Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmelagd BiQuad..(prosjektet som tok helt av)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke dette forstyrre andre ting som kjører på samme frekvens ? (eller lignende)

....eller, hva med dyr og sånt ?

Edit: Tenkte mer på at diverse dyr bruker slike mikrobølger(eller hva det heter) for å orientere seg.

Du kan se på alle de hvalene som strander, og tenke på hvilken frekvens båter\ubåter`s sonar operer på.

Riktignok er dette i vannet, men det finner jo radarer som er temmelig sterke, og som kan forstyrre dyrelivet.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
det forstyrrer garasje-port opneren. siden 2.4GHz frekvensen er "søppel " frekvensen.. Her finner du nesten alle trådløse hjelpemidler.

EDIT: farken så mye skriveleifer i dag da

Trodde garasjeportåpnere gikk på ca. 400MHz jeg... Pga. dem skal ha litt lengre rekkevidde uten å bruke mye effekt.

Lenke til kommentar
det forstyrrer garasje-port opneren. siden 2.4GHz frekvensen er "søppel " frekvensen.. Her finner du nesten alle trådløse hjelpemidler.

Trodde garasjeportåpnere gikk på ca. 400MHz jeg... Pga. dem skal ha litt lengre rekkevidde uten å bruke mye effekt.

hmm. noen gjør vel det. men har hatt problemer med fattern sin. Jeg drog ut strømtilførselen på ruteren min og når jeg satte den inn igjen så gjikk porten opp.. :p

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

Stemmer det, garasjeportåpnere går i 433 mhz båndet (LPD). I 2,4 ghz båndet er ettersom jeg vet WLAN ganske alene, men det kan være mer en nok bare det i tettbygd strøk. Eneste andre tingen jeg kommer på som bruker 2,4 ghz båndet er sånne bokser som overfører video trådløst, og trådløse videokameraer.

Lenke til kommentar

Stemmer det, garasjeportåpnere går i 433 mhz båndet (LPD). I 2,4 ghz båndet er ettersom jeg vet WLAN ganske alene, men det kan være mer en nok bare det i tettbygd strøk. Eneste andre tingen jeg kommer på som bruker 2,4 ghz båndet er sånne bokser som overfører video trådløst, og trådløse videokameraer.

Må ikke glemme mikrobølgeovner og bluetooth ;)

Lenke til kommentar
... Noen som kan svare min post på slutten av side 3?

RP-SMA betyr at han-pluggen blir hunn-plugg og omvendt! RP= reversert polaritet.

Du har mest sannsynlig kjøpt en SMA-plugg..

Riktig plugg finner du her: HER

Varenummer: 46-451-56

Pluggen er egentlig beregnet til RG58, men passer hfx1336 med litt tilpassing. Får ikke kjøpt orginale RP-SMA plugger til HFX kabelen hos elfa, bare vanlig SMA.

Apropos det å bygge kabler selv, så ser jeg ikke dette som nødvendig lengere da komplett.no selger gode kabler til en billig penge nå. Denne til 315kr. burde være midt i blinken, denne slipper du å bruke pigtail med og har "riktige"plugger i begge endene.

Hvis noen vil ha bilder av den siste antenna med ny patent, så må simen1 poste bilder da han har fått denne av meg (rakk ikke å ta bilde selv).

Uansett, var på elkjøp forrige uke å kjøpte en liten godbit til 395kr., disse kortene bruker atheros chipset og sensitiviteten er mye bedre enn "samme" kortet fra d-link (dwl-g650), har testet disse kortene mot hverandre og klarer å plukke opp flere ap`s med topcom kortet.

Så nå gjensår det bare å modde det med ekstern RP-SMA kontakt :-)

Har akkurat åpnet godbiten (se bildet), og sitter nå å tenker på en smart måte å montere pluggen på, skal poste bilde når jeg en gang er ferdig, men kan nok ta en ukes tid..

HPIM0181.JPG

Kontakten som står påmontert er bare beregnet for testutstyr og er veldig skrøpelig, dessuten koster pluggen som passer vel 80$ og kan vanskelig skaffes i Norge.

plugg-topcom.JPG

Tror kanskje jeg blir å bruke noe supertynn koaxial kabel fra en gammel AP jeg slaktet.. hadde vært fint om topcom kortet hadde hatt samme muligheter for ekstern kontakt som kortet i bakgrunnen (TI 802.11b), bare putte pluggen rett ned i hullene og lodde fast på direkten :dribble: Kortet stod i en AP fra SMC, brukte det på bærbaren min for et år tid siden, lodda 2m hfx rett på kortet den gang, hadde mye gøy med det kortet, har hatt "gratis" i nett i flere år nå :innocent: Sitter pålogget med behagelige 8Mbit SDSL akkurat nå..

HPIM0182.JPG

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det lille jeg har tenkt på til nå:

topcom-mod.JPG

Får se, har det ikke så travelt.. skal ha planen klar om noen dager  :thumbup:

Det er en keramikk kondensator, tipper ca 100pF, la den være der!

på 2.4GHz er impedansen mindre en 1 ohm, altså ingen vits å fjerne den.

Det som er enklest å gjøre (minst skade på kortet også) er å lodde løs keramikk kondensatoren ved målepunktet og så lodde den tilbake på høykant på den indre puta. Så lodder du coax skjermen til de jorded beina på målepunktet. Nå burde det ikke være mye bevegelse i tuppen av coaxen så du kan bare lodde den rett bort til toppen av keramikk kondisen. Bor i tillegg et hull i kanten a kortet og strips coaxen fast der.

Ha en fin pinsett eller tang for å gjøre dette, så små deler klistrer veeeeldig fort til loddebolten...

BTW, fin den store antenna du hadde bilde av etter her.... er du sikker på at feeden din dekker hele skålen? det hjelper jo ikke med stor skål om beamen fra feed ikke treffer mer en halvparten av arealet.

Lenke til kommentar
BTW, fin den store antenna du hadde bilde av etter her.... er du sikker på at feeden din dekker hele skålen? det hjelper jo ikke med stor skål om beamen fra feed ikke treffer mer en halvparten av arealet.

den treffer arealet ganske bra! ville tippe beamen ligger på ca.30-40grader..

Brennpunktet i denne parabolen ligger ganske langt ut, så dette er ikke noe problem..

Men at det ble kraftige saker kan jeg love deg, lekte meg litt med nettstumbler, og resulatet var helt rått..

Med den gamle parabolen plukket jeg opp ca. 40 ap`s med den nye ligger jeg ikke langt unna 100stk :thumbup:

Når nettstumbler har mer en 55 aktive ap`s kræsjer den, lurer på om det kan være en bug i prog?

Lenke til kommentar
small.JPG

Siste antenna mi.. blir neppe å bygge noen større for å si det sånn..

Lurer på hvor mange db den er på.. hehe 50? :p

en slik en skal jeg ha!!

:p

skal høre med fattern om han har noe kopper.. (han er rørlegger. har sikkert noe)

Men hvor fikk du tak i en slik stor "talerken"? Søppeldynga?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...