Gå til innhold

Core center, - blinker på volt.

chris_83

Anbefalte innlegg

Jeg har

Amd 64 3200+

450 W strømforsyning.

God nok vifte.

Men maskinen skrur seg av og core center blinker på volt.

Vcore = 1.28

3.3 V = 2.82 - 2.96

+5 V = 5.03

+12V = 11.82

Hva betyr dette, har strømforsyningen problemer med å levere 3.3 V?

Er en 3 måneder gammel Enermax 450 W strømforsyning

Endret av cgsimons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er det regnet som akseptabelt å ha spenninger innen 5% av det de skal være. Din 3,3V er absolutt ikke innenfor disse grensene. I værste filfelle leverer din 3,3V bare 85% av det den burde.

Dette er veldig dårlig av PSU'en din. Det er mulig at den rett og slett bare er dårlig kvalitet (enemax er tross alt et økonomi-merke) eller at den overopphetes (da kan spenningene falle) eller at den har for mye ting som trekker strøm fra 3,3 linjen (da kan også spenningen falle).

- overoppheting skal du ikke bry deg om ved midnre du har moddet PSU'en, eller viften ikke lenger går.

- for mye strøm fra 3,3V er lite sannsynlig i dette tilfelle, da strømforsyningen er på 450W

Om dette hadde vært min PSU, så hadde jeg levert den tilbake som skadet/defekt. Disse spenningene er absolutt ikke god nok, selv for et økonomi-produkt. Det kan gi deg ustabilitet selv i hardware som ikke blir klokket eller stresset.

12V'en din er sånn som ting vanligvis ser ut på litt billigere PSU'er, men vel innenfor 5% grensen ihvertfall.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det kan være spenningsregulatoren på hovedkortet, og ikke PSU som er problemet. Hvilket hovedkort har du?

Edit: post 201! =)

Men jeg så nå at du har et MSI hovedkort, disse er ikke akkurat kjent for kvaliteten på komponentene sine, så jeg foreslår at du prøver PSU på en annen maskin før du skylder på det. Jeg har alltid vært i den tro at Enermax er blant de bedre PSU'ene der ute, men kan være at jeg er feilinformert.

Endret av Sub-Lock
Lenke til kommentar
Jeg har

Amd 64 3200+

450 W strømforsyning.

God nok vifte.

Men maskinen skrur seg av og core center blinker på volt.

Vcore = 1.28

3.3 V = 2.82 - 2.96

+5 V = 5.03

+12V = 11.82

Hva betyr dette, har strømforsyningen problemer med å levere 3.3 V?

Er en 3 måneder gammel Enermax 450 W strømforsyning

Ehh... :ermm:

vCore skal faktisk ligge på 1,50-1,55V :scared:

...ikke rart at den skrur seg av ;)

Må være noe seriøst galt med PSU'en din eller at du har fiklet med vCore i BIOS....

Lenke til kommentar
Ehh...  :ermm:

vCore skal faktisk ligge på 1,50-1,55V :scared:

...ikke rart at den skrur seg av ;)

Må være noe seriøst galt med PSU'en din eller at du har fiklet med vCore i BIOS....

Hmm, godt observert. Den Vcore'n er langt langt under det den skal ligge på for en A64. Kan du fortelle oss hva den faktisk står instillt på i BIOS'en?

Enten er PSU'en skikkelig på tryne, ellers så har du fått en defekt i hovedkortets spenningsregulator, som sub-lock sier. Har du en annen PSU du kan teste med, så hadde det vært interessant å se hva resultatet ble. En tredje mulighet er at målerene på hovedkortet gir deg feil data, men jeg tror heller på en av de to første, i og med at du faktisk har problemer.

I alle tilfeller, så er 3,3 volten den som brukes mest for elektronikken, så sammen med den veldig lave Vcore, så betyr det at nesten all elektronikken i systemet ditt er seriøst undervoltet. Da er det ikke rart om du får problemer.

EDIT: Forresten, er det helt tilfeldig crash, eller crasher det oftere når du brukermer strøm (altså spiller spill hovedsakelig, evt. bruker veldig tunge programmer). Eller kommer du ikke inn i OS i det hele tatt?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Forrandret litt i Bios, så nå ligger Vcore på 1.47 V, noe som er ok.

Men 3.3 V ligger nå på 2.68 - 2.97

Har restartet seg mye i dag. Selv om jeg har kobblet fra scanner, printer, Ipod osv.

Hva er galt?

Kom hjem fra en måned i Kina, med maskinen avskrudd. Hadde ikke problemer før jeg dro.

PS!! skjermen blinker av og til, som om det er forstyrrelse på signalene fra skjermkortet.

Lenke til kommentar
Forrandret litt i Bios, så nå ligger Vcore på 1.47 V, noe som er ok.

Men 3.3 V ligger nå på 2.68 - 2.97

Har restartet seg mye i dag. Selv om jeg har kobblet fra scanner, printer, Ipod osv.

Hva er galt?

Kom hjem fra en måned i Kina, med maskinen avskrudd. Hadde ikke problemer før jeg dro.

PS!! skjermen blinker av og til, som om det er forstyrrelse på signalene fra skjermkortet.

Muligens litt lav vCore fremdeles, men 3,3V'en er fremdeles lengt under akseptert...

Har du mulighet for å teste hele systemet med en annen PSU??

Du kan også prøve å ta ut alt untatt én CPU, én RAM-brikke, én HD og ett skjermkort... ;)

Lenke til kommentar

Jwg koblet fra alt før jeg dro, men en venn av meg har tydligvis brukt maskina. Ettersom alle kablene var i når jeg kom hjem.

Lyn kan være en mulighet... men da burde vel alt av elektronisk utstyr være ødelagt... som printer, scanner, skjem, osv

Lenke til kommentar

Prøv load default settings i bios, er ikke systemet stabilt etter dette så er det en garantisak, hadde ikke tukklet mere med komponentene enn det som er nødvendig. Tipper selv at det er psu som har tatt kvelden / men selvsagt det kan også være krøl med hovedkortet som noen nevner her.

Test eventuelt med en annen psu, eller lever inn pcen på garantien.

Lenke til kommentar
Etter 2 dager med trøbbel, så har 3.3 v vært stabil nå i over 2 timer på 3.10

Er alt iorden igjen??

Det er fremdeles for lavt, men kanskje PSU'en bare måtte få kjørt seg inn etter så lang pause og nå er på bedringens vei... :hmm:

Vil allikevel anbefale deg å peøve en annen PSU....

Lenke til kommentar

Synes nesten er det er mer skremmende om den varierer så mye. 3,1 er noenlunde tolerabelt ihvertfall, men tuller den først en gang, så hadde ikke jeg stolt på at den ikke tuller igjen senere.

Du kan bruke motherboard monitor:

http://mbm.livewiredev.com/

til å sjekke spenningene på PC'en i windows mens du bruker den. Slipper stresset med BIOS, og du får vite hvordan spenningene er når du faktisk bruker maskinen, og ikke bare lar den idle i BIOS. Du kan også sitte programmet til å holde log med hvordan spenningen er over tid. Ville kjørt det i bakgrunnen en stund og sett hvordan loggen så ut etter en uke. Om 3,3 linjen din varierer så villt, så ville jeg ikke stolt på den PSU'en. Som noen nevnte tidligere kan det også være en defekt på hovedkortet. Det er vanskelig å si med det lille vi vet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...