Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmelagd BiQuad..(prosjektet som tok helt av)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ang. den siste posten din så kan du jo ta en titt på denne:

wok2.JPG

Bildet stammer fra Denne siden

Det eneste som kreves er litt kjøkkenutstyr og et WLAN/USB adapter..

Lett å bygge og billig blir det også!

Ser at dei opererar med rekkevidde på 3-5 km for "kjøkkenutstyr-modellar" på USBWiFi. Har nokon prøvd dette sjølv?

Kva er effektiv rekkevidde på ein Biquad utan parabol-montering? (dersom det er noko vits da..)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

dimdal: Plata til antenna får du kjøpt hos din lokale blikkenslager til den prisen han måtte ønske. (Tipper alt mellom 10 kr og 100kr). Coax-kabel kan du få kjøpt hos elfa.se dog det er mange kvaliteter og like mange priser. Evt. kan du unngå coax om du bruker USB WLAN og lodder direkte på den. Ja, loddeutstyr koster fra 50kr til mange tusen avengig av kvalitet osv. Brillen til antenna kan du lage fra en kobberkabel (gjerne 2,5 mm^2 PR-kabel). 20cm med slk kabel koster fra 2kr til 20kr avhengig av meterpris og minste fakturerbare kabellengde. Plugger finner du hos elfa (flere typer og priser her også). BNC-kabler og plugger kan også benyttes om man tar av den metallhetta ytterst.

Mange har slikt liggende å slenge i boden eller på jobb og slipper unna med 0kr i materialkostnader. Andre mangler alt og må til og med kjøpe verktøy. Da kan det fort bli dyrt. I tillegg kan det bli ennå dyrere om man ikke får til og ødelegger noe. Regn også med at det tar litt tid.

Edit: TP->PR-kabel. (tenkte en ting og skrev noe annet :p )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
håper naboene dine har slått på kryptering, ellers kan det mildt sagt bli farlig. :p

Ja, jeg er nok en farlig mann.. ;)

Kryptering og slikt gjør det bare enda morsomere.. Jeg har kontakt med 188 nettverk fra altanen min.. my oh my.. :blush:

Men gjør ikke noe ekle greier som skader noen, man skal være snill og for øvrig kan man gjøre som man vil

Lenke til kommentar
Hei Artic

hva slags kort ville du ha modda hvis du skulle valgt i dag?  så den tråden din fra før jul

Jeg har moddet flere kort.. men hvis jeg skulle lage et nytt et hadde jeg valgt det topcomkortet fra den andre tråden min.. det er billig og sinnsykt bra

Dessuten egner det seg godt til hacking.. Støtter RF-mon.. dvs sniffing av råpakker.. men nevner som alltid at sniffing av pakker er ulovlig i hackesammenheng.. og det er alt jeg tillater meg å nevne om temaet på dette forumet! Les retningslinjene :ermm:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
small2.JPG

Antenna på bildet er 150cm i diameter

Har akkurat fått fatt i en antenne på samme størrelsen som din, men det mangler stag ut til biquad´en.

Så mitt spørsmål er : Hvor langt ifra senter av parabol ligger kobberplaten på biquaden ?

:cool:

Lenke til kommentar

Tja.. det er ikke noe fasitsvar på dette da forskjellige paraboler har forskjellige brennpunkt..

Jeg kan godt måle en dag jeg har tid..

Etter du har montert stagene kan du tune antenne med nettstumbler, dvs flytte biquad inn og ut for å finne avstanden du får mest signal.. skjønner?

Lenke til kommentar
Hva brukte du for å måle styrken på signal?

Bruker netstumbler med 2,2dBi antenne som referanse.. dvs at signalene og styrken på alt utstyr jeg lager er relativ til denne og en kjent AP..

For hver 3.dBi dobler du sende/mottaker styrke.. bare å ta fram kalkulatoren

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Hei!

Driver å bygger Biquad nå, har et spm: Hvorfor må det borres et hull i plata på 13mm når det kun er lederen som skal igjennom.

Annet spm: Hvis jeg lager en antenne av en blikkbox, hva brukes som forlenger av RP-Sma plugg får å få rett brennpunkt? Vanlig kobber tråd?)

Lenke til kommentar
håper naboene dine har slått på kryptering, ellers kan det mildt sagt bli farlig. :p

Er det ulovelig detta? Å koble seg på andres nett mener jeg? ;)

Er det forskjell på krypterte og u krypterte nett? ;):blush::p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...