mar Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Bare husk at det finnes flere prosessorer med Celeron navnet. Celeron M er et meget bra alternativ for de som vill ha noe som er raskt og billig. Har fortsatt inntrykk av at en XP-M gir mer ytelse for en billigere penge. Men nå skal det heller ikke så altfor mye sparing til før man i stede har en dugelig maskin basert på Pentium Ser ut som om Celeron M yter marginalt dårligere enn Pentium M ved samme hastighet. Den største forskjellen mellom de to er strømforbruket. Edit: PR-rating blir jo ganske meningsløs når det gjelder prosessorer for bærbare. XP-M 2400+ hadde nok slitt litt mot en Pentium M 2.0ghz. Også er det alle de som tror at feks. Pentium 4M 2.6ghz er mye bedre enn en Pentium M 2.0Ghz. Er vel Pentium M som er raskest av de to. Var litt utenom tema det der, blir bare litt oppgitt over alle Mhz idiotene jeg treffer iløpet av en dag. Endret 17. juni 2004 av mar Lenke til kommentar
Madcap2 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Takker for alle innspill så langt. >Mad Wolf Magnux: Jeg har prøvd å finne en rimelig bærbar med XP-M og et greit skjermkort. Det nærmeste jeg har kommet så langt er en Fujitsu Siemens Amilo K7600: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300571&cks=PRL Denne ser grei ut, men tror ikke skjermkortet er noe å samle på (Prosavage 8). Hadde den bare hatt et Radeon 9000 eller lignende . Er det noen som vet om en AMD-PC lignende den over men med et bedre skjermkort? Da går jeg selvfølgelig for en slik fremfor en Celeron. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Jeg har hørt blandede ting om Medion, men prisen her virker meget bra. 9700 skjermkort, dvd brenner, litt treg disk dessverre, bra cpu.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123893&cks=PRL Skal du under 10000 må du mest sannsynlig inngå noen kompromisser. Her har du rimeligere bærbar som ikke har dedikert skjermkort, men en grei cpu, cd brenner: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31921 og http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27024 Denne virker grei, bra cpu, 9000 skjermkort: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=36491 Endret 17. juni 2004 av Carnifex Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Har en laptop med en Celeron 2.6. Det er ikke den kjappeste bilen i gata akkurat Men den duger til det jeg bruker den til, skolearbeid og CS på hytta(og på skolen ) Mine erfaringer er at jeg ville mye heller satset på en ECS etellerannet til 9995,- Den med en 1.5Ghz prosessor og centrino. Endret 17. juni 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
Filla Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Ang. IGP 9000, så er det et INTEGRERT kort. nesten litt lureri av komplett å skrive det på den måten de gjør. Det bruker minne fra den ordinære rammen til maskinen. www.tomshardware.com skriver om etterfølgeren (IGP 9100): The results of this comparison are sobering. Integrated graphics chips represent the lowest level of graphics performance available in the market today. Even inexpensive add-in cards in the $50 price category play in another performance league altogether. Not even the DirectX 8 capabilities of the IGP 9100 can change that. In the end, we can only recommend PCs with integrated graphics with a clear conscience to users who are sure they will never play a 3D game on their PC. Det er en grafikkbrikke som egentlig er laget for "mini-pc`r" og kontor pc´r, som skal ha grafikk integrert på hovedkortet. Endret 17. juni 2004 av Filla Lenke til kommentar
Polarbastard/Reserve Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hei Dette med støy vs ytelse er jo et ganske relativt begrep. En 2,8 Celeron vil med all sansynlighet ikke bråke så mye som en 2,8P4... av den enkle grunn at Celeronen ikke yter like mye. Dvs at mer ytelse= mer støy!. Jeg har selv en Centrinobasert laptop. Den er svært stillegående til vanlig, men den bråker mer og mer jo større belastning den får. Dette pga at den klokker seg ned når den ikke trenger så mye kraft. Men når jeg åpner et spill som krever mye CPU kraft, så bråker den sikkert like mye som Celeronbaserte pc`er vil jeg tro. Forskjellen på ei vifte i en laptop og en stasjonær er at i lappen er den vanligvis ganske mye mindre, og gir derfor en mer intens lyd enn i en stasjonær. Dessuten ligger jo vifta i en laptop nærmere øret. En Celeron 2,8 er ikke noen sinke å så måte. Du får ganske bra ytelse i en slik CPU. Jeg vil selvsagt heller anbefale en Centrinobasert lapp istede siden denne gir lengre batteritid, lavere vekt, mindre varme og er mer stillegående når du ikke kjører tunge progs. Du får en flott Centrinobaser sak til under 10000 hvis du monterer den sammen selv og sparer også en del penger. Delene finner du på http://www.it24.no. Eller kjøpe ferdig bygget hos Multicom Men hvis det er Celeron du vil ha så er det bare å kjøpe en slik hvis du vil spare noen kroner. Tror ikke du kommer til å bli meget skuffet siden du allerede vet ulempene med en slik sak. Centrio er jo egentlig ikke en CPU men en teknologi, dvs at laptop'en din enten er basert på P4(-M) eller Celeron(-M)... Centrio-teknologien går vel først og fremst ut på nedklokking ved lite belastning (fører til en stillere maskin og at batteriet varer lengre). Hmmm... Står det noen plass i det jeg skrev om Centrino CPU`er..? Siden man holder på med ordkløveri.. Centrino er ikke noen "egen" teknologi heller Det er en sertifisering fra Intel som baserer seg på at lappen inneholder Pentium M prosessor, et Intel hovedkort PM/GM eller ME chipset og et Intel WLAN kort (Mini pci) Quote fra Intel: "The Intel® Pentium® M Processor, in conjunction with the Intel® 855 chipset family and the Intel® PRO/Wireless network connection, is a key component of Intel® Centrino™ Mobile technology. It delivers outstanding mobile performance and low-power enhancements for sleeker, lighter notebook designs." Når jeg snakket om "Centrino baserte" lapper så snakket jeg om lapper som inneholdt Pentium M prosessor. Det folkelige utrykket "Centrino" er jo primært basert på at den bærbare inneholder akkurat denne prosessor typen, selv om hovedkortet inneholder fx et skjermkort av typen Ati eller lignende. Noe som gjør at denne bærbare da i teknisk forstand ikke lengre kan klassifiseres som "ekte Centrino" siden den ikke inneholder Intels integrerte skjermkort. Lenke til kommentar
Madcap2 Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 >Filla: Betyr det at det i bærbare både kan finnes Radeon 9000 som er integrert og ikke integrert? Enda en ting å se opp for... Spørs om jeg ikke bare må bite i det sure eplet og kjøpe en "feit" maskin isteden. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 IGP = Intergrated Graphic Prosessor Lenke til kommentar
TMH Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Det er langt i fra så ille som noen her på forumet vil ha det til! Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hei igjen, Det er mange her som har en formening om både teknologi og pris/ytelse på de forskjellige tilgjengelige bærbare løsningene. Sånn sklir diskusjonen litt mye over i en teknologisk "hva er best" diskusjon. Det er fort gjort å miste fokus på det man egentlig prøver å finne ut av da. Det første du bør se på når du velger en laptop er hvilke egenskaper som er viktige for deg og hvilke som er mindre viktige. Noen egenskaper skjønner du ikke at var viktige før du har fått maskinen og savner litt ekstra batteriytelse for eksempel. Batteriytelse er faktisk kanskje den aller viktigste egenskapen til en laptop, 2 timer regnes kanskje som nok fordi det holder til en DVD film på toget, men da kan du jo ikke bruke maskinen til noenting annet på reisen i tilfelle du skulle ha lyst til å se en film senere. Dette er mitt største ankepunkt med min laptop, jeg kjøpte den for 25 000.- for 3 år siden, selv om jeg er kjempe fornøyd med den, så ergrer det meg hvor lite jeg har brukt den siden jeg har en stasjonær til krevende oppgaver. Så dersom du skal ha kun laptop og ikke har noe annet valg enn å bruke den så bør du sørge for at den er kraftig nok til din bruk. Dersom du har en stasjonær i tillegg bør du sørge for nok batteritid på laptopen til at du gidder å ta den fram ofte nok til at du ikke ergrer deg over å ha brukt såpass mye penger på en maskin du ikke bruker. Når det gjelder ytelse så vil du nesten uansett her måtte inngå et kompromiss i forhold til støy, disse to tingene henger garantert sammen dersom du ikke beveger deg opp i 20 000.- laptop-landskapet. Min bror kjøpte en P4 3,06GHz laptop med rask ram og Radeon9700pro kort. Jeg sneik meg inn på maskinen hans og byttet navnet på den til "noiseless" og "Hæhh!!" som han skjønte var ganske ironisk ment. Han solgte den heldigvis før han dælja den i veggen. Holdt på å bli gal av støyen + han turte ikke å ta den fram under forelesninger av frykt for å forstyrre andre elever. Nå har han en Centrino 1,4GHz med Intel Xtreme Graphics av noe slag. Han er kjempe fornøyd, og som han sier; om jeg på død å liv må spille litt SOF så går det fint det, bare jeg skrur ned detaljnivået. Dette er en maskin som du nesten må legge øret helt inntil for å høre at den er på, jeg er nesten litt misunnelig. (Uten at han trenger å få vite det sånn som jeg mobbet han for den forrige laptopen hans. ) SÅ, om vi nå går ut i fra at alle maskiner med mindre enn 3timer på batteriet er uaktuelle så har du allerede kommet langt på vei i å forsikre deg om at den ikke støyer så mye heller. Det billigste du kan gjøre da er en XP-M basert maskin med "dårlig" grafikkort. Ca.9000.- Jeg hadde personlig gått for en Centrino sak, men det er bare fordi jeg har råd til det, om maskinen koster meg 9000.- eller 12000.- blir mye det samme, det er ikke de 3000.- i forskjell som gjør at jeg er blakk på slutten av måneden uansett. Men jeg sier det igjen; den maskinen Filla viste til med P-M og Radeon9700 så flott ut til den prisen, kikk etter reviews og se om ikke den kan være aktuell. MEN FOR GUDS SKYLD, IKKE KJØP DEN FRA ITBUTIKKEN!! Les erfaringer fra folk som har handlet der! Og vær klar over at laptoper er noe som ofte må inn til service. Siste alternativ er en maskin som du driter i støynivået på, og tenker KUN ytelse. Det kan for såvidt være lurt det også, bare skaff deg et trådløst eller lang ledning tastatur/mus sett og en ekstern crt skjerm (19" til 990.- som er mye bedre til spilling uansett.) så setter du laptopen langt nok vekk fra deg til at støyen ikke sjenerer deg når du er hjemme. På toget vil det uansett ikke være laptopen som bråker mest. Selv om P-M på 1,4GHz er en imponerende CPU som kan holde følge med en P4 på 2,2GHz i enkelte benchmarker så vil den til syvende og sist komme til kort i ren ytelse mot en P4 3,0GHz 800MHz FSB maskin. Med et Radeon 9x00pro kort og PC3200 RAM vil dette være det nærmeste du kommer desktop ytelse i en laptop, regn med å betale rundt 15 000.- Håper dette var til hjelp. Mvh, Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hei Dette med støy vs ytelse er jo et ganske relativt begrep. En 2,8 Celeron vil med all sansynlighet ikke bråke så mye som en 2,8P4... av den enkle grunn at Celeronen ikke yter like mye. Dvs at mer ytelse= mer støy!. Ta en titt på http://hw.no/art.php?artikkelid=7147&side=4 . Dette er riktignok snakk om desktop-utgaver, men den gir også en god pekepinn for bærbare. SÆRLIG i bærbare som bruker desktop-utgaver som denne maskinen gjør. Ikke forvent at denne laptop'en kan brukes på noen lesesal / klasserom / foredragssal da den støyer. Nei, hvis den laptopen ser interessant ut, se heller på den PB modellen som Lefdal annonserer (og som Elkjøp kommer til å annonsere i morgen eller mandag). Athlon XP-M 2400 til 6995,- som er langt raskere enn denne HP-modellen. Lenke til kommentar
Madcap2 Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Hei og takker for bra innlegg! Har vel egentlig slått fra meg Celeron nå, til tross for en del bra tilbud. Den PC'en som ufo nevner høres unektelig interessant ut. Spill-ytelse er elendig så klart, men skal tro hvordan den er med tanke på støy og batterilevetid? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hei og takker for bra innlegg! Har vel egentlig slått fra meg Celeron nå, til tross for en del bra tilbud. Den PC'en som ufo nevner høres unektelig interessant ut. Spill-ytelse er elendig så klart, men skal tro hvordan den er med tanke på støy og batterilevetid? I tillegg til å være skikkelig billig og ha ordentlig prosessorkraft så kan du jo selv oppleve støynivået ved å stikke innom Lefdal/Elkjøp. (Husk Lefdals 150% garanti ) dersom det er snakk om samme modell Elkjøp skal selge. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hei Dette med støy vs ytelse er jo et ganske relativt begrep. En 2,8 Celeron vil med all sansynlighet ikke bråke så mye som en 2,8P4... av den enkle grunn at Celeronen ikke yter like mye. Dvs at mer ytelse= mer støy!. Ta en titt på http://hw.no/art.php?artikkelid=7147&side=4 . Dette er riktignok snakk om desktop-utgaver, men den gir også en god pekepinn for bærbare. SÆRLIG i bærbare som bruker desktop-utgaver som denne maskinen gjør. Ikke forvent at denne laptop'en kan brukes på noen lesesal / klasserom / foredragssal da den støyer. Nei, hvis den laptopen ser interessant ut, se heller på den PB modellen som Lefdal annonserer (og som Elkjøp kommer til å annonsere i morgen eller mandag). Athlon XP-M 2400 til 6995,- som er langt raskere enn denne HP-modellen. Bare en liten tilleggsopplysning om XP-M; de er forsåvidt desktop CPU'er de også så vidt jeg har forstått. Men de kjører på samme hastighet ved lavere spenning. Derav det lavere kjølebehovet og snillere oppførsel mot batteriet. En XP-M CPU kan plukkes ut av laptopen og settes rett inn i et desktopsystem, noe som er yndet å gjøre av overklokkere. Poenget mitt her gikk vel mere på vise desktop eiere med XP prosessor at det går ann å sette ned CPU core og sjekke stabilitet med prime95 for å få et stillere arbeidsmiljø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå