Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sperret Irc på skolen, mulig å snike seg unna?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-16 21:28, iceraven skrev:

Jeg går på en forbanna skole der edb geniene har sperret av irc. Jeg er ingen nettverksekspert, slik at jeg ikke har no særlig peil på hvordan jeg lage en "snarvei".


Ftp osv er åpent, men irc er da stengt. Kjører WinNT 4.0 på alle maskinene.


Hjemme så har jeg snart (småting igjen før den er klar) en liten server som skal kjøre linux. Er det da noen måte jeg kan gå gjennom denne maskina hjemme også komme på irc fra skolen? med et program f.eks


Håper dere forstår :razz:





 

Firewallen på skolen din er nok satt opp til å sperre for kjente IRC porter. Finn en server som bruker en helt vannvittig port og kjør på.

 

Vanlig IRC port 6000 - 7001

 

Hvis du har adsl hjemme og linux installert kan du kjøre opp en BNC http://bnc.ircadmin.net/

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 22:09, Prox skrev:

Quote:


On 2002-04-16 21:28, iceraven skrev:


Hjemme så har jeg snart (småting igjen før den er klar)
en liten server som skal kjøre linux. Er det da noen måte jeg kan gå gjennom denne maskina hjemme også komme på irc fra skolen? med et program f.eks


Håper dere forstår :razz:





 

Quote:


On 2002-04-16 22:02, Ar`Kritz skrev:

Hva med å bruke fjernstyringsprogget i
WinXP
til å logge seg på :razz:



 

Uff, var det bare jeg som så linux der, eller ?

 

Nei, men jeg har derimot hørt om dualboot. Ikke at jeg tror noen kommer til å bruke det på en server, jeg skulle bare strekke din rævlige sans for humor...

Lenke til kommentar

Nå gidder ikke jeg lese alt for å sjekke om noen allerede har skrevet dette, men hvis du finner ut ip'n til firewallen, så kan du bruke "route" kommandoen i dos-vinduet for å lage en tunnel/vei gjennom firewallen, så du åpner en connection mellom maskinen du sitter på og irc-servern du skal koble deg til.

 

Skriv: route /? (skriv dette i command-vinduet)

så får du opp mulige kommandoene.

Hvis du ikke skjønte en dr*tt av det der, så les videre, hvis du f.eks vil koble til irc.homelien.no, skriv:

route add 195.159.0.90 123.456.789.000

hvorav 195.159.0.90 er ip'n til homelien, og den siste ip-adressen må være ip'n til firewallen.

skjønner?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 21:28, iceraven skrev:

Jeg går på en forbanna skole der edb geniene har sperret av irc. Jeg er ingen nettverksekspert, slik at jeg ikke har no særlig peil på hvordan jeg lage en "snarvei".


Ftp osv er åpent, men irc er da stengt. Kjører WinNT 4.0 på alle maskinene.


Hjemme så har jeg snart (småting igjen før den er klar) en liten server som skal kjøre linux. Er det da noen måte jeg kan gå gjennom denne maskina hjemme også komme på irc fra skolen? med et program f.eks


Håper dere forstår :razz:



 

Viss du har en LinuxBox hjemme som kjører SSH server (ekstremt lett å sette opp) - så kan du logge deg på den fra skolen eks. via et program som heter putty-connect (søk på google,.. husker ikke link) Derfra igjen kan du bruke eks. BitchX som IRC klient. Dette vil funke ypperlig. :smile:

 

- kan ikke tro at IRC har noe med undervisningen å gjøre,.. Men, det er dette du trenger å gjøre for å få det til fint uten å fucke opp stemmningen for administratoren heller,...

 

(men om administratoren på skolen din har sperret SSH porten igjen er en annen sak)

Lenke til kommentar

Den beste løsningen er å kjøre ezbounce eller psyBNC på port 80 på linuxen din hjemme, såfremt du ikke trenger å bruke webserver da.

 

Jeg tror IT-folka på skolen din gidder å stenge port 80 :grin:

 

Jeg gjorde dette som en tjeneste for noen folk jeg kjente som gikk på IT-akademiet, men jeg fikk også port 110 og 119 til å funke, men forutsetningen er selvfølgelig at du finner ut hvem porter som er åpne i proxyen.. kjør en portscan så finner du kanskje ut.

 

Lykke til! :smile:

 

ps. Beklager å si at det er den beste løsningen.. for det vet jeg ikke.. men det funker veldig bra :wink:

_________________

--

Vennlig hilsen

Christian Hedström

 

[ Denne Melding var redigert av: [^FLeX^] på 2002-04-18 10:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Hjemme så har jeg snart (småting igjen før den er klar) en liten server som skal kjøre linux. Er det da noen måte jeg kan gå gjennom denne maskina hjemme også komme på irc fra skolen? med et program f.eks



 

Sett opp sshd på linuxboksen, og bruk putty til å logge deg på linuxboksen din fra skolen. Regner med at firewallen på skolen slipper gjennom ssh. Bruk så foreks BitchX på linuxboksen din.

 

Det forutsetter selvsagt at du kjenner IP'n på hjemmeboksen din, men det kan du løse med foreks dynDNS eller no-ip. (www.dyndns.org eller http://www.no-ip.com).

 

[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-04-18 11:34 ]

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-04-18 09:21, exis skrev:

Nå gidder ikke jeg lese alt for å sjekke om noen allerede har skrevet dette, men hvis du finner ut ip'n til firewallen, så kan du bruke "route" kommandoen i dos-vinduet for å lage en tunnel/vei gjennom firewallen, så du åpner en connection mellom maskinen du sitter på og irc-servern du skal koble deg til.


Skriv: route /? (skriv dette i command-vinduet)

så får du opp mulige kommandoene.

Hvis du ikke skjønte en dr*tt av det der, så les videre, hvis du f.eks vil koble til irc.homelien.no, skriv:

route add 195.159.0.90 123.456.789.000

hvorav 195.159.0.90 er ip'n til homelien, og den siste ip-adressen må være ip'n til firewallen.

skjønner?


Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 09:21, exis skrev:

Nå gidder ikke jeg lese alt for å sjekke om noen allerede har skrevet dette, men hvis du finner ut ip'n til firewallen, så kan du bruke "route" kommandoen i dos-vinduet for å lage en tunnel/vei gjennom firewallen, så du åpner en connection mellom maskinen du sitter på og irc-servern du skal koble deg til.


Skriv: route /? (skriv dette i command-vinduet)

så får du opp mulige kommandoene.

Hvis du ikke skjønte en dr*tt av det der, så les videre, hvis du f.eks vil koble til irc.homelien.no, skriv:

route add 195.159.0.90 123.456.789.000

hvorav 195.159.0.90 er ip'n til homelien, og den siste ip-adressen må være ip'n til firewallen.

skjønner?


 

Hva er sammenhengen med å lage en statisk route og sperring av porter på firewall...?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 22:15, allyse skrev:

Er persolig imot mirc - det er jo meningsløst...


Hvorfor er du i mot en programvare som er ment å brukes til IRC?

 

Det er også en som hevder å ha prøvd flere mirc'er... hva betyr det? Hjelper vel ikke å laste ned flere versjoner av samme program.

 

ok, sarkasme-mode er nå slått av ;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...