mirene Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Hei dere. Jeg har nå levd 37 år her på jorda. Jeg har jo da fått med meg litt musikk og ikke bare fra 90 talllet og nyere musikk. Dilemmaet mitt er dette : Det er mye musik som er VANSKELIG å skaffe. (selv om artisten/gruppa er kjent nok) Butikker og bransjen vil jo IKKE at vi skal laste ned musikk. Ok,jeg skjønner argumentet deres.MEN da må de jo selv sørge for at vi forbrukere/kjøpere har MULIGHETEN til faktisk å kjøpe musikken vi vil ha. Og ikke måtte betale masse extra ved å måtte bestille det fra utlandet. Her er et eksempel. Jeg liker Moody Blues. Dette er en gruppe som har holdt på lenge. og gitt ut endel plater.De selger kanskje ikke 10000 enheter her i Norge,men de er annerkjente nok. I fjor høst (Oktober) så utga de et album som het "Desember" http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&u...l=A09m1z88a4yv5 Dette er deres jule plate på en måte. Men uten den atypiske "alle-kjente-julelåter" syndromet. Jeg lastet den ned og likte det jeg hørte. Jeg ville nå kjøpe denne platen og gikk til Free Record Shop. Det er greit at de ikke har den i butikken.... Nei...de hadde ikke den i sortimanget i HELE tatt !! Et annet eksempel er det siste studio albumet til Status Que. tittelen er "Riffs". Det kom og ut i fjor. Men etter å ha etterlyst det i 3 omganger så har jeg gitt det opp....og lastet det ned isteden. (De hadde det i sortimanget,men den kom alldri til butikken.Selv om jeg bestilte den der.) Så poenget mitt er enkelt. Om muikkbransjen vill at vi skal kjøpe musikk så må den også være mulig å kjøpe. Dette fører bare til enda mere nedlasting. Moralen er : Musikkbransjen må feie for egen dør først Endret 17. juni 2004 av mirene Lenke til kommentar
Blib Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 iTunes kommer heldigvis i September da, så da får du løst det problemet ditt Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Nå er ikke jeg oppdatert om iTunes, men regner med det er i mp3 format eller annet lossy format. Jeg synes det er rimelig tullete å betale for mp3, lyden er ikke den samme som på plata, faktisk langt fra (selvfølgelig litt avhengig av bitrate). Jeg er av den oppfatning at mp3 ikke har dempet musikksalget, kanskje heller økt det. Det har nok minket i ungdomssegmentet, men verden består av mer enn 14-24. Er nok en del som laster ned musikken, og er den bra så blir den kjøpt. Blir på en måte som å høre på plata i musikksjappa bortsett fra at man kan gjøre det hjemme (i dårligere kvalitet dog). Ifølge RIAAs egne statistikker har ikke musikksalget gått mye ned heller, og deres måter å måle salget på har jo vært omstridte om ikke jeg husker helt feil. Ellers har også prisene gått opp en del siste 5 åra, som igjen bidrar til at folk er litt mer motvillig til å kjøpe. Skal ikke akkurat se bort ifra at den ekstreme fokusering på listemusikk har gjort at musikksalget har gått ned i forhold til hvordan utviklingen ville ha vært. Skal man betale for å laste ned sanger, bør de være i lossless kvalitet, dvs shn, ape, mkw osv. Og laster du ned et album på denne måten bør det være en del billigere enn å kjøpe plata i butikken, du har jo tross alt verken en original CD, cover eller inlays. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Gå litt utenfor de mainstream platebutikkene, om du bor i Oslo kan du f.eks ta en titt innom "Tiger" vis à vis Rockefeller, eller Rock & Roll's, som ligger rett ved. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 iTunes kommer heldigvis i September da, så da får du løst det problemet ditt Som Pangea også påpeker er det jo et gigantisk problem med feks. Itunes, siden de henvender seg til et totalt ukritisk publikum hva lydkvalitet angår. Skal det være noe å faktisk betale penger for må jo et absolutt minimum være at man får laste ned ca.320kbit mp3'er. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 For ikke å snakke om at iTunes og lignende er så talentløst at det er kopibeskyttede filer, som kun kan spilles av i den programvaren man lastet det ned i. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 For ikke å snakke om at iTunes og lignende er så talentløst at det er kopibeskyttede filer, som kun kan spilles av i den programvaren man lastet det ned i. Ja, det hadde jo vært kjempefint om man tilsvarende måtte kjøpe én CD for hver jævla CD spiller man hadde i huset. Det neste som blir er at RIAA og resten av banden kommer inn i huset og skal fjerne L'en i "Play" fra alt Hifi-utstyret vårt. Lenke til kommentar
Umbra Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) - Innholdet er slettet - Endret 6. januar 2006 av Umbra Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Stort sett enig med trådstarter. Mye musikk er vanskelig å få kjøpt i butikk. Men nå finnes det jo en god del bra nettbutikker, der du kan få tak i det meste. cdon.com, f.eks har MYE. Har enda til gode å IKKE finne det jeg er ute etter der. Og så er det jevnt over billigere en platebutikkene også. mvh Pantera Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Ser ikke helt problemet. Å bestille fra nettbutikker blir jo vanligvis billigere enn å gå til Free Record Shop Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jepp, irriterer meg grenseløst dette. Sliter med å finne musikken jeg skal ha. Og jeg betaler ikke for musikk jeg laster ned, med mindre både kvaliteten og prisen er overlegen. Skal man ha skikkelig lyd på steroeanlegg er jo cd et must, men det er jo så vanskelig å få tak i Sitter her med headsettet og den nedlastede musikken min jeg.... uten at det er det jeg helst vil Lenke til kommentar
mirene Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Moody Blues platen er ikke tilgjengelig på cdon.com Jeg har prøvd å bestille Status Que "Riffs" på cdon.com og men den kom alldri. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Send en mail til disse folka. http://www.tigernet.no/ Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg laster ned mp3 for å prøvehøre ny musikk. Virker det lovende etter et par tre låter, så sporer jeg opp skiva og kjøper. Når p2p blir brukt til det formålet orker jeg ikke moralisme Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 En annen bakdel med betaling av nedlastede sanger, uansett format, er jo at om/når man brenner det ut på CD, så vil ikke CDen vare i nærheten like lenge som en original pro-pressa CD. De har beskyttende lag, det har som kjent ikke CD-Rs... Lenke til kommentar
OeO Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 syns det egentlig er ganske dyrt å kjøpe musikk over internett.. 1$ pr sang, 15 sanger på en cd... så skal cden brennes, printe ut cover osv... kvaliteten er heller ikke like god. når prisen kommer ned til 0,5$, da er det mer akseptabelt... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 1$ pr sang, 15 sanger på en cd... Skal du bare ha én sang er jo det mye rimeligere enn å kjøpe singelen, og MYE rimeligere enn å kjøpe hele albumet for én sang Lenke til kommentar
OeO Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 det er jo sant... mitt synspunkt er at siden det er så lett å skaffe sanger gratis, i samme kvaliteten som man får ved å betale 1$ for de, så må platebransjen tilby noe mer. Ikke alle føler seg veldig skyldige ved å hindre en rik artist (som bruker mesteparten av pengene sine på dop og fyll) å få en liten brøkdel av det vi må betale for musikken. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg betaler for den musikken jeg hører på, alt annet kan jeg gjerne laste ned, høre på en gang, og så slette. Musikken som spilles om og om og om igjen er CD'er jeg har kjøpt og betalt. Stort sett. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 syns det egentlig er ganske dyrt å kjøpe musikk over internett.. 1$ pr sang, 15 sanger på en cd... så skal cden brennes, printe ut cover osv... kvaliteten er heller ikke like god. når prisen kommer ned til 0,5$, da er det mer akseptabelt... Enig, kan ikke se for meg at andre enn fjortisjenter som er ute etter "den såååå kule sangen med han sinnsyyykt kjekke" kommer til å bruke f.eks. I-tunes. Kan alltids hende jeg tar feil, men har ikke tro på at det vil bli et alternativ (for meg, og mange andre som liker musikk) til kvaliteten man får med en CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå