Gå til innhold

Hjelp! Pc'en min er treig!

Fro-D

Anbefalte innlegg

For tre uker siden begynte pc'en min og gå tregere, f.eks når jeg har (kun) winamp oppe og spiller en sang og går inn i internett explorer begynner musikken å hakke veldig, spill går dårligere og maskinen har blitt relativt treg...

Det verste er at jeg formaterte for et par måneder siden :ermm: .. er rimelig sikker på at formateringen hadde noe med det å gjøre.. jeg har prøvd system restore og norton virusprogram... Temperaturen holder seg vanligvis rundt 56C

System:

amd xp +2400

256 ddr ram

40 GB

128 MB graff-kort

Hva er det som er ødelagt? :cry:

Endret av Fro-D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel. med 256mb ram kommer du ikke langt....windows xp alene bruker ca 130mb ram bare ved å holda det oppe. med et bakgrunnsbilde og et virusprogramm blir en del mer....

kjøp en ram brikke til på 256mb

foresten: jeg ser at du er ny her, men du burde endre tittelen på topicet ditt, til fx hjelp, pcen går treigt...du burde gjøre dette så fort som mulig før en moderator stenger posten din :devil:

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

6 mnd siden du formaterte ja..

her i huset formateres det oftere enn det ;p

etterhvert som programmer installeres og avinstalleres bygges det opp mer sjid i registryen din. Windows e noge sjid når det gjelder dette.

en defragmentering i ny og ne hjelper også på å forhindre/begrense dine problemer.

At et virus eller lignende har satt sitt fotfeste er heller ikke å se vekk ifra.

husker du om du installerte noe/forandret noe/avinstallerte noe kort tid før maskinen begynte å bli treg ?

Eneste systemgjennomretting som virkelig fungerer er GoBack programmet.

Setter du en "bookmark" når PCen fungerer bør du ta en backup av etterinstallerte filer osv som du vil beholde før du tar en gjennoppretting til tidligere tidspunkt.

GoBack vil gjøre windows, programmer og hardisker identiske som den dagen du satte bookmarken.

Dvs. den sletter alt du har installert i ettertid bla.

Windows sin systemgjennoppretting er et lite leketøy i forhold og fjerner skjelden problemer.

Lenke til kommentar

Har du kjørt ad-aware for å se om det kan være noe spyware som messer.

For å finne ut hva som trekker resurrser kan du trykke høyre på oppgavelinja og velge oppgavebehandling, så går du på prosesser, her kan du se hvor mye hver enkelt prosess du kjører trekker av cpu og ram. Da vil du finne ut om det er en prosess som suger all krafta eller om du bare har for lite kraft.

Lenke til kommentar

Trykk ctrl + alt + del og se hvor mange % cpu'en din bruker. Hadde selv et problem for en uke siden, der explorer.exe tok opp 100% av cpu pga. en .AVI fil som var ødelagt... Da gikk pc'en sinnsykt mye tregere...

Lenke til kommentar
Sjekk om DMA mode er på på harddisken. Si ifra hvis du ikke vet hvordan så skal jeg forklare.

Slik gjør du: Skjekk at harddisken kjører dma og ikke noe sånn pio kødd, se i kontrollpanel-> administrative verktøy->datamaskinbehandlig->enhetsbehandling->ideata/atapi kontrollere-> finn den kontrolleren systemdisken er koblet til og sjekk om den kjører dma ved å dobbeltklikke på kontrolleren og velge avanserte innstillinger pass på at det her står på udm og ikke noe piodritt

Hentet den fra en annen post der jeg hadde svart dette, gadd ikke å skrive det en gang til.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jaja, når du først er igang så kan jeg fortsette. Hvis disken er i PIO mode, så ser du i enhetsbehandling hvor det står diskstasjoner, velger disken og velger avinstaller. Boot og windows installerer disken på nytt og DMA mode bør være enablet. Sjekk for å være sikker.

OT: og torsen, sjekke, ikke skjekke ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis disken er i PIO mode, så ser du i enhetsbehandling hvor det står diskstasjoner, velger disken og velger avinstaller. Boot og windows installerer disken på nytt og DMA mode bør være enablet. Sjekk for å være sikker.

Men, nå har jeg gjort det du sa og den ble bra igjen.. men hver gang jeg slår på dataen skal den begynne å installere driver ogsånn.. men det blir alltid error.. hvordan skal jeg installere greia? har prøvd å trykke på update driver og install driver osv. men installasjonen blir alltid mislykket..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...