Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg vil tippe den antennen jeg linket til består av en dobbel biquad. Trolig er en serieprodusert modell laget av en printplate som er etset til en antenne. Disse er beregnet på utebruk, men det skader ikke å se hvordan konstruksjonen er slik at en kan tette med silikon e.l. hvis det kan trenge inn fuktighet i kabelen. Vær obs på at tillatt nivå i Norge er 0,1W og med en slik antenne og en parabol så kommer du raskt opp i 1000 ganger så kraftig felt. Dette er nok til å gjøre deg permanent blind på sekunder hvis du står rett foran antennen. Du må med andre ord bruke fornuften og kunnskap før du begynner å eksperimentere for mye. De fleste linker vil kunne greie seg med en biquad i hver ende. Det burde kunne rekke noen km og da er fremdeles nivåene forholdsvis lave. Lenke til kommentar
H2H Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Igjen så må jeg påpeke at antennen er passiv og sender ikke ut mer en tillatte verdier uansett hvordan du vrir og vender på det. [proven wrong btw] Endret 2. august 2009 av H2H Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Igjen så må jeg påpeke at antennen er passiv og sender ikke ut mer en tillatte verdier uansett hvordan du vrir og vender på det. Hva slags ekspert er du? Jeg har sendt signaler til månen og tilbake, så jeg tror jeg kan litt mere om sendere og antenner enn deg. En antenne har en forsterkning som man må multiplisere med effekten fra senderen for å få effektivt utstrålt effekt i en retning. Endret 2. august 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Tror det blir mye stress og bygge en biquad. Noen som har forslag til antenner med samme ytelse? Lenke til kommentar
H2H Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Den som la7dfa.com linker til virker grei! Btw... Hvordan blir regnestykket på et kort som sender ut 23mW med en antenne på 11dB? (ikke kverulering btw, bare nysgjerrig) Blir dette 23*(11/3)=84,3 mW? Endret 2. august 2009 av H2H Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Btw... Hvordan blir regnestykket på et kort som sender ut 23mW med en antenne på 11dB? (ikke kverulering btw, bare nysjerig) 23mW ganger 14 = 322mW ERP (Efficient radiated power). Noen enkle huskeregler om dB. 3dB er * 2 10dB er * 10 20dB er * 100 30dB er * 1000 13dB blir da f.eks * 20 Jeg har forøvrig ikke noe imot andres meninger, men når jeg skriver at man koker øynene ved å se inn i en slik antenne og du skriver at den ikke gjør det, så måtte jeg bare si noe. WLAN bruker samme frekvensbånd som en mikrobølgeovn og jeg tror ikke du ville være inne i den når den står på. :-( Endret 2. august 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
H2H Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Hvor kommer 14 fra? Vil ikke signalet fordoble seg på vær tredje dB? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Jo den dobler seg ved 3dB, 6dB gir *4, 9dB gir *8, 12dB = *16 11dB tar jeg enkelt i hodet ved at 10dB gir 10 ganger mens 1dB gir 1,4 ganger. Alså 10 * 1,4 = 14 Endret 2. august 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
H2H Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 får aldri det der logaritme greiene inn i hodet Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ikke så komplisert egentlig :-) Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Dere har ingen forslag til wlan kort som kan gå til den antennen? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25542 Lenke til kommentar
H2H Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hvilket som helst kort med en RP-sma antenne utgang på... så kjøper du deg en pigtail med N-plugg i andre enden og vips you're in business Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Står jo maks 100w på kortet. Vil et vanlig kort utnytte antenne fult ut da? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 100W betyr bare at antennen garanteres for inntil den effekten. Bruker du mere enn 100W vil du kunne få overslag i antennens interne deler. Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 ah så vill få full effekt med er vanlig wlan kort da? (vet det er mye kverulering men men) Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Kan jeg bare bumpe tråden litt? Noen som veit om en PCB-plate som fungerer for en slik antenne? Tenkte fra Elfa, siden de leverer fort. Går denne da? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=49-553-32&toc=20547 (Veldig usikker her, og det virker ikke i grunn som en PCB-plate som er brukbar til dette) Endret 29. januar 2011 av Maury Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det er ikke unormalt å lage bi-quad med slike PCB. Jeg har sett varianter med to PCB med avstandsstykke mellom. Den bakerste som skjerm og den fremste med bi-quad-element etset i PCB. Problemet med PCB er at man må sikre antennen i en vanntett boks e.l. om man skal bruke den ute. Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Noe forslag til enkel plate som fungerer? Jeg vil helst slippe å lage en "dummy"-utgave med cd-plate. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 En kobberplate er et godt valg. Om det er PCB eller ren kobberplate er ikke så nøye (elektrisk). Omtrent alle metallplater vil duge til å reflektere mikrobølger. http://martybugs.net/wireless/biquad/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Ledningsevnen til overflaten av metallet spiller vist en stor rolle for en del antennetyper. Jeg regner med det spiller en rolle her også. Antenner skal visstnok ikke lakkeres uten at det tas høyde for det i konstruksjonen. Vær obs på at tillatt nivå i Norge er 0,1W og med en slik antenne og en parabol så kommer du raskt opp i 1000 ganger så kraftig felt. Dette er nok til å gjøre deg permanent blind på sekunder hvis du står rett foran antennen. Hva? Hvor har du det fra? 2,4 GHz er jo ikke akkurat IR-laser eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå