Gå til innhold

kjøp av musikk,kontra nedlasting

mirene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Moralsk dilemma: En Jimi Hendrix cd koster 200 kr. Jeg kjøper albumene til band/artister jeg støtter og føler fortjener pengene. Men Jimi er død.. Pengene går ikke til han, de går til ungene/manageren/gudvethvem... What to do, what to do?

Du kjøper plata. Det er mye mer kos å spille den på stereoanlegget kontra pcen.

Lenke til kommentar

Tror heller ikke det kommer til å slå an. Men vi får se hva som skjer...

Ikke akkurat helt riktig at artisten tjener så mye på platesalg heller da. Det er turne og effekter (flagg, capser etc), artistene stort sett tjener penger på. Platekontraktene er det plateselskapene som tjener rått på. Tror det er litt av grunnen til alt mølet av musikk på eteren også. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Moralsk dilemma: En Jimi Hendrix cd koster 200 kr. Jeg kjøper albumene til band/artister jeg støtter og føler fortjener pengene. Men Jimi er død.. Pengene går ikke til han, de går til ungene/manageren/gudvethvem... What to do, what to do?

Du kjøper plata. Det er mye mer kos å spille den på stereoanlegget kontra pcen.

Hadde det bare vært en måte å få mp3er ut på en slags disk som man kunne puttet i stereoanlegget... :cry:

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært en måte å få mp3er ut på en slags disk som man kunne puttet i stereoanlegget... :cry:

:hmm:

Men uansett så er det kos å ha den ekte. :) Ser mykje finare ut i CD-hylla. :p

Edit: Fjerna litt quotes.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Tror heller ikke det kommer til å slå an. Men vi får se hva som skjer...

Ikke akkurat helt riktig at artisten tjener så mye på platesalg heller da. Det er turne og effekter (flagg, capser etc), artistene stort sett tjener penger på. Platekontraktene er det plateselskapene som tjener rått på. Tror det er litt av grunnen til alt mølet av musikk på eteren også. Men det er en annen diskusjon.

Det er nok riktig at ikke artisten tjener så mye på selve salget, men de store platekontraktene ligger det nok lass med penger i...

Og når et band selger mye plater, så er det jo større sjangs for å få en fet platekontrakt igjen senere.

Men det er mulig de drar MEST peng på konserter og sånn

Lenke til kommentar

Det er jo en egen, spesiell følelse å ha skivene til favorittbandet ditt originalt. Bruker ganske mye penger på cd'er, men laster gjerne ned mp3'er av band jeg ikke har hørt mye av, eller for å "høre etter" hvordan de er. CD'ene jeg kjøper ripper jeg uansett.

Lenke til kommentar
Det er jo en egen, spesiell følelse å ha skivene til favorittbandet ditt originalt. Bruker ganske mye penger på cd'er, men laster gjerne ned mp3'er av band jeg ikke har hørt mye av, eller for å "høre etter" hvordan de er.

Enig, jeg har null problem med å laste ned musikk jeg ikke har hørt før for å "teste ut". Når jeg kjøper CD'er er det både pga. "kosen", og kanskje først og fremst pga. kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...