Gjest Slettet+432 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 ,17/06/2004 : 22:00] ArticOC: Har du regnet ut noe for å kunne lage den antenna eller har du bare lagd noe sånn helt uten videre?(Eller kanskje sett ifra en annen type antenne). Er interessert i å kunne regne ut hvordan man lager antenner best mulig tilpasset for 2.4GHz-frekvensen. Edit: ANTENNE, ikke kabel Nei, det er slettes ikke tilfeldig at antennen ser ut som den gjør. BiQuaden og reflektorplaten er mattematisk beregnet i forhold til bølgelengden på 2,4GHz. For å finne bølgelenden på 2,4GHZ deler du lysets hastighet 300000km/sek på 2,4GHZ og ender opp på 125mm. Antennen opererer på 1/4bølge. Og når du deler 125mm på 4 får du 31,25mm. D.v.s at hver side i biquaden(8tallet/brillen) skal være 31,25mm fra kant til kant. Den totale lengden på tråden du bøyer til blir da ca.25cm. Bare lurer litt; Hvor høy og bred skal selve antennen vær? Gidder du forklare akkurat det der, med litt enklere ord? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Er det ike fare for at man får morsomme barn ved å sitte for lenge i nærheten av ett sånt monstrum? Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 2. Er det samme hva slags type kabel bare den har under 50ohm? Går en Coax kabel greit? Den skal ha akkurat 50Ohm impedanse, hverken mer eller mindre. Coax er det vanligste men det finnes masse slags Coax. Ellers vil jeg anbefale de som er avhengige av lange antennekabelstrekk om å bruke solid-core (stiv) kabel med en liten pigtail, ettersom det totale tapet blir mindre. multi-core (myk) kabel har stygge tap over 1 GHZ.... Lenke til kommentar
rogertv Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Mit lille bidrag til antennedebatten: Lett å lage, billig og funker glimrende. Vekker ikke samme oppsikt som en parabol på 1,5 meter. Kladden bak er et usb trådløskort, og fordelen med det er at man kan bruke en tynn, håndterbar usb kabel istedet for RG-213 eller RG-58. Bare antennen i seg selv utene usb kortet er veldig kjekk. Lenke til kommentar
rogertv Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Pluss en link til en veldig bra side om biquad parabolen: My WebpageBuilding an 802.11b TVRO Dish Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Mit lille bidrag til antennedebatten: http://home.broadpark.no/~gunnarsk/evergood.jpg Lett å lage, billig og funker glimrende. Vekker ikke samme oppsikt som en parabol på 1,5 meter. Kladden bak er et usb trådløskort, og fordelen med det er at man kan bruke en tynn, håndterbar usb kabel istedet for RG-213 eller RG-58. Bare antennen i seg selv utene usb kortet er veldig kjekk. Har du link til bygging av slik? Lenke til kommentar
rogertv Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Ja. Skal spa den fram i morgen. Litt sliten nå. Lenke til kommentar
rogertv Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 En link er Building a Wi-Fi Antenna Out of a Tin Can Ellers kan du google på f.eks. cantenna. Mange bra sider om dette. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 googel er kjekt. og wlan antenner som er vært og se på er: - Omni - Panel (nei det er ikke samme som biquad) - sector (veldig bra men vanskelig og lage, svin dyre og kjøpe) - helix - cantenna - wlanhorn - rotenna (samme som panel bare ap/client brigth er i antenna) - biquad (trenger vel ikke si noe om den) - yagi - depole (den er på alle ap'er normalt du får ca 2-3db gain. kommer ikke på noen flere akuratt nå Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Er det noen som har tips til et greit trådløst nettverkskort for USB? Helst en type det er lett å lodde på antennekontakt på, siden basestasjonen er litt langt unna. Regner med denne tråden er rett sted å spørre Endret 15. august 2005 av krislarsen Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Kan f.eks denne være OK? http://www.psdata.no/ps.asp?it=112149&mlevel= Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Bra detta..en ting jeg lurer på: Er dette helseskadelig på noen måte? Hvis jeg setter parabolen på veggen oppe under taket? (ca 6-7m over bakken) Og kan denne sende ca 1km i luftlinje? Må mottakeren ha like sterk antenne hvis han bare skal motta? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 -Runar-: Det er ikke påvist noen helsefare ved bruk av WLAN. En annen ting er at når strålingen retningsstyres så blir det mindre stråling på omgivelsene (f.eks deg) og mer stråling i retning av den andre antennen. Det spiller ingen rolle hvor du setter parabolen bare det er fri sikt mellom den og mottager. 1km er fullt mulig med dette utstyret. (trådstarter har nådd over 4km med sitt utstyr, og det selv i en by) Mottageren trenger ikke like sterk antenne for å motta. Antenna di fokuserer både utgående og inngående signaler. Men du kan øke signalstyrken og rekkevidden ved å bruke to sterke antenner i stedet for bare en. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Takk for svarene! Hvis jeg skal feste den til et parabol: Det er bare å feste den? Måle hvor treffpunktet eller noe er og feste den der? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Ja, det er omentrent så enkelt. Du kan sikkert justere plasseringen noe etter hvert for å få ennå bedre signal. Du trenger normalt ikke å finne fokuspunktet helt ut av det blå siden det ofte allerede er et feste for mikrobølgehodene i fokuspunktet. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Takker.. Vet du eller noen andre hvor man kan få tak i parabol? Om det er noen spesielle steder man bør oppsøke? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Takker.. Vet du eller noen andre hvor man kan få tak i parabol? Om det er noen spesielle steder man bør oppsøke? http://www.elfa.se/no/index1.html skriv så i søkeruta.-- parabol vips så har du den. ellers er det jo bare og søke på prisgaiden. på https://prisguiden.no/fritekst_sok....ol&search=S%F8k Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg fant min i en søppelcontainer. (ikke at jeg bruker å rote sånne plasser men den var lett synlig og veldig fristende så jeg hentet den når det var mørkt ute) Jeg vet om en som har ringt på og spurt folk som har hatt en parabol som står og gror ned i en bakgård og fått den. De var bare glad for å bli kvitt "skrotet" uten å måtte leie tilhenger og kjøre den på dynga i arbeidstida si. Jeg tror selve tallerkenene med festemekanisme og arm til fokuspunktet er ganske billige å produsere så du kan sikkert får kjøpt nye for godt under tusenlappen også. (avhengig av størrelse) Men jeg vet dessverre ikke hvor man kan kjøpe sånt løst. (uten pakke med tuner, abb osv.) Lenke til kommentar
kvase Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117655...BE-D2583A1CB52E Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Takk for alle svarene. Tror jeg går på jakt etter en billig og brukt en. Bruker ikke 3-500 kroner på en. Noen som tilfeldigvis har en de vil selge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå