hqonline Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hei! Skal kjøpe meg et kompaktkamera i sommer. Har holdt en knapp på ixus 500 en stund, men leste en test av nikon coolpix 5200 på dinside.no. Er det noen som har tips om hva jeg burde gå får her? takker for alle svar! Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Slik som jeg ser det er det disse kameraene som kniver om førsteplassen i den klassen du nevner : Ixus 500 Nikon Coolpix 5200 Sony W1 (+ andre 5Mpix Sony kamera, V1, T1, P92, P93, P10, P100, flere?) Jeg holdt tidligere en knapp på Ixus 500, bla pga av Compactflash, men ser på Sony W1 som førstevalget, til tross for at jeg "aldri" skulle kjøpe noe med memorystick. Hovedårsaken til det er W1's filmmodus. Det som er klart er at du ikke får i pose og sekk. Meningene er delte om feks bildekvalitet. Noe av det som teller er : Bildekvalitet : her er det muligens dødt løp Størrelse/vekt : ? Manuelle kontroller : Coolpix best ? Hastighet : W1 er kjapt, Ixus er det ikke. Makro : ? Batterier : AA batterier er en fordel, Sony W1 har dette + lavt forbruk Zoom : 3x på alle LCD skjerm : 2,5" på W1, men "lav" oppløsning Pris : billigst ? Hva koster media ? Panorama : Sony W1 har det ikke, hva med Coolpix og Ixus ? Film modus : Sony W1 / Coolpix vinner, men det stilles krav til lagringsmedia Undervannshus : Ixus har, W1 ikke (foreløpig?), Coolpix ? Fjernkontroll : ? Ekstra linser : W1 har mulighet for dette Utseende : W1 fås i sort Se på utendlandske forum, feks på DpReview, det er mange som lurer på det samme... Nå skal jeg lese den Coolpix testen på dinside.no Lenke til kommentar
six Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Slik som jeg ser det er det disse kameraene som kniver om førsteplassen i den klassen du nevner : Ixus 500 Nikon Coolpix 5200 Sony W1 (+ andre 5Mpix Sony kamera, V1, T1, P92, P93, P10, P100, flere?) Jeg holdt tidligere en knapp på Ixus 500, bla pga av Compactflash, men ser på Sony W1 som førstevalget, til tross for at jeg "aldri" skulle kjøpe noe med memorystick. Hovedårsaken til det er W1's filmmodus. Det som er klart er at du ikke får i pose og sekk. Meningene er delte om feks bildekvalitet. Noe av det som teller er : [*]Bildekvalitet : her er det muligens dødt løp [*]Størrelse/vekt : ? [*]Manuelle kontroller : Coolpix best ? [*]Hastighet : W1 er kjapt, Ixus er det ikke. [*]Makro : ? [*]Batterier : AA batterier er en fordel, Sony W1 har dette + lavt forbruk [*]Zoom : 3x på alle [*]LCD skjerm : 2,5" på W1, men "lav" oppløsning [*]Pris : billigst ? Hva koster media ? [*]Panorama : Sony W1 har det ikke, hva med Coolpix og Ixus ? [*]Film modus : Sony W1 / Coolpix vinner, men det stilles krav til lagringsmedia [*]Undervannshus : Ixus har, W1 ikke (foreløpig?), Coolpix ? [*]Fjernkontroll : ? Desverre ingen fjernkontroll til W1. Veldig synd da dette kameraet ellers ser ut til å ha det meste av hva jeg ønsker meg/har behov for, men fjernkontroll er et absolutt krav. Sendte mail til Sony Norge og spurte spesiellt om dette. I følge dem må man over på V1 for få å støtte for dette. Desverre har det kameraet en del andre ulemper i forhold til W1 :-( Lenke til kommentar
hqonline Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Skal se litt nærmere på Sony W1. Takk for tipset og takk for utfyllende svar. Det hjalp meg masse! Lenke til kommentar
goldenmaggie Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 [*]Panorama : Sony W1 har det ikke, hva med Coolpix og Ixus ? har ikke W1 panorama?? jeg trodde den hadde det, for på it-butikken stod det at den hadde landskap funksjon, men jeg vet nå ikke om det er det samme!! men litt kjipt da, hvis den ikke har det! for jeg har nemlig bestilt den, så den er på vei nå!! Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 [*]Panorama : Sony W1 har det ikke, hva med Coolpix og Ixus ? har ikke W1 panorama?? jeg trodde den hadde det, for på it-butikken stod det at den hadde landskap funksjon, men jeg vet nå ikke om det er det samme!! men litt kjipt da, hvis den ikke har det! for jeg har nemlig bestilt den, så den er på vei nå!! Nei, W1 har ikke panorama, er visst ikke vanlig på Sony kameraer, og det er mildt sagt merkelig. Panorama mode var jo "standard" på digitalkameraer for 3-4 år siden mener jeg å huske. Lenke til kommentar
goldenmaggie Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 okay!! så kjedelig! men takk for informasjon, det går sikkert an å leve med et kamera uten panorama også!! ha en fin kveld da!! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 okay!!så kjedelig! men takk for informasjon, det går sikkert an å leve med et kamera uten panorama også!! ha en fin kveld da!! Finnes flere alternativer softwaremessig for sveising av bilder til panorama ganske enkelt... Krever at du tar flere bilder, og litt jobb, men oppløsninga blir over dobbelt så høy, også stoltheten av å ha "laget" bildet selv... Lenke til kommentar
M25 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg lurte på nettop det samme gikk for ixus 500 ( litt på grunn av at da skulle jeg få låne et undervanshus av en omkel)og er kjemper fornøgd Men det er vel litt etter hva du skal bruke kamera til, jeg tar naturbilder og da treng jeg ikke rask autofokus Men viss jeg skulle ta bilde av personer eller ting i bevegelser så ville jeg godt for sony w1 Dette ser ut til å vere et supert kamera og bildekvaliteten skal viss vere like god som på ixus 500 Men det virker som om alle har glømt å ta med olympus c60, som også skal vere et knallkamera. Så ta en titt på det også Lenke til kommentar
clickclick Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Svært lite som matcher Canons Ixus 500 i denne klassen når det gjelder ren bildekvalitet. Coolpix 5200 er vanvittig raskt, men er noe dyrt og gir ikke like godt resultat som IXUS. Fujifilm FinePix F710 derimot er et kamera som er verd en titt. Den nye brikken er fantastisk og kameraet er svært raskt. Ble veldig positivt overrasket over bildekvaliteten på dette kameraet! Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hepp! Etter å ha sammenlignet ixus 500 og nikon 5200 havnet jeg på nikon, leste en test i mai nummeret av lyd og bilde og der fikk nikon bedre enn ixus i karakter. For meg falt valget på nikon bruker sd minnekort og og jeg har integret sd kort leser i min bærbare pc, at det tar raskere bilder enn ixus, at den har flere stopppunkter for zoom enn ixus iflge dinside, bedre videomuligheter i nikon, selv om den ikke blir så mye brukt er det kjekt å ha. Dette var de viktigste momentene for meg. Bildekvaliteten til nikon er jo helt i toppen den også, sett noen utrolige makrobilder altså mvh nerd-light Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Nikon 5200 ser veldig spennende ut. Nikon har alltid vært i toppen når det gjelder bildekvalitet, og makro er de veldig gode på. Så hvis du går og lurer på ett Ixus 500, kan det være verdt å vente litt for å se hvordan 5200 kommer ut i tester og hva folk her på forumet har og si når de første er kommet på markedet. Har du tenkt å kjøpe i en butikk, kan det jo være greit å prøve de to mot hverandre. Lenke til kommentar
hqonline Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Men er det noen som vet om Coolpix 5200 kan ta svart\hvit bilder, i likhet med Ixus 500?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Skulle tro det, uten at jeg vet det sikkert. Uansett oppnår du bedre resultat ved å forandre dette på datamaskinen i etterkant, da du lettere kan justere og se resultatet på en litt bedre skjerm enn kameraets LCD skjerm. Også har du en kopi i farger, om det skulle bli nødvendig. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 ville gått for nikon grunnet: - overlegen filmfunksjon (30 fps og ubegrenset kapasitet på 640x480, ixus har kun 15 fps og 30 sekunder) - nikon kan brukes som mass storage device (miniharddisk, trenger ikke legge inn diverse program for å overføre til pcer, ihvertfall kjekt om du bruker mer enn en pc) - kan bruke både SD og MMC-kort (eneste forskjell er skrivebeskyttelsa på SD). MMC er såvidt jeg vet ganske lik CF i pris ixus 500 er også bra, men jeg holder en knapp på nikon Lenke til kommentar
M25 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hvor mange fps får du på ixus 500 når du set filmfuksjonen ned til 360 x 240 (trur da er så er ikke sikker ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå