filteret til du får ønsket effekt.

Hvis problemet er himmelen, mens forgrunnsmotivet er i en annen del av bildet kan du også bruke et gradert filter for å dempe himmelen. (Et gradert filter er mørgere i ene enden enn den andre)

Husk imidlertid på at du har en del å gå på av sensordynamikk. Selv om det ser undereksponert ut rett fra kamera kan man gjøre mye med litt postprosessering.

Nikon capture har en funksjon kalt Digital DEE som kan hjelpe med å få frem undereksponerte elementer uten at det går utover de opplyste partiene. (Dette vil øke støyen i de partiene som blir påvirket, men du har som sagt en del å gå på før det blir synlig. Ihvertfall på iso 200)

Hvis du vil bruke denne funksjonen (eller tilsvarende i andre programmer) kan du forsøke å eksponere med en spotmetering på de kraftig opplyste delene av bildet: Velg Spotmetering, pek på det opplyste partiet med senterpunktet, trykk inn eksponeringslåsen, komponer bildet, fokuser og løs ut.

Lenke til kommentar
Et polarisasjonsfilter kan også hjelpe deg til å dempe reflekser og å gjøre himmelen mørkere (dog ikke skyene). Husk å vri filteret til du får ønsket effekt.

Men husk at polariseringsfilteret "lurer" matrix metering på d70, slik at bildene blir undereksponert, så du må korrigere dette manuelt med ev +2/3 eller noe sånt (prøv deg fram) - eventuelt velg en annen målemetode enn matrix.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Har du prøvd Nikon Capture Editor på NEF fila til bildet?

Nei, det er ikke NEF, men "JPG Fine" som bildet er lagret med.

Kanskje NEF er bedre å bruke for å minske dette problemet? Trodde egentlig det bare var komprimeringen som var foskjell, og at bildet før det blir digitalisert i kameraet var det samme? Usikker her, men kan teste ut mer med NEF for å se om det hjelper noe på problemet.

Lenke til kommentar

Bildet ser helt normalt og veleksponert ut.

At det i normale bilder finns utbrente områder som på måka, ødelegger ikke bildet som sådan.

Studér bilder i aviser og blader, så ser du utbrente områder flere steder.

Hvis du skal ha et "riktig eksponert" bilde av ei hettemåke f.eks., så må du zoome inn måka med bare himmelen evt. annen ensformig bakgrunn.

Det er for stor spennvidde i bildets dynamikk til at alle områdene blir riktig eksponert.

Se på bilder tatt med Nikonkamera og ulike objektiver her.

Bra kamera, skal kjøpe et selv.

Lenke til kommentar
Har du brukt noen form for filtre på objektivet? Polariseringsfilter e.l.?

Sjekk innstillingene for kontrast på kameraet, om du har "tuklet" med dem..

I sterkt sollys kan dette også være vanskelig å unngå, uansett kamera.

Nei, ikke brukt noen filtre overhodet. Har hatt kameraet under en uke ca, og har kun kit-linsen (Nikkor 18-70mm DX) og minnekort i tillegg til selve kamerahuset.

Skal kjøpe meg et polafilter snart, men ikke fått gjort det enda..

Når det gjelder innstillinger på kameraet, så har jeg ikke tuklet med noe annet enn det jeg er sikke rpå hva er, med unntak av AF-S og AF-C innstillingene (fokus). Riktignok har jeg jeg satt "Optimize Image" til "Sharper" da, men det ble gjort etter dette bildet ble tatt, og skal vel ikke ha noe å si for dette problemet?

Ja, i sterkt sollys så kan det sikkert bli problem noen ganger. Men dette bildet ble tatt med solen i ryggen, og det må da et kamera som dette klare selv om fotografen i dette tilfellet er sylfersk på speilrefleks ?

Er det virkelig så vanskelig å bruke speilreflekskamera? Men det er kanskje en ganske høy terskel fra kompakt til speilrefleks?

Lenke til kommentar
Bildet ser helt normalt og veleksponert ut.

At det i normale bilder finns utbrente områder som på måka, ødelegger ikke bildet som sådan.

Studér bilder i aviser og blader, så ser du utbrente områder flere steder.

Hvis du skal ha et "riktig eksponert" bilde av ei hettemåke f.eks., så må du zoome inn måka med bare himmelen evt. annen ensformig bakgrunn.

Det er for stor spennvidde i bildets dynamikk til at alle områdene blir riktig eksponert.

Se på bilder tatt med Nikonkamera og ulike objektiver her.

Bra kamera, skal kjøpe et selv.

Ser bildet normalt ut?? :blush:

Kanskje jeg hadde litt for høye forventninger til kameraet da? Regner jo ikke med at jeg skal klare å ta bilder slik jeg ser i fotoblader etter bare noen dager, men hadde jo håpet på litt bedre resultater. Men det kommer nok..

Bildet er forøvrig beskåret noe i kantene. Det var en del trær og annet som jeg ikke ville ha med. Og med en brennvidde på bare 70mm, så skal det litt til å knipse ei måke som flyr to-tre meter unna i luifta ;)

Men sånn rent teoretisk, for dere som har litt peil på filmbaserte kameraer også, ville det blitt bedre nyanser i det utbrente hvite området da? Eller er digitale speilreflekser blitt så bra at selv et forholdsvis billig digital speilreflekskamera skal kunne måle seg med filmbaserte spielreflekskameraer (i normale prisklasser)?

Jeg er nemlig ikke helt fornøyd med bildet, jeg..

Lenke til kommentar

Skal si deg nemlig at NEF er digitalformatets negativ. - BRUK DET. :) ok? ;)

Dét er svaret. Du finner MASSE info på internett, og kjøp deg noen fotoblader - jeg har en 4-5 og vet hva jeg trenger om RAW formatene nuh ;) De er superbe og når de får inn D70 igjen så blir det kjøp umiddelbart. :] (veeente)

Lenke til kommentar

1, At du ikke er fornøyd, vitner om at du setter store krav til deg selv. POSITIVT!

2, Må gi deg litt kritikk på "Hettemåke": Fin komp og snitt, generelt bra farger, og som du sier :litt utbrent i måkekroppen.

3, Utbrenthet er noe en sliter med (med sterke lyskilder), med dagens billdebrikker. Løsningen er som du sier, man undereksponerer noe og, henter fram resten av infoen i et billdebehandlingsprogram.

4, Bruk RAW (NEF) i så stor utstrekkning som mulig, og utfør ALLE former for oppskarping/kontrastjustering/fargemetning o.l. i ditt favoritt billdebehandlingsprogram, avanserte DSLR`er kommer til sin rett først da.

5, Du har ikke satt for stort krav til D70, du har bare ikke innkjørt deg på det!! :thumbup:

Mange gode tips i tidligere svar her forøvrig. Gjør ting enkelt og ting blir enkle for deg..

Lenke til kommentar

Tenk også på hva du har som bakgrunn. Ofte vil alternativ bakgrunn gjøre bildet enda mer originalt i tillegg til at litt mørkere bakgrunn gjør at kameraet får en lettere jobb. Her er f.eks. et av mine siste måkebilder som har en noe bedre detaljnivå enn ditt eksempel. Jeg vil neppe påstå at det er fordi jeg er så mye bedre fotograf enn du, og det er i allefall ikke kameraet, siden også jeg skyter med D70.

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vi...e.cgi?id=119872

Lenke til kommentar

Oj, utrolig bra den der. Synd måken er blitt litt "vingeklippet" da.. Men mye bedre detaljer enn min måke, og mye skarpere bilde også.

Samme kamera og linse (kit-linsa?) også ?

Tror du også hadde en bra jobb med å klare å fange fuglene i hele bildet. Med kun 70mm brennvidde så er det lett å bomme. Jeg hadde i ale fall problemer med å få bilder av hele fuglene på samme brennvidde :D

Brukte du følgefokus når du tok bildet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...