yotbar Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 hva er det beste digital kameraet i markedet nå? ser bort fra prisen og tilgjenglighet skal nemlig til Hong Kong i sommer Lenke til kommentar
DigiCamFan Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hvis du skal ta bilder av skyskrapere er det greit å ha en stor zoom, gjerne 10x, slik at du kan få skylinen til å se enda tettere ut enn det den allerede er. Lenke til kommentar
znapper Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Litt umulig å svare på, for jeg tror det kommer veldig ann på behovene du har. Tror du må dele litt opp i kategorier Digital speilrefleks Superzoom digital kamera Kompaktkamera osv kanskje.. Selv synes jeg mitt kamera er bra og er fornøyd med det (fz10) , men det er flere kamera i den kategorien, sikkert noen som er bedre også. (men kanskje ikke like mye som 12x zoom, men det kommer vel sikkert etterhvert). Hva du er ute etter og evt. blir fornøyd med har jeg dog ikke peiling på =) Endret 17. juni 2004 av znapper Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Beste IKKE-speilrefleks er definitivt Konica Minolta A2... Kunne sikkert skrevet et laaaaangt foredrag om hvorfor det er best, men de er det nok av på nettet.. For DSLR, ville jeg gått for Nikon D70, evn Canon 10D.... Vær forsiktig med hvor du kjøper... Lenke til kommentar
rolfy81 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 uten om speilrefleks ville jeg tatt en titt på dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300489&cks=PRL tror det er absolutt det beste kompakt kameraet Lenke til kommentar
rolfy81 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 se foresten testen her på dette forumet... http://akamera.no/art.php?artikkelid=4978 Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Går utifra at du snakker om rene digitale kameraer her. Leica Digilux 2 ble kåret til verdens beste digitale kamera i kategorien prosumer/professional. (DIMA Digital Camera Shoot-Out 2004) Har hatt gleden av å teste dette kameraet selv, og jeg må bare si meg totalt enig med DIMA dommerene. Dette er verdens beste "rene" digitalkamera! Et helt fantastisk stykke kamera! Er verd en titt hos en Leica forhandler! Av DSLR så er selvfølgelig Canon 1Ds verdens beste. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Konica Minolta Dimage A2: -8 Megapixler -Markedets garantert beste EVF skjerm, med VGA-oppløsning. (4X høyere oppløsning enn samtlige konkurrenter) -I snitt det raskeste prosumer-kameraet på markedet -Desidert raskest på autofokus -28-200mm (7,14X zoom) -USB 2.0 -Eneste prosumer-kamera med mekanisk bilderstabilisator (fungerer også på video) -Eneste prosumer-kamera som kan styres av PC for studiobruk -Eneste prosumer-kameraet der du kan legge inn dine egne custom-instillinger -Eneste prosumer-kamera som faktisk blir fulgt opp med firmvare-updates (correct me if im wrong, men jeg fant ingen andre) -Har flest instillinger av samtlige prosumer-kamera, og sverges derfor av proff-fotografer som lett-alternativ til sitt DSLR -Støtter både JPEG, TIFF og RAW -Meget avansert med en rekke instillinger og muligheter. -Støtter både Compact Flash I og II, samt Microdrive. (også SD, med adapter) -Ca. 600gram -Mest utvalg av orginalt ekstrautstyr: --Fjernkontroll med fokusfunksjon --Wide og Tele (gir 300mm) adapter --Flere typer filtre/konvertere --Blitz (slave, TTL, wireless +++) --Batteripakke for vertikal fotografering, m/egen utløser (likt proffe DSLR) --Egen dedikert dobbelblits for macrofotografering +++++ Alle alternativer til orginalt utstyr finnes her... LINK Enda mer uorginalt utstyr finnes. Når kameraet ikke har fått 100% score er dette grunnene: Noen bilder er ute av fokus! Forklaring: Endel feilprosent på de første partiene. Garanti. Ny firmvare retter også på det aller meste som blir kritisert... Noen av testene er gjort med defekt kamera, og ver. 1.00 firmvare, og endel allikevel på 90% score. Firmware øker også batteritid, og gjør det raskere på RAW-bilder. Bildene er mer SOFT enn konkurentene! Forklaring: Står som default SOFT i meny`en. De fleste tester kameraet default. Konkurranse av Digitale SLR! Forklaring: Kan ikke sammenlignes. De fleste proffe har begge deler pga størrelse/vekt. Men noen tester dette kameraet MOT 300D og D70, positivt i den forstand, men ikke riktig, da dette må testes mot andre prosumer. Minnekort ikke inkludert! Forklaring: Bedre å velge minnekort selv, enn å måtte betale for et medfølgende 64-128mb minnekort som er TOTALT ubrukelig. Støy ved høyere ISO-instillinger! Forklaring: Dette er felles for ALLE prosumer kamera, da disse har mindre bildebrikke enn DSLR. Blir feil å gi kameraet trekk for dette, da teknologien per i dag ikke gir rom for både pose og sekk. Lengere lukketid er en løsning på prosumerkamera, men uten bildestabilisator kan man få uskarpe bilder. A2, er det eneste med bildestabilisator. For de som har lyst vurderer å kjøpe et slikt kamera, kan ta seg tid til å lese noen tester. Kjøp de mest seriøse Foto-bladene både i Norge, Sverige og England (og resten av verden hvis det er ønsklig) Har ca. 7-8 blader hjemme med test av dette kameraet mot andre prosumer-kamera, og det vinner med margin over både Sony 828 og alle de andre alternativene på markedet i dag. Eventuelt kan man lese testene nedenfor, der det har kommet MEGET godt ut, men ha i minnet at disse testene ble gjort FØR ny firmware kom, og noen av de er åpenbart gjort med defekt kamera. Flere ganger blitt konkludert med at dette er det nærmeste man kommer DSLR. A2 er også vinner av TIPA (Technical Image Press Association) prisen for "Beste digitalkamera i prosumerklassen" som er en sammanslutting av representanter fra 31 professionelle fotoblader fra 13 europeiske land. Siden 1991 har TIPA delt ut årlige utmerkelser for de beste foto- og bildeprodukterne. Hardwarezone Bytesector www.dcresource.com Steves-Digicams Photoxels Dpreview Cnet.com Ellers et forum med litt nyttig info: Dpreview Minolta Forum Eksempler på A2 bilder: Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Link Hvorfor ikke noen av de andre konkurentene? Vel den eneste verdige konkurrenten dette kameraet har er Olympus 8080 og Sony 828. Sony DSC-F828: Sony er nesten dobbelt så tungt (nesten like tung som DSLR-hus), har en laaang sidetung linse, og plages med ekstrem KA. (A2 får derimot skryt for å være det kameraet på markedet med minst KA). Sony har også mindre utvalg av ekstrautstyr. Har selv vurdert 828, men lillaskjæret pga KA ødelegger alt for mye av ellers så gode bilder. Den elektroniske søkeren er også langt dårligere enn A2 sin i oppløsning/kvalitet, noe som er i høyeste grad viktig på et prosumer-kamera. Kameraet er også helt ELENDIG på RAW-bilder, noe som gjør det helt utelukket for en proff-fotograf eller de som ønsker å leke seg.. (her er A2 det beste på markedet) RAW-Programvaren er like elendig. Det har ikke like mye justeringsmuligheter, og minster blender er F8.... Noen som fortsatt mener det er best? Olympus 8080 er et eksemplarisk kamera på mange måter, men har kun 5X automatisk zoom, likt man finner på vanlige digitalkamera så det blir på en måte ikke ekte alternativ til DSLR. Har også noe begrensete muligheter enn konkurentene, samt at det er altfor tregt til proff-bruk. Bildestabilisatoren til A2 er også nærmest et must, når man ikke bruker stativ på tele og lengere lukkertider.. Har man først vent seg til det, er det vanskelig å gå tilbake til noe "vanlig". Har A2 noen minus? Ja, og autofokus-problemet har vært nevnt flere steder, men er tilsynelatende rettet opp nå. Personlig syntes jeg det finnes bedre alternativer for familiefotografen som kun ønsker å peke-klikke, uten å sette seg inn i funksjonene til A2, for de er MANGE, og kameraet er meget avansert. Gull verdt for de som liker å prøve seg frem, men for dem som vil ha det enkelt, kan andre alternativer gi bedre utgangspunkt. Noen nevner f.eks at de liker de "varme" fargene i Canon sitt Powershot Pro 1, og dette er like fullt mulig i A2, men default er fargene naturlige (som de skal være). Krever igjen at man setter seg inn i kameraets mange funksjoner. Blitsen har også noen nevnt kunne fungert bedre, og dette er også noe rettet opp i ny firmware. Uansett kamera vil en ekstern blits være optimalt. Jeg våger å påstå at dette skulle være begrunnelse nok til å hevde at A2 er det beste ikke-DSLR kameraet per dags dato... Link til Konica Minolta A2 hjemmeside. Endret 18. juni 2004 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 hmm dette kameraet så perverst ut =) hvor kan jeg kjøpe det i Norge? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Her er oversikten over norske nettbutikkene som har det billigst. LINK Vil du prøve det, finnes de i de mer seriøse fotobutikkene som fører Konica Minolta. Har riktignok veiledende på 12 000,- så det kan være endel å spare på å handle på nett. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Eventuelt kan du handle på www.bhphotovideo.com. Stor nettbutikk/butikk som ligger i New York. 30 års erfaring, og blant de beste referanser på nettet. Mange som handler i store kvantum her. Ikke de billigste i USA, men så er de 100% seriøse. Bestillte nettop utstyr derfra, som tilsvarte over 18 000,- veil i norge, og det kom på 11500 inkl. MVA og frakt. Velg UPS som leveringsmetode, så får du det levert på døra normalt 4 dager etter du la inn bestillingen. UPS toller det også for deg da, og er i tillegg billigst. (de har også pakkesporing, men denne rakk nesten ikke å oppdatere seg før en UPS mann ringte å lurte på om jeg var hjemme for levering ) Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 JohnnyKnoxwille: Bare så synn du ikke får solgt dette kamera direkte her i forumet? Hehehe. Man kan stappe hvor mye som helst av digitale zoomer, dærter og dingser i et kamera. Dette er ikke et problem for noen produsenter. Det som betyr mest for meg er ren biledkvalitet og funksjonalitet. Ikke uten grunn at de aller proffeste fortsatt bruker Hasselblad. Ikke mange dærter og dingser i det kamera. Kun ekstrem kvalitet tvers igjennom! Dette gjelder også for leica. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) JohnnyKnoxwille: Bare så synn du ikke får solgt dette kamera direkte her i forumet? Hehehe. Man kan stappe hvor mye som helst av digitale zoomer, dærter og dingser i et kamera. Dette er ikke et problem for noen produsenter. Det som betyr mest for meg er ren biledkvalitet og funksjonalitet. Ikke uten grunn at de aller proffeste fortsatt bruker Hasselblad. Ikke mange dærter og dingser i det kamera. Kun ekstrem kvalitet tvers igjennom! Dette gjelder også for leica. Det må vel være det mest informative og velformulerte innlegget jeg har lest på lang tid.... Og dærter og dingser du kaller det, er det samme som sitter i proffe DSLR og er 100% nødvendig for en seriøs fotograf som også jobber i LITT andre miljøer enn et perfekt fotostudio... Og, nei....jeg selger ikke dette kameraet, men når jeg anbefaler noe, forklarer jeg hvorfor, og ikke som mange andre som hevder at nettopp en ting er best fordi nettopp DE har det... Og beste digital kamera uansett... er jeg helt enig, er nok sikkert en av toppmodellene til Canon, men jeg tviler på at det var DET innlegget handler om... Endret 18. juni 2004 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Støtter opp om Canon EOS 1D MKII Lenke til kommentar
DavidS Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 hva er det beste digital kameraet i markedet nå? ser bort fra prisen og tilgjenglighet skal nemlig til Hong Kong i sommer Hva det beste digitale kameraet på markedet er kan diskuteres. Men Hva som passer best for ditt behov burde du finne ut før du kjøper kamera. - David Lenke til kommentar
sarom Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg vurderte Canon Pro1, Nikon 8700 og Minolta A2, men alle hadde sin feil og mangler. Jeg synes A2 fikk alfor dårlig test i svenske Foto. Jeg endte opp med Panasonic Lumix FZ10. Er meget godt fornøyd med brukervennligheten og bildekvaliteten. 4MP og zoom 35-420. Til dere som andre steder på forumet ikke vet hvor kameraet selges kan jeg tipse dere om: Fotoknutsen/Oslo Kameraservice, elgiganten.no og Elkjøp. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Jeg vurderte Canon Pro1, Nikon 8700 og Minolta A2, men alle hadde sin feil og mangler. Jeg synes A2 fikk alfor dårlig test i svenske Foto. Jeg endte opp med Panasonic Lumix FZ10. Er meget godt fornøyd med brukervennligheten og bildekvaliteten. 4MP og zoom 35-420. Til dere som andre steder på forumet ikke vet hvor kameraet selges kan jeg tipse dere om: Fotoknutsen/Oslo Kameraservice, elgiganten.no og Elkjøp. Det ble gjort med et defekt kamera som hadde en autofokus-feil. Fikk uansett ikke dårlig test, faktisk bra. Som kommentar ble det sagt at det var et ellers utrolig kamera. Konica Minolta svarer henvendelser ang. slike fokuseringsfeil, at de må inn til rep/garanti. Blir også feil å sammenligne A2 med Lumix, da A2 på alle måter er mer proft. Derav også prisen. FZ10 regnes som et Mega-Zoom consumer-kamera. Endret 18. juni 2004 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå