Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmelagd BiQuad..(prosjektet som tok helt av)

Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe den antennen jeg linket til består av en dobbel biquad.

double_nearly.jpg

Trolig er en serieprodusert modell laget av en printplate som er etset til en antenne.

Disse er beregnet på utebruk, men det skader ikke å se hvordan konstruksjonen er slik at en kan tette med silikon e.l. hvis det kan trenge inn fuktighet i kabelen.

Vær obs på at tillatt nivå i Norge er 0,1W og med en slik antenne og en parabol så kommer du raskt opp i 1000 ganger så kraftig felt. Dette er nok til å gjøre deg permanent blind på sekunder hvis du står rett foran antennen.

Du må med andre ord bruke fornuften og kunnskap før du begynner å eksperimentere for mye.

De fleste linker vil kunne greie seg med en biquad i hver ende. Det burde kunne rekke noen km og da er fremdeles nivåene forholdsvis lave.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Igjen så må jeg påpeke at antennen er passiv og sender ikke ut mer en tillatte verdier uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hva slags ekspert er du?

Jeg har sendt signaler til månen og tilbake, så jeg tror jeg kan litt mere om sendere og antenner enn deg. En antenne har en forsterkning som man må multiplisere med effekten fra senderen for å få effektivt utstrålt effekt i en retning.

panel-18dbi-ver.jpg

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Den som la7dfa.com linker til virker grei!

Btw...

Hvordan blir regnestykket på et kort som sender ut 23mW med en antenne på 11dB? (ikke kverulering btw, bare nysgjerrig)

Blir dette 23*(11/3)=84,3 mW?

Endret av H2H
Lenke til kommentar
Btw...

Hvordan blir regnestykket på et kort som sender ut 23mW med en antenne på 11dB? (ikke kverulering btw, bare nysjerig)

23mW ganger 14 = 322mW ERP (Efficient radiated power).

Noen enkle huskeregler om dB.

3dB er * 2

10dB er * 10

20dB er * 100

30dB er * 1000

13dB blir da f.eks * 20

Jeg har forøvrig ikke noe imot andres meninger, men når jeg skriver at man koker øynene ved å se inn i en slik antenne og du skriver at den ikke gjør det, så måtte jeg bare si noe.

WLAN bruker samme frekvensbånd som en mikrobølgeovn og jeg tror ikke du ville være inne i den når den står på. :-(

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ledningsevnen til overflaten av metallet spiller vist en stor rolle for en del antennetyper. Jeg regner med det spiller en rolle her også. Antenner skal visstnok ikke lakkeres uten at det tas høyde for det i konstruksjonen.

Vær obs på at tillatt nivå i Norge er 0,1W og med en slik antenne og en parabol så kommer du raskt opp i 1000 ganger så kraftig felt. Dette er nok til å gjøre deg permanent blind på sekunder hvis du står rett foran antennen.

Hva? Hvor har du det fra?

2,4 GHz er jo ikke akkurat IR-laser eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...