Sicho Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Argh... Er det så ufattelig vanskelig å forstå at P2P, FTP, WEB ikke er tillatt i følge vilkårene til BKK? Ja det er faktisk det, servertjenester kan jeg skjønne, kan faktisk forstå at P2P programmer kan være ulovelig. MEN !!!, vil du si at jeg kjører server vist jeg sender en fil til en kamerat over dcc på irc? Er det snakk om server hvist jeg uploader en fil til en FTP server? Isåfall så har du et veldig strengt syn på hva servertjenester er, og vist BKK har det samme så vil det meste gå under servertjeneste, sende filer over msn ( ikke teste det ennå ), sende filer som vedlegg ved email, uploade bilder til en fotobutikk ( som nevnt ), alt som har med upload og gjøre vil isåfall være servertjeneste... Tror faktisk ikke BKK er de eneste som har nevnt servertjeneste i avtale vilkårene, Avidi var streng på dette før men virker som folk kan gjøe det aller meste nå, Telenor ADSL hadde vel også en avtale på dette... Anyway, jeg sitter her med en 2mbits/2mbits, kunne like godt vært 2mbits/1kbits. Og du må nesten skjønne at folk er frustrerte da.. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Tror vi alle forstår frustasjonen når noe slikt blir innført men likefult er det opp til BKK å tolke vilkårene slik de ønsker, det var tross alt de som skrev dem / fikk en jurist til å skrive dem. Hvorvidt de holder i en rettsak finner dere aldri ut da de garantert vil inngå forlik i forliksrådet eller tidligere om det skulle komme til det. Et forlik i en slik sak vil som regel bety at du slipper bindingstiden din. Som regel er avtalevilkårene som gjelder de som ligger tilgjengelige på ISP'ens webside; de av dere som tegnet abbonementet sa dere fikk en epost om dette (dermed skritflig varsel) og kunne da, om dette medførte veldige endringer og ulemper for dere, trukket dere fra avtalen. Normalt sett har man 14 dager på seg til å avgjøre dette og evt. gå videre med det. Saken koker ene og alene ned til at dere ikke har lest den lille teksten på avtalen dere er bundet av. Det er ingen tvil om at dette suger hemningsløst kraftig, men det gjør ikke BKK's handliger avtalestridige eller ulovlige. Idiotiske, useriøse og en fin måte å miste kunder på derimot, det er det. BKK har også en betydlig mer restriktiv måte å håndheve / filtrere / shape dette på enn andre. UPC kuttet rett og slett tilgangen for noen år siden og åpnet ikke opp igjen før du sa du skulle slutte å ha en server. Personlig hadde jeg skrevet et brev (ikke epost) og krevd at jeg fikk slippe bindingstid uten omkostninger og fikk si opp på dagen for så å bytte leverandør til noe litt mindre latterlig enn BKK. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 MEN !!!, vil du si at jeg kjører server vist jeg sender en fil til en kamerat over dcc på irc? Er det snakk om server hvist jeg uploader en fil til en FTP server? Og du må nesten skjønne at folk er frustrerte da.. Nei, å sende en fil over MSN/IRC etc. er jo ikke "server-drift". Vel, rent teoretisk opptrer jo PC-en din som en server når den sender, men jeg nekter å tro at BKK mener at dette er kommer inn under "server". Det er litt forskjell på å sende en fil, til en bestemt mottaker, og ha filer tilgjengelig for nedlasting for alle, ved bruk av tjenester som helt klart er server-tjenester (FTP/web). Laste opp filer til FTP ser jeg heller ingenting galt i. Og jeg forstår utmerket godt at folk er frustrerte, og ville garantert vært irritert selv, men jeg hadde vært irritert på at BKK er så idiotisk at de begrenser hva vi kan bruke linjen til. Det virker jo som om flesteparten her er irritert over at BKK hindrer de i å bryte kontrakten... Hvis noen av dere, på ingen måte har godtatt noen vilkår hvor det står at linjen ikke skal brukes til server-drift, så er jo det selvsagt uakseptabelt, og helt sikkert ulovlig av BKK. Men jeg har en mistanke om at BKK på en eller annen måte har fått dere til å godta det. Kan vel kanskje ha vært så enkelt som å legge til i kontrakten at "vilkårene kan når som helst endres, og kunden plikter å til enhver tid å sette seg inn i de gjeldende vilkårene" - selv om dette var et litt tvilsomt (juridisk) eksempel... Hele poenget mitt er, send seriøse tilbakemeldinger til BKK over hva dere synes om at dere ikke får bruke P2P/FTP og andre servertjenester. Å sende klager på at dere ikke får bruke P2P programmene fullt ut, kommer dere ingen vei med siden dette vil jo være å gi grei beskjed til BKK at dere driter i vilkårene. Jeg har forstått det slik at denne "strupingen" kun er merkbar i P2P programmer (DC++), eventuelt andre tjenester hvor PC-en opptrer som en server? Eller driter jeg meg fullstendig ut nå? Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Strupingen rammmer det aller meste av utrafikken på maskinene. I tilleg til p2p programmer er vi ute av stand til å laste opp over Irc, MSN, og ftp. (Det er ikke serverdrift å laste opp til en server!) Som jeg nevnte tidligere klarer jeg heller ikke å laste opp bilder til fotoknudsen. De har tydeligvis bestemt seg for å blokkere "litt for mye " i steden for "litt for lite". Tviler på at særlig mange er villig til å betale over 400 kr. måneden for de tjenestene vi da sitter igjen med. (vi har strengt tatt en (2MBIT / 1 kbit linje) Mulig at de gjør dette i en periode for å skvise ut alle storbrukerne sine sånn at de kan ha flere kunder på mindre båndbredde. Og kan tenke meg at det kommer til å fungere også. Jeg har fått nok i alle fall. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) Strupingen rammmer det aller meste av utrafikken på maskinene. I tilleg til p2p programmer er vi ute av stand til å laste opp over Irc, MSN, og ftp. Hvis dette er tilfelle, er selvsagt saken en helt annen, og dere har full rett til å klage. Men jeg har et inntrykk av at dette ikke gjelder alle? Forresten, dere som sier dere fikk de nye vilkårene tilsendt i post etterpå at dere har bestilt, og ikke har godtatt dem: Det blir nok regnet som godtatt, så lenge dere velger å beholde linjen. Hvis dere ikke godtok dem, ville dere nok vært nødt å sagt opp abonnementet, så det er nok desverre ingen god unnskyldning Endret 19. juni 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
lubb Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Vi har kontrakt med Ino(nå overtatt av BKK) til nyttår. men nå kan jeg vel si opp abbonementet siden jeg ikke har skrevet under noen kontrakt med BKK? Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Når du benytter produktet sier det seg selv at du har lest betingelsene og godtatt disse. Du trenger som regel ikke å skrive under på en papirkontrakt for å inngå en avtale over internett, like fullt er den bindene (dette åpner forøvrig også for mye "morsom" faenskap mot andre folk ). Lenke til kommentar
lubb Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Men jeg har jo godtatt Ino sine betingelser, disse betingelsen ble jo forandret når Bkk tok over Ino. Og jeg har aldri godtatt Bkk sine betingelsene. Får prøve å kontakte Bkk å høre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 (endret) QUOTE (ull2000 @ 19/06/2004 : 15:30)Strupingen rammmer det aller meste av utrafikken på maskinene. I tilleg til p2p programmer er vi ute av stand til å laste opp over Irc, MSN, og ftp. Hvis dette er tilfelle, er selvsagt saken en helt annen, og dere har full rett til å klage. Men jeg har et inntrykk av at dette ikke gjelder alle? dette gjelder slett ikke alle. jeg har selv bredbånd bra BKK, 1.5Mbit ADSL, og har aldri hatt noen problemer med verken hastighet ut eller inn på noen av fildelingsnettverkene jeg har prøvd/bruker. Jeg tror kanskje de fleste her har litt for lett å legge skylden på BKK, når problemet kanskje ligger andre steder. Endret 20. juni 2004 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Uncreation Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 OK, istedenfor å la tråden degenerere til en fullstendig uinteressant diskusjon om BKK har "lov" til å gjøre dette (nå vet de som ikke var klar over det at selskaper har lov til å behandle kunder som dette her, nå gå og skift selskap) kan jeg meddele noen interessante observasjoner. Det virker på meg som om BKK bare har rammet bra linjer (fiber og radiolink), siden de er de eneste linjene som har akseptabel uploadkapasitet (noe ADSL overhodet ikke har). Problemet er altså ikke at du bruker linjen din, problemet er at du bruker linjen din *hvis du har en bra linje*. Så lenge du betaler overpris for en ræva teknologi (igjen: ADSL), lar snille BKK deg få lov til å bruke linjen din (woohoo!), men har du en linje som faktisk kan laste opp med litt mer enn direkte patetisk hastighet, er du herved strupt. I "oppsigelsesbrevet" mitt fra BKK (LOL!) anbefalte de meg å gå over til ADSL fra BKK! De gjorde det helt klart at de fortsatt ville ha meg som kunde, men bare på et ADSL-abonnement. Dette viser igjen at problemet slett ikke er at du bruker linjen din, du får bruke den bare linjen er ELENDIG nok. Godt mulig at dette ikke vil hindre folk med ADSL fra BKK i å gjøre sin "greie" ("men de haj jo LOV til å baje jamme folk med bja linjej dah, deje må jo SKJØNNE det dah"), men jeg synes det sier det meste. Til dere som sliter med kontrakt fra BKK, gjør som meg, det tok meg en uke å bli kvitt den. Ring dem om igjen og om igjen, mas og mas, send masse mails, snakk hele tiden om hastigheten på p2p-programmer... med mindre jeg bare var ekstremt heldig vil de "si opp" abonnementet ditt også, og du kan drite i BKK for all fremtid. Hvis noen skulle føle seg fristet til å skifte over til ADSL fra BKK på grunn av dette: du er åpenbart en korttenkt idiot, og det er liten vits i å forklare deg hvorfor dette bør unngås for enhver pris. Bare ikke bli kjempeoverrasket når de struper deg også, selv om du kan fortsette å være kunde hos BKK frem til det, for det er jo saklig å være kunde der under disse forholdene (LOL). Dere andre som faktisk har prinsipper mot å være kunder hos drittselskap, kom dere vekk fra faenskapet og se dere aldri tilbake. Folk som fortsatt føler den minste trang til å forsvare BKK på noen som helst måte: bra at dere står på, verden trenger ildsjeler som dere. Nå er jeg egentlig drittlei BKK (er SÅ glad de er ute), men dette er så patetisk at jeg måtte bare nevne det. Er du under kontrakt, kom deg ut, det er bare til å stå på! Er du ikke under kontrakt, vel, kjipt å skifte fra linjer med bra upload til ADSL-dritt, men det er nok eneste løsningen nå når BKK aldri er aktuell som leverandør for noe som helst lenger (for du fortsetter vel ikke å BETALE til et slikt selskap?). Uansett, glem BKK og hva linjene deres kunne ha vært, med slike bisarre påfunn som dette her gjelder det bare å komme seg bort og finne et selskap man kan akseptere å gi penger til. Selv om jeg er en menneskehater ønsker jeg folk lykke til i å komme seg bort fra drittet! SÅ sint er JEG på BKK. (Selv om jeg egentlig ikke er sint lenger, og har det myyyye bedre siden jeg heldigvis er kvitt dem. Nå, DET kan få en i godt humør!) Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Problemet er at jeg nylig har betalt 1950,- kroner for å opprette forbindelsen.. Men siden de ikke leverer varen jeg skal ha, kan jeg kanskje få sagt opp abb og få pengene tilbake. De leverer ikke varen fordi jeg aldri oppnår bra download hastighet, ikke på BKK sin egen speedometer kommer jeg over 1800 kbit/s med en 2mbits linje.. Lenke til kommentar
Uncreation Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Problemet er at jeg nylig har betalt 1950,- kroner for å opprette forbindelsen.. Men siden de ikke leverer varen jeg skal ha, kan jeg kanskje få sagt opp abb og få pengene tilbake. De leverer ikke varen fordi jeg aldri oppnår bra download hastighet, ikke på BKK sin egen speedometer kommer jeg over 1800 kbit/s med en 2mbits linje.. Jeg mener du nevnte at du hadde fått BKK for cirka en uke siden, sikkert litt mere nå, men uansett tror jeg angrefristen skal gjelde også på bredbånd. Det finnes nok folk som har peil på det her, som kanskje kan hjelpe deg, eller så er jeg sikker på at du kan finne noe informasjon om det rimelig enkelt hvis du leter litt rundt på nettet. Hvis du benytter deg av angrefristen, skal du få pengene tilbake. Dette bør du definitivt sjekke opp i, jeg går i alle fall ut fra at det skal kunne gå. Så vidt jeg vet er vanlig angrefrist 14 dager hvis du har fått angrefristskjema fra firmaet, og tre måneder hvis du ikke har fått det. Jeg vet ikke når tiden begynner å "telle" når det gjelder bredbånd (om det er ved installasjon, eller om det begynner tidligere). Uansett er jeg helt horribel på slike "praktiske" ting, så sjekk opp med folk som gidder å sette seg inn i sånt... hehe. Men nå vet du i hvert fall at dette kan være en mulighet. Og 1950 kroner for etablering? Tragisk. Lenke til kommentar
PaulieWalnuts Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Så vidt jeg vet er vanlig angrefrist 14 dager hvis du har fått angrefristskjema fra firmaet, og tre måneder hvis du ikke har fått det. Jeg vet ikke når tiden begynner å "telle" når det gjelder bredbånd (om det er ved installasjon, eller om det begynner tidligere). Angrefristen må vel gjelde fra den dato abonnementet aktiveres? Hvis ikke forsvinner jo hele cluet med å kunne "angre". Den gjelder vel også bare hvis du har bestilt over nettet, dersom du ringer dem og bestiller f.eks. gjelder den nok ikke. For de som ønsker å grave litt om dette (jeg har ikke tid nå): Lovdata: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). Bedin.no skriver følgende (http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKe...rent_14/hDKey_1: "Klage, angrefrist og reklamasjon ved varekjøp Driver du næringsvirksomhet er det viktig å sette seg inn i de rettigheter kjøperen har. Vi må forholde oss til fire lover. · Kjøpsloven Kjøpsloven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. Den gjelder ikke for forbrukerkjøp eller for kjøp av fast eiendom. Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer. · Forbrukerkjøpsloven Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selger eller selgers representant opptrer i næringsvirksomhet. En forbruker er en privat person. · Avhendingsloven Avhendingsloven gjelder salg av fast eiendom. · Angrerettloven Denne loven gjelder opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted. Det er viktig å merke seg at reglene i kjøpsloven kan fravikes dersom det er avtalt noe annet. Forbrukerkjøpsloven er derimot ufravikelig. Det vil si at ved forbrukerkjøp kan man ikke avtale vilkår som er ugunstigere for forbruker enn det som står loven. Det samme gjelder for angrerettloven. Denne er også ufravikelig." Pål Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 bredbånd er en tjeneste og ikke et produkt. normalt sett starter angrefirsten å løpe fra du har mottatt angrefristskjema, dette blant annet fordi produksjonen av tjenesten starter umiddelbart og ingen leverandører er interesert i å bruke tid og ikke minst penger på at du skal bytte leverandør i hytt og pine som en annen nisse Lenke til kommentar
PaulieWalnuts Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 normalt sett starter angrefirsten å løpe fra du har mottatt angrefristskjema, dette blant annet fordi produksjonen av tjenesten starter umiddelbart og ingen leverandører er interesert i å bruke tid og ikke minst penger på at du skal bytte leverandør i hytt og pine som en annen nisse Sant nok - det gjelder da forøvrig alle andre som berøres av denne lovgivningen. Jeg er prinsippielt imot "angrefrist" fordi jeg mener enhver må kunne stå til ansvar for sine egne valg (dog bortsett fra økonomisk umyndige personer som f.eks. mindreårige, som heldigvis ikke kan inngå juridisk bindende kontrakter av denne art så vidt jeg vet) - når vi allikvel har denne lovgivningen i Norge er det etter mitt syn rett og rimelig at denne gjelder fra når produktet/tjenesten er levert (lovgivningen regulerer både produkter og tjenester). I lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) står følgende: "Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte." Hele varen (produktet/tjenesten) må vel i denne sammenheng kunne sies å være levert når aksess er tilgjengelig på leverandørens nett. I mitt tilfelle mottok jeg angrefristskjemaet sammen med "gjør-det-selv" pakken jeg fikk en god uke før linjen ble aktivert. Om dette er prøvd i retten noen gang, eller om det som tidligere nevnt i slike tvister inngås forlik vet jeg ikke. Må uansett få skyte inn at det å dra noe slikt for forliksrådet - for ikke å snakke om for en domstol - må kunne sies å være kraftig sløsing av ressurser (i hvert fall i mine øyne). Beklager alle evt. leif'er o.l. - dette innlegget er skrevet med Jon Blund på overtid Pål Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Tilbake til topic. Jeg har de siste dagene sett fart på opp til 80kb/s ut på min linje til en enkel DC++ bruker. Fra andre BKK'ere og ikke-BKK'ere har jeg kunnet laste ned med full hastighet (fra topicen startet). Den siste tiden før denne topicen dukket opp har jeg vært veldig passiv på nedlasting som da evt betyr at jeg ikke er blant BKK sin Topp-100 "abuser" liste som de så søtt strupte upload hastighet på for 1 eller 2 år siden. Jeg var blant dem da. Etter en tid forsvant strupingen. Er det mulig at DC++ strupingen rammer først og fremst de som bruker det mest (24/7) på fiberlinje? Man må ikke trekke for raske konklusjoner om man kun har testet nedlasting fra andre ADSL brukere. Da vil jo farten naturligvis være lav siden det gjerne er flere enn deg som laster ned fra den ene ADSL brukern. -Wolf5 Lenke til kommentar
tro-bil Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Er det mulig at DC++ strupingen rammer først og fremst de som bruker det mest (24/7) på fiberlinje? Man må ikke trekke for raske konklusjoner om man kun har testet nedlasting fra andre ADSL brukere. Da vil jo farten naturligvis være lav siden det gjerne er flere enn deg som laster ned fra den ene ADSL brukern. -Wolf5 Har Bkk fiberlinje selv jeg, og har ikke merket noe til denne strupingen av p2p programmer. Har brukt både Torrent og Emule de siste ukene uten merke noen store begrensinger på uppload hastiget. Hadde jo 5 Mb/s linje over 1 år etter at Bkk hadde satt ned farten til 2 Mb/s. Var så dum at jeg ringte kundeservice får å klage etter noen dager med litt ustabil nett. Fikk beskjed om at alt så greit ut og at de skulle følge med linjen min noen dager. 10 min etterpå var linjen satt ned til 2 Mb/s. Kjipt men jeg kunne jo ikke klage heller. Får bare håpe at jeg ikke havner på listen til bkk. Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 23. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2004 Torrent fungerer faktisk med noen små forbehold. Emule har jeg ikke testet. Men det er til gjengjeld nok av ting som ikke fungerer..... Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Kan godt være dette er nevt tideligere, men orkere ikke lese igjennom alt som er skrevet. Slik jeg har fått med meg så oppererer BKK med en topp 10/100 liste over upload/download, og alle som ender på denne listen blir automatisk strupet i en viss periode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Kan godt være dette er nevt tideligere, men orkere ikke lese igjennom alt som er skrevet. Slik jeg har fått med meg så oppererer BKK med en topp 10/100 liste over upload/download, og alle som ender på denne listen blir automatisk strupet i en viss periode. hvordan vet du det ? og går det ann å se denne lista ? vil veldig gjerne vite om jeg ligger der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå