Admin'c Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 æh 30dbi er det helt lovlig? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 1/4 bølge? Hva vil det si? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) hvor får du tak i pluggene? og er det vanlig coax kabel du har brukt? hvor lang bør denne være? ellers ser det veldig bra ut. Plugger, kabler kjøpes på elfa.se Kobberledning til biquad finner du sikkert rester av på byggeplasser o.l bakplate/reflektor finner du hos blikkenslager, trenger bare små rester 123x123mm.. æh 30dbi er det helt lovlig? 30dbi biquad/parabol er ikke lovlig som nevnt i forrige post, grensen på wlan er 25dbi Endret 18. juni 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) ,18/06/2004 : 10:11] 1/4 bølge? Hva vil det si? Antenner opererer enten på fullbølge, halvbølge eller kvartbølger (1/4) I mitt tilfelle er det mest hensiktsmessig å benytte seg av 1/4bølger, dette for at utstyret skal være så kompakt som mulig. Teorien bak dette systemet kan jeg ikke forklare nærmere uten å måtte skrive en hel avhandling, så konstanterer bare at det er slik ting gjøres i praksis. Alt wlan utstyr som er i salg opererer på 1/4bølge Endret 18. juni 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Okay. Er det mulig å bruke 1/2 bølge antenne i den ene enden og en 1/4 bølge antenne i den andre? Dersom jeg ikke misforstår; 1/4 er mest kompakt og gir best signal i en viss retning 1/2 er større, men gir et mer "gjennomsnittlig" signal med en større retningsrekkevidde? :S Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) ,18/06/2004 : 15:17] Okay. Er det mulig å bruke 1/2 bølge antenne i den ene enden og en 1/4 bølge antenne i den andre? Dersom jeg ikke misforstår; 1/4 er mest kompakt og gir best signal i en viss retning 1/2 er større, men gir et mer "gjennomsnittlig" signal med en større retningsrekkevidde? :S Feil! Du kan ikke bruke samme reflektor ved halvbølge og kvart bølge. Endret 19. juni 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 ,18/06/2004 : 15:17] Okay. Er det mulig å bruke 1/2 bølge antenne i den ene enden og en 1/4 bølge antenne i den andre? Dersom jeg ikke misforstår; 1/4 er mest kompakt og gir best signal i en viss retning 1/2 er større, men gir et mer "gjennomsnittlig" signal med en større retningsrekkevidde? :S Feil! Du kan ikke bruke samme reflektor ved halvbølge og kvart bølge. Tror han mente på den andre senderen, ikke den ene firkanten i biquaden. Har jeg rett? Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Plugger og kabel og slikt selges hos www.elfa.se Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hehe...svarte på siste innlegg på side 1...det var ikke meningen. Det var liksom en side to Og der var jo svaret allerede. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 ,18/06/2004 : 15:17] Okay. Er det mulig å bruke 1/2 bølge antenne i den ene enden og en 1/4 bølge antenne i den andre? Dersom jeg ikke misforstår; 1/4 er mest kompakt og gir best signal i en viss retning 1/2 er større, men gir et mer "gjennomsnittlig" signal med en større retningsrekkevidde? :S Feil! Du kan ikke bruke samme reflektor ved halvbølge og kvart bølge. Tror han mente på den andre senderen, ikke den ene firkanten i biquaden. Har jeg rett? Den andre antennen på wlan utstyr er bare passiv, så du trenger ikke å oppgradere denne, brukes kun til "polling" av nettverket. (Routeren bruker signalet fra den antennen som er best.) Derfor har det ingen hensikt å oppgradere denne også Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) ,18/06/2004 : 15:17] Okay. Er det mulig å bruke 1/2 bølge antenne i den ene enden og en 1/4 bølge antenne i den andre? Dersom jeg ikke misforstår; 1/4 er mest kompakt og gir best signal i en viss retning 1/2 er større, men gir et mer "gjennomsnittlig" signal med en større retningsrekkevidde? :S En halv bølge antenne ville ikke gitt nevneverdig større effekt + at dimensjonene ville blitt mye større! Ytelsen stiger ikke proposjonalt med størrelsen, derfor bare dumt å lage en basert på halvbølge. Vil du ha større effekt av biquaden monterer du den i brennpunktet på en parabolantenne! Teorien din er også feil, antennen ville uansett ha samme strålingvinkel p.g.a designet (30 grader) Endret 19. juni 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2004 (endret) Antenne montert på bærbar: Rykka ut den innebygde antennen som var max1,5dbi, og erstattet denne med rp-sma kontakt: Antenne fra gammelt pci kort jeg hadde liggende, egner seg bedre når man er nær AP: ..sånn da var det bare å surfe i vei! Skulle ikke være noe problem å finne nok AP`s med dette utsyret Endret 22. juni 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
H2H Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvor fikk du tak i Kobberplata? har bare stål på jobben.. ruster litt for lett for min del... Bor i stavanger jeg da... Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Hvor fikk du tak i Kobberplata? har bare stål på jobben.. ruster litt for lett for min del... Bor i stavanger jeg da... Stikk innom Clas Ohlson på Kvadrat, der har de kobberplater i riktig størrelse tror jeg. Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 Er PCB vanlig kopper? Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) har selv et slikt system gående (nesten). Vi skyter fra en bedrift med SKIKKELIG bredbånd (navn skal forbli unevnt) til hus 1 (4km luftlinje) videre til hus 2 (3 mil), og mitt hus er #3 (5km unna hus 2). desverre for meg er det en gravhaug (fredet type..) med en masse busker i veien slik at hos meg er det nesten svart, men 200m på hver side av huset mitt får vi 20-24dB.. aargh... hvor langt kan man strekke en KAT5 kabel?..... og ja, strøm.... hmmm... flytte? bruker samme type "hode" som deg, festet i en gammal "kanal-Wok" Endret 12. august 2004 av spn2000 Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 En Cat-5 kabel bør ikke strekkes lenger enn 100m, da mister den signalstyrken. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 typisk...... Det du trenger er en passiv forlenger. Skal se om jeg finner url når jeg kommer hjem fra jobb. Lenke til kommentar
kons Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 har selv et slikt system gående (nesten). Vi skyter fra en bedrift med SKIKKELIG bredbånd (navn skal forbli unevnt) til hus 1 (4km luftlinje) videre til hus 2 (3 mil), og mitt hus er #3 (5km unna hus 2). desverre for meg er det en gravhaug (fredet type..) med en masse busker i veien slik at hos meg er det nesten svart, men 200m på hver side av huset mitt får vi 20-24dB.. aargh... hvor langt kan man strekke en KAT5 kabel?..... og ja, strøm.... hmmm... flytte? bruker samme type "hode" som deg, festet i en gammal "kanal-Wok" du kunne prøve med speil. store rette flater i riktig vinkel vil kunne la deg gå rundt haugen. hva med å sette opp noen kvadrat med plank kledd i alu folie 200m til siden der du ha bra signal? male i kamo farger....må stå støtt. artig prosjekt, lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå