Gå til innhold

AMD til spill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet er grunnet at AMD A64 har blant annet on die memory controle. De har flere arkitektoriske bedre løsninger enn P4. Tror de har ferre piplins, bla bla bla.

Det er ikke en ting som er avgjørend det er mange. AMD har også prøvet så godt de kan til å opptimalisere sine CPUer til spillmarkedet.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

AMD er gjerne bedre fordi prosessorene har kortere såkalte pipelines. Dette er hvor mange nivåer dataene må igjennom før de er ferdig behandla. Jeg tror dette påvirker klokkefrekvensen også, slik at AMD ikke får kjørt like høyt som Intel (lengre pipeline kan gi høyere klokkefrekvens)

Iallefall (håper ikke den tekniske biten var så altfor på bærtur) fører dette til at AMD er bedre på uforutsigbare beregninger (typisk spill) mens Intel er bedre på forutsigbare beregninger (typisk komprimering, videoredigering o.l). Kjører man AMD 64 med 64-bit OS og programmer, tror jeg den uansett vil kjøre forbi en Intel (32-bit) i samme klasse.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nok om det, men her er to forklaringer jeg har plukket opp:

1. AMD-prosessoren gjør 8 beregninger pr syklus, mot Intels 6 (eller noe sånt i den duren). Det er derfor de klarer seg med lavere prossessorhastighet.

2. Det har noe med hvordan de bruker cachen (hukommelsen) på prosessoren. UT2004 er visst designet for å gjøre bruk av denne funksjonen i AMD-prosessorer (og sikkert flere spill også).

Dette var veldig vagt, men det gir i alle fall en liten pekepinn på forskjellene.

Lenke til kommentar
2. Det har noe med hvordan de bruker cachen (hukommelsen) på prosessoren. UT2004 er visst designet for å gjøre bruk av denne funksjonen i AMD-prosessorer (og sikkert flere spill også).

Uhh? *kaste ut tau til*

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...