Gå til innhold

Hvor mange ampere bruker en PC (med skjerm)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved en nærmere kikk i sikringskapet så fant jeg dette:

 

Sikringskap

Stømåler

 

Det som er ringet rundt på det første bildet er "mine" sikringer.

Noen som kunne være veldig snille og ta en titt, gjerne med et kjapt overslag over hvor mange watt den takler? (har ikke varmtvannbereder).

 

På bilde nummer 2, er det mulig (ved å sjekke hvor lang tid det tar før skiven å gå rundt en gang) å ca regne seg fram til hvor mye strøm du bruker i øyeblikket?

 

En annen ting. Finnes det noen program for å sjekke hvor mange watt PCen bruker i real time?

 

EDIT: ser ut til at hjemmeside serveren min er -litt- ustabil, noen som får frem bildene?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Det som er ringet rundt på det første bildet er "mine" sikringer.

Noen som kunne være veldig snille og ta en titt, gjerne med et kjapt overslag over hvor mange watt den takler? (har ikke varmtvannbereder).

Hmm.. kom ikke fram noe bilde men.. har du en 10A sikring, tåler den 2300W. Står sannsynligvis også A, B eller C foran max.strømmen... en C-sikring er treig, dermed kan du overbelaste den ganske masse i korte perioder, dermed vil den sannsynligvis ikke slå ut om du starter mange pc'er samtidig...

En A er RASK!

Lenke til kommentar
Det som er ringet rundt på det første bildet er "mine" sikringer.

Noen som kunne være veldig snille og ta en titt, gjerne med et kjapt overslag over hvor mange watt den takler? (har ikke varmtvannbereder).

Hmm.. kom ikke fram noe bilde men.. har du en 10A sikring, tåler den 2300W. Står sannsynligvis også A, B eller C foran max.strømmen... en C-sikring er treig, dermed kan du overbelaste den ganske masse i korte perioder, dermed vil den sannsynligvis ikke slå ut om du starter mange pc'er samtidig...

En A er RASK!

hcvem har A sikringer ? har bare vært borti B og C jeg ......

Lenke til kommentar
Det som er ringet rundt på det første bildet er "mine" sikringer.

Noen som kunne være veldig snille og ta en titt, gjerne med et kjapt overslag over hvor mange watt den takler? (har ikke varmtvannbereder).

Hmm.. kom ikke fram noe bilde men.. har du en 10A sikring, tåler den 2300W. Står sannsynligvis også A, B eller C foran max.strømmen... en C-sikring er treig, dermed kan du overbelaste den ganske masse i korte perioder, dermed vil den sannsynligvis ikke slå ut om du starter mange pc'er samtidig...

En A er RASK!

hcvem har A sikringer ? har bare vært borti B og C jeg ......

Samma her... men kan jo hende de eksisterer :p

Lenke til kommentar
Nå er bildene oppe! Ser ut som om det er 2x16A og 2x10A, men det står jo at hovedsikring er 20A, kan det stemme?

ja.. fordi det er bare 16 + 10 ampere (to sikringer pr kurs)

altså 26 ampere... Syns det er litt rart med 20 Ampere hovedsikring, men det stemmer nok.. ¨

 

Hvis kablene er ÅPENT lagt, kan du bytte den 10 ampere`n med 13 Ampere (faktisk lov, da 1,5kvadrat er lov med 13 ampere i åpen forlegning, mens bare 10 ampere i skjultanlegg)....

 

Men det står "LYS", så jeg vet ikke om du har noen kontakter på denne kursen jeg

 

Foresten: to kurser? lite bosted? :p

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar
Nå er bildene oppe! Ser ut som om det er 2x16A og 2x10A, men det står jo at hovedsikring er 20A, kan det stemme?

ja.. fordi det er bare 16 + 10 ampere (to sikringer pr kurs)

altså 26 ampere... Syns det er litt rart med 20 Ampere hovedsikring, men det stemmer nok.. ¨

 

Hvis kablene er ÅPENT lagt, kan du bytte den 10 ampere`n med 13 Ampere (faktisk lov, da 1,5kvadrat er lov med 13 ampere i åpen forlegning, mens bare 10 ampere i skjultanlegg)....

 

Men det står "LYS", så jeg vet ikke om du har noen kontakter på denne kursen jeg

 

Foresten: to kurser? lite bosted? :p

For å være ærlig så vet jeg ikke hva det betyr med "åpent lagt", min ekspertise innenfor strømkabler og sikringer er som du sikkert har skjønt ikke så stor ;)

 

Tror faktisk at den med "lys" går til alle stikkontakter i min store 37kvm leilighet. I naboens leilighet så gikk alt sammen ihvertfall når et lysarmatur tok kvelden, da måtte han bytte en av de 10A sikringene.

 

Finnes det noen mulighet for å finne ut hvor de to sikringene går? Hvis jeg f.eks har 10A fra kontakene her, og kanskje 10A fra de ved senga så kunne jeg jo hatt det i bakhodet. Sekk http://erik.mrhardware.net under LAN for bitte-litt mer info...

 

EDIT: kanskje den andre 10A er til ovnen og rundt der?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Nå er bildene oppe! Ser ut som om det er 2x16A og 2x10A, men det står jo at hovedsikring er 20A, kan det stemme?

ja.. fordi det er bare 16 + 10 ampere (to sikringer pr kurs)

altså 26 ampere... Syns det er litt rart med 20 Ampere hovedsikring, men det stemmer nok.. ¨

 

Hvis kablene er ÅPENT lagt, kan du bytte den 10 ampere`n med 13 Ampere (faktisk lov, da 1,5kvadrat er lov med 13 ampere i åpen forlegning, mens bare 10 ampere i skjultanlegg)....

 

Men det står "LYS", så jeg vet ikke om du har noen kontakter på denne kursen jeg

 

Foresten: to kurser? lite bosted? :p

For å være ærlig så vet jeg ikke hva det betyr med "åpent lagt", min ekspertise innenfor strømkabler og sikringer er som du sikkert har skjønt ikke så stor ;)

 

Tror faktisk at den med "lys" går til alle stikkontakter i min store 37kvm leilighet. I naboens leilighet så gikk alt sammen ihvertfall når et lysarmatur tok kvelden, da måtte han bytte en av de 10A sikringene.

 

Finnes det noen mulighet for å finne ut hvor de to sikringene går? Hvis jeg f.eks har 10A fra kontakene her, og kanskje 10A fra de ved senga så kunne jeg jo hatt det i bakhodet. Sekk http://erik.mrhardware.net under LAN for bitte-litt mer info...

 

EDIT: kanskje den andre 10A er til ovnen og rundt der?

:laugh: nei.. du er på villspor...

 

EN kurs er TO sikringer på feks 10 ampere... så du har ikke TO 10 ampere kurser, men EN..

 

Åpent lagt kabler betyr at kablene er efstet på VEGGEN og ikke i RØR inne i veggen

 

Og om det er 10 ampere sikringer, betyr ikke det at man kan trekker 10 ampere ut av HVER kontakt på den kursen, men TILSAMMEN (regner med at du skjønte det da)

Lenke til kommentar

Grunnen til 20 A hovedsikring og 26 A kurssikringer:

Det er ikke uvanlig å dimensjonere 1,5 ganger strømmen på kurssikringene i forhold til hovedsikringen av den enkle grunn at man sjelden belaster "alle" kurser i huset/leiligheten fullt.

16 A sikringen går sannsynligvis til komfyren, kanskje også til andre ting på kjøkken. Denne kan belastet med 230V X 16 A = 3680 W

 

Resten av installasjonen din er etter all sannsynlighet forsynt av den gjenværende 10 A sikringen som sagt 2300 W. Dette er lys og stikkontakter. Det er ikke uvanlig med en installasjon av denne størrelsen når man har felles varmtvannsbereder og varmer opp leil. med radiatorer under vindu.

 

Det ser ut som kablene er lagt åpent, på grunn av at det går PR fra sikringene og ikke PN. Hvis man skal bytte ut sikringer er det viktig at det er fullkvadrat jord, det vil si at de strømførende lederene f.eks.er 1,5 mm* og jordledningen også er 1,5 mm* noe som ikke var tilfelle før på 80 tallet (hvis jeg ikke husker helt feil)

 

Hvis du tar ut sikringene(, de med grå perle 16 A) kan du prøve komfyren og sjekke kjøleskap om det funker. Hvis du har mistanke om at flere kontakter går på denne kursen, kan du teste om det er strøm i de med en portabel lampe.

 

Når det gjelder klasse A, B, C på porselensikringer finnes det to typer: Vanlig og trege. De trege har påmalt et tydelig sneglehus. De fås kjøpt overalt de også, men er kanskje litt sjeldnere enn de vanlige. De trege tilsvarer sånn ca. kategori C på automatsikringer. De kan sørge for at du kan belaste kursen med mer effekt enn du vanligvis kan med standardsikringer. Kan være en fordel å bytte til trege..

Hvis du har vanlige stikkontakter på den tekniske kursen ( i tillegg til komfyrstikk, komfyrstikk kan være vanlig stikkontakt det også)

kan du belaste anlegget ditt tilsvarende hovedsikringen: 20A X 230 V = 4600 W ++ Dette er teoretisk, det er som regel alltid rom for litt ekstra på de gamle skrusikringene :)

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Om du skal kjøre alt det der på den kursen vil det si BANG.

Hehe, kanskje vi skal droppe stekeovnen da... Hittil så går det fint å kjøre alt sammen samtidig (3 PCer, 3 LCDer + hele listen i første post).

 

Takk til alle dere andre som har skrevet svært gode og hjelpsomme innlegg!

Det er ikke synlige kabler inne i leiligheten, alle er skjult i veggen.

 

Til stekeovnen (og det lille kjøleskapet) så er det "vanlige" kontakter, ikke sånne som er til store komfyrer.

 

Hvis du tar ut sikringene(, de med grå perle 16 A) kan du prøve komfyren og sjekke kjøleskap om det funker. Hvis du har mistanke om at flere kontakter går på denne kursen, kan du teste om det er strøm i de med en portabel lampe.
Ok, at jeg ikke tenkte på det kan man vel si at var ganske dumt av meg, flott at du påpeker det som er rett foran øynene mine, men som jeg selvfølgelig ikke klarte å se, litt flaut ja... :blush:

 

Og om det er 10 ampere sikringer, betyr ikke det at man kan trekker 10 ampere ut av HVER kontakt på den kursen, men TILSAMMEN (regner med at du skjønte det da)
Akkurat det skjønte jeg (faktisk) :)

 

Så for å summere opp så burde det (kanskje) gå greit hvis jeg går til Jernia ol. og ber om 10A tege sikringer? Er det evt noen grunn til at jeg ikke burde kjøpe trege sikringer?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

I korte trekk: Kvikke sikringer tåler ikke så store "strøm-peaker" (plutselige høye strømøkninger) altså startstrøm, men kan ofte belastes med mer strøm over til enn trege, og trege er bedre til å takle startstrøm. (motsier jeg meg selv fra forrige innlegg nå? Prøver egentlig bare å utdype) Det er med andre ord ikke så lett å si hva som er best. Hvis kursen er hardt belastet, og man starter en maskin til, kan jo kvikke sikringer ryke fortere enn trege, men kvikke kan faktisk tåle mer "ren" last uten noen form for startstrøm og kortvarige "peaker".

 

En kvikk sikring har en forholdsvis kort smeltetid ved stor overstrøm, men til gjengjeld kan den belastes noe høyere enn merkestrøm over kortere tidsrom. En treg sikring vil ha en forholdsvis lang smeltetid ved stor overstrøm. En slik

sikringstype vil derimot ikke kunne tillate noen særlig grad av belastning ut over merkestrøm.

 

Det er derfor avhengig av hvilken type last sikringene får ( i ditt tilfelle datamaskiner) . Trege sikringer brukes ofte på motorer på grunn av at startstrømmen i det øyeblikket den setter i gang er opptil 5 ganger driftsstrømmen. Større dataanlegg (kontorlandskap) og kurser med lysstoffrør bruker også ofte trege sikringer.

 

Når alt kommer til alt.. Mitt råd er å være forsiktig med å bruke ovnen hvis det er mange datamaskiner, (grille i stedet!) og prøve med de sikringene du har men kanskje ha trege i bakhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...