Gå til innhold

Syv rimelige prosessorer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan regnes ytelse pr krone......

På en AMD duron 1,8 og xp 2500 (761-561=220) er det 40,6 % prisforskjell......, noe som selvsagt gir duron en stor fordel

men siden en må ha et minmum av utstyr, siden det er budsjettklasse dette, la oss si kr 4 000,- for hk, HD, minne, Optisk, skjermkort,

da er prisforkjellen 4761 - 4561= 220 som er 4,8%

Etter min mening må en legge en slik grunnpris i bunnen ellers så blir pris / ytelse noe meningsløs, som det også fremgår av deres konlusjon.

Lenke til kommentar

Jeg har som vanlig kommentarer til artiklene:

* I tabellen over prosessorer og egenskaper på side 2 så er det en del feil og det mangler noe data for Celeron. Det riktige navnet på kjernen er Northwood-256 (for 256kB-versjonen av northwood. Northwood-256 har en die-size på 131 mm^2 altså det samme som for fullversjonen av northwood. Celeron-northwood har altså 256kB L2 cache og ikke 128 slik dere skriver. Celeron har dered også like mange transistorer som northwood, altså 55 millioner, selv om noen av de er koblet ut av funksjon. Det vil også si at die-size tallet dere har oppgitt for northwood ikke stemmer. Det skal også være 131 mm^2. (Det tallet dere har oppgitt gjelder kun Prescott). Die-size for AthlonXP-barton stemmer heller ikke, det skal være 101 mm^2. (Dere har oppgitt tallet for AthlonXP Tbred-B). Antall transistorer på Barton er 54,3 mill og ikke 55 mill. Athlon64 går på 1,4V (1,8 og 2,0GHz-modellene) og 1,5V (2,0 og 2,2GHz modellene) og ikke bare 1,4V slik dere skriver. Til slutt kan jeg nevne at Athlon64 burde vært oppført med sokkel 754 OG 939 (ikke bare 754). Dette burde også vært spesifisert i ruta for FSB (tilsvarende).

Lenke til kommentar
I tabellen over prosessorer og egenskaper på side 2 så er det en del feil og det mangler noe data for Celeron. Det riktige navnet på kjernen er Northwood-256 (for 256kB-versjonen av northwood. Northwood-256 har en die-size på 131 mm^2 altså det samme som for fullversjonen av northwood. Celeron-northwood har altså 256kB L2 cache og ikke 128 slik dere skriver. Celeron har dered også like mange transistorer som northwood, altså 55 millioner, selv om noen av de er koblet ut av funksjon.

Tør jeg spørre hvor du tar dette fra? Enten så misforstår jeg deg, eller så sier du at nåværende Northwood-baserte Celeron har 256 KB funksjonell L2-cache? Det har den ikke.

Det vil også si at die-size tallet dere har oppgitt for northwood ikke stemmer. Det skal også være 131 mm^2.

Det har du rett i.

Die-size for AthlonXP-barton stemmer heller ikke, det skal være 101 mm^2.

Igjen, veldig riktig.

Antall transistorer på Barton er 54,3 mill og ikke 55 mill.

På en annen side _er_ 55 mer lettlest enn 54,3 ;) Korrigert til 54.

Athlon64 går på 1,4V (1,8 og 2,0GHz-modellene) og 1,5V (2,0 og 2,2GHz modellene) og ikke bare 1,4V slik dere skriver. Til slutt kan jeg nevne at Athlon64 burde vært oppført med sokkel 754 OG 939 (ikke bare 754). Dette burde også vært spesifisert i ruta for FSB (tilsvarende).

Dette stemmer forsåvidt, men tabellen var ment for de produktene vi hadde inne til testing. Hvis ikke burde det nok vært føyd til en ting eller tre ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...