Gå til innhold

SATA, NCQ, SAS og PCI Express

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prisen er nok en grunn ja, ser for meg en slik sammenligning både for pris og bruksområde:

IDE/ATA ==> S-ATA

SCSI ==>SAS

Må jo være greit å bruke litt penger på en SAS-kontroller for eventuelle fremtidige investeringer i SAS-disker, siden den også støtter S-ATA. Det er vel helst SCSI-diskene som er dyre. SCSI-kontrollerene er overkommelige i pris.

Lenke til kommentar

2 ting jeg har lurt på:

* De nye sataI diskene til seagate støtter jo NCQ (selv om det ikke er sataII), det er ikke nevnt i artiklen. Men har jeg forstått rett at man må ha en kontroller som støtter NCQ også for at det skal virke?

* Må hardisker støtte hot-swap eller holder det med en sataII kontroller som støtter det, så kan man hot-swappe med sataI disker?

Lenke til kommentar

En SAS-kontroller vil nok være grei å ha uansett om man skal ha SCSI eller ikke. Da spiller det ingen rolle hvor mange S-ATA kontakter hovedkortet har lenger, og det er da kontrolleren som tar støyten fra harddiskene, og ikke prosessoren. SAS er ikke noe annet enn helt genialt.

Lenke til kommentar
Har Seagate patent på NCQ? Syntest jeg husker att jeg leste att Seagate hadde funnet det opp eller.no og jeg ser dere referer til Seagate som kilder..

Seagate er ett av over 80 forskjellige selskaper som er med på utviklingen av SATA herunder også NCQ. "Medlemslisten" finner du hos serialata.org/about/members. Mannen som leder det hele heter forøvrig Knut Grimsrud :)

Lenke til kommentar

Synes det er kjipt at ikke raptor 36Gb støtter NCQ. Ingen som nevnte dette da jeg kjøpte dem......grrr....

Det jeg lurer på er om det hjelper noe med f.eks SATA III med 600MB/s når mine raptorer allikevel ikke kommer over 100MB/s? Hva er da vitsen?

Lenke til kommentar
Det vil jeg tro den gjør. Har ikke NCQ vært i SCSI lenge?

SAS bruker "advanced command queing" slik som SCSI gjør. Dvs 256 "kø" nivåer med en del avanserte muligheter slik som å stokke om på køen og endre på prioriteringen i køen. Det er dette systemet som er med på å gjøre SCSI så bra til multitasking og da spesielt i flerbrukermiljøer.

Kilder: http:/www.scsita.org, http://www.adaptec.com

Lenke til kommentar

Anngående HotSwap. Det er jo fult mulig med P-ATA, bare til å koble til en enhet og søke etter ny hardware i Device Manager. Jeg tørr riktignokk bare å gjøre dette med CD/DVD/gamle disker pga molexen. Tror ikke harddisker har så godt av det uten du er veldig stø på hånden når du plugger i strømmen.

Jeg gjør det hele tiden med 2GBen min pga. 1. jeg bryr meg ikke om den dør 2. den tåler alt :D

Lenke til kommentar
Denne guiden gjorde klarhet i en del ting for meg :)

Men lurer også på hvem som trenger s-ata kontrollere når vi har sas?

Pris kansje?

Tja.. de som har behov for å putte over 16000 disker i maskina sin kanskje? De som ikke føler behov for det vil kanskje foretrekke en litt rimeligere s-ata ;)

Menne.. nå blir jo disken en enda klarere flaskehals! Hvor mange mb/s klarer en disk nå for tiden? Det kommer til å bli som en Lada (Disken) på en 4-felts motorvei (SAS) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...