Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett m/subnett.

Anbefalte innlegg

Jeg har bredbånd fra Telenor, og et trådløst nettverk. Linksys Wrt54g router og Linksys PCMCIA, PCI og USB kort.

En kamerat av meg skal også sette opp et trådløst nett, med en omnidirectional utendørs antenne, slik at vi flere kan koble oss opp i et lokalt nettverk.

Flere i dette nettverket har egne bredbåndslinjer.

Så spørsmålet er: Hvordan setter jeg opp nettverket mitt slik at jeg er en del av "det store nettverket", men at jeg likevel har mitt lokale lille nettverk, og bruker min egen linje til Internet? Hvordan gjøres det med router og gateway adressering osv...

Trenger jeg noe mer utstyr?

Hvis dere trenger mer opplysninger, så bare si fra...

På forhånd takk

J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så veldig sikker på dette, men må ikke alle aksesspunktene ha samme subnet for å fungere sammen? Tror ikke du trenger mer utstyr, men vet ikke helt hvordan du setter opp routeren, mitt WAP54G aksespunkt virker i hvertfall fint som trådløs bridge, men her er det en egen meny for det. Den modda firmwaren til Sveasoft skal visstnok ha noen flere muligheter her, men kanskje dette bare gjelder mellom flere WRT54G.

Uansett så kan du for din egen del, når det gjelder inet-tilgang, sjekke ut "Access Restrictions" menyen på routeren. Her tror jeg skal være mulig å bare gi dine egne pcer tilgang på din linje, basert på gjenkjenning gjennom IP/MAC-adresser. Se manualen for mer informasjon her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...