Simen1 Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvis du broadcaster den, er det slikt at alle innenfor det området kan finne at du har trådløs nettverk? Ja, det virker begge veier. Alle som du kan finne innenfor dekningsområdet kan finne deg. F.eks om det er en klynge med hus innenfor 100m radius 1 likometer unna deg og du retter parabolen mot denne husklynga så kan du finne alle nettverkene i det nabolaget og alle de kan finne deg selv om du er utenfor deres rekkevidde på ~100m. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Lurer på en ting til. Virker det samme om du monterer det på et nettverkskort som på en router? Eller går det ikke med router? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 har mekka antenne for wlan med parabol får ca 35-40db gain med den er link på 2,5km mellom litt trær/hus og sånt får link på 28mbit test speed viser 800kbytes i sek. på itavisen.no(ja har sikelig linje i andre siden) Syns du tar vel hardt i når du påstår at du får en gain på over 35dBi Tipper den ligger mer rundt ca.25-30dBi.. Du liker ikke negativt offset du heller? enig med deg der.. litt enklere å stille inn antennen uten offset. Jumboparabolen min rater jeg til ca. 40dBi Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Lurer på en ting til.Virker det samme om du monterer det på et nettverkskort som på en router? Eller går det ikke med router? jeg regner med du mener å modde en router/aksesspunkt med WLAN til å bruke en større ekstern antenne som f.eks BiQuad, cantenna, yagi med flere andre antennevarianter. i praksis så er det de samme brikkene som sitter i trådløst nettverkskort som i routere og akesspunkt. utformingen av kortene i routere/AP varierer en del men i de fleste tilfeller, ja man kan modde slikt utstyr til å bruke større antenner. noen kan være veldig enkle å modde for ekstern antenne, noen er faktisk klar til bruk da router/AP'et er levert med innebygget RP-SMA kontakter, mens andre kan være vanskelig å få montert RP-SMA kontakter i. noen få kan hende ikke tillater i det hele en slik modd i det hele tatt. 'youre milage may vary' som amrikanerene sier.. spørs litt på hva slags utstyr du har fra før.. PS. i enkelte tilfeller der man ønsker en fast link til ett sted og plassering av antenne/pc ikke tillater det grunnet signaltap i coax-kabler, så er ett AP løsningen. en nettverkskabel kan strekkes 100m (lengre om du tvinger datahastigheten ned til 10mbit. vil ikke annbefale lengder lengre enn ca 3-400m (dette er ett helt annet felt innen nettverk og for å gjøre ting enkelt så sier vi ikke noe mer om dette)) uten problemer, sleng på POE (Power Over Ethernet) og da kan du plutselig plassere antennen omtrent hvor du vil og få ett skikkelig signal uten å måtte bry deg om signaltap eller strøm. POE gjør slik at du trenger bare å strekke en nettverkskabel dit du vil ha antennen og AP'et henter strøm fra nettverkskabelen så du slipper å tenke på strømuttak, legging av nye strømkabler osv.. ganske enkelt og genialt. siste problemet blir å skjerme AP'et mot vær og vind men det også går det an å gjøre noe med Edit: pokkern og, W hører ikke hjemme i ordet vary.. Endret 1. april 2005 av Prelude Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 (endret) Vurderer å ta med meg Jumboparabolen(150cm) på TG2006! Blir å kjøre masse demo`s og scanne etter totalt antall mobiltelefoner/bluetooth enheter og WLAN klienter/AP. + masse annet gøy Tror ikke det skal bli for vanskelig å se hvilken rad jeg sitter på :!: Noen som vet om jeg hadde fått lov å bruke den der?! Hadde jo selvfølgelig montert den god fast der jeg satt, kan for gå liv med om noen skulle få den over seg Endret 1. april 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvordan har du kommet frem til hvor kraftig forsterkning du har i antenna di? (dbi) og hvor stor utgangseffekt regner du med at du har? du kjører vel 100mw? Hvis vi snakker om 100mW matet inn i en 38dbd antenne med minimale tap, så blir det rundt 600w utgangseffekt. så vær forsiktig hvor du peker den saken din Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvis vi snakker om 100mW matet inn i en 38dbd antenne med minimale tap, så blir det rundt 600w utgangseffekt. Det er ikke sånn det fungerer. Hvis man får mer effekt ut enn man putter inn så har man laget en evighetsmaskin... Det er bare snakk om retningsstyring av signalet: De 100mW'ene fokuseres nøyaktig inn på lange avstander i stedet for å stråle rundt 360° og dermed tape seg svært raskt. Hvis du tar hageslangen og skal fylle en bøtte som står 10 meter unna så bruker du konsentrert stråle og sikter bra i stedet for å bruke en plenspreder. Det er samme vannstrøm, men mye mer fokusert. Han har sikkert målt signalstyrken til en gitt AP via et program med bruk av vanlig antenne og ved kjelp av superantenna. Programmet har da sikkert fått en økt signalstyrke på 35dBi. Lenke til kommentar
enus Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Er det noen som vet om dette kortet er bra? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301248&view=detailed og passer det med denne kabelen.http://komplett.no/k/ki.asp?sku=302661&cks=SER Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 kortet vil nok fungere greitt det, eneste jeg vet om det kortet er at det har en brikke ifra Ralink kalt RT2500. NDIS fungerer visstnok fint på det kortet så jeg vil tro netstumbler og likn. programmvare vil fungere med det. ellers, kabelen skal fungere fint den Lenke til kommentar
enus Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Er det noen som vet om dette kortet er bra og om det har Rp-Sma kontakt. TOPCOM SRPCI154 Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 ArcticOC jeg har på tg i år og satt opp wlan over alt ssid "wlansvenner" hadde egen stand og alt. selv om jeg fikk bare 1 uke på og fixse alt siden kandu aldri ga noe ortelig svar. skal vel neste år og. NB: vi hadde ca 800 forsjelige mac-adresser på dhcp server vår etter tg ( kun wlan) når det gjelder antenner på tg er det lov ,så lenge du kan få plassert det på plassen, og ikke står på gulvet ,eller tar plass fra noen andre. skal få skrevet en sikelig rapport hva som gikk bra og dårlig. etter tg , men har lungebetendelse i 4uker nå. så skjer ikke mye. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Så det var dere som var "WLANets venner"? Stilig Da kan du sikkert svare meg på om jeg ikke kom inn pga. mitt 802.11b og ikke 11g eller om det var andre omstendigheter? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 vi kjørte 11b og 11g men probleme var at mange kort ikke klarte og skile ut all støyen på tg. så dem klarte ikke sende tilbake til våre AP'er. selv om vi brukte 15db omni antenner. var faktisk bare 1 AP som slutta funke. nå er jeg sykemeldt ut uka. siden jeg datt ned på jobben så har skadet ryggen. så skal skrive en sikelig rapport i måra/ikveld. plan legging til neste tg har startet alt neste år blir det nok 11a (5ghz) og 11b og 11g vi kommer til og øke antall AP'er fra 12-15 i år til ca 20-25(11b/11b) og ca 10-15stk(11a) og slutte bruke omni. kennethdammyr du kune jo bare kommet bort til oss så kune vi hjelpa deg da. mange av korte trengte du bare force limit til 1mbit så funka det. jeg som satt rett foran den 42" plasma skjermen. og spillte en del transport tycoon :=) Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hvis vi snakker om 100mW matet inn i en 38dbd antenne med minimale tap, så blir det rundt 600w utgangseffekt. Det er ikke sånn det fungerer. Hvis man får mer effekt ut enn man putter inn så har man laget en evighetsmaskin... Det er bare snakk om retningsstyring av signalet: De 100mW'ene fokuseres nøyaktig inn på lange avstander i stedet for å stråle rundt 360° og dermed tape seg svært raskt. Hvis du tar hageslangen og skal fylle en bøtte som står 10 meter unna så bruker du konsentrert stråle og sikter bra i stedet for å bruke en plenspreder. Det er samme vannstrøm, men mye mer fokusert. Han har sikkert målt signalstyrken til en gitt AP via et program med bruk av vanlig antenne og ved kjelp av superantenna. Programmet har da sikkert fått en økt signalstyrke på 35dBi. når jeg skrev utgangseffekt, så mente jeg ikke det, men 600watt ERP (utstrålt effekt) vil være 600watt. (nå kjenner jeg ikke til farene med microbølger, men det skal være farlig. spesielt med så store effekter) Er ikke noe problem å lage rundstråleantenner som har større utstrålt effekt enn hva AP'en mater den med. men det er lettere å få mer utstrålt effekt fra en yagi/beam/parabol p.g.a konsentrert signal. Noe annet positivt er sidelopene på slike antenner sørger for å sperre vekk alt mulig annet dritt (les: støy) hva er dataene på koaks-kabelen? (dB-tap pr. m ved 2,4 GHZ) Lenke til kommentar
SinIC Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Litt off topic. Gidder ikke lage ny post. Sitter også og vurderer stort og lage til noen løsning ala dette her. Interessant!! Legger ved et bilde under her. Vil dette fungere? Vi ha langt fra fri sikt, så det må bli sånn som jeg har tegnet. Fear my MsPaint skillzzo00roz! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Det vil ikke fungere. Tenk deg at du bruker lyskastere i stedet for sendere. Du vil ikke kunne se den andre senderen selv om lysstrålene vil møtes en eller annen plass oppe i lufta. Det du trenger er fri sikt .. .. Eller i teorien en usansynlig enorm reflektor i krysningspunktet eller en reléstasjon i krysningspunktet. En reléstasjon er i praksis en PC som som vidresender signalet. Har du ikke mulighet til å få fri sikt om du plasserer antenna f.eks på en stang høyt over taket, eller om du setter antenna en plass i nærheten av huset som har fri sikt gjennom skogen og ned til det andre huset? Lenke til kommentar
SinIC Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Ja det var igrunn det jeg regnet med. Det å prøve med stang og diverse for og få fri sikt tror jeg blir rimelig vanskelig. Men mindre jeg låner Eiffeltårnet på ubestemt tid... Anyway, takk for godt svar! Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 bare å sette opp en "repeater". Koster ikke mange pengene det og disse kan vel bli kjørt på batterier? Eller så kan du altså strekke ut en skjøteledning. Lenke til kommentar
kons Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Litt off topic. Gidder ikke lage ny post. Sitter også og vurderer stort og lage til noen løsning ala dette her. Interessant!! Legger ved et bilde under her. Vil dette fungere? Vi ha langt fra fri sikt, så det må bli sånn som jeg har tegnet. Fear my MsPaint skillzzo00roz! Du kan jo prøve med en passiv repeater? dvs et par antenner satt opp på midten som er koblet sammen med kabel bare. (har samme effekt som et speil) du får (litt omtrentlig her) ca 40dB ekstra tap pga to ekstra antenner pluss litt i kabelen, men det kan kompenseres med ekstra antenne gain. Ekstra gain kan like godt sitte på endestasjonene som i den passive repeateren. Man kan sette et lite stativ med to biquads på kanten der man har fri sikt begge veier. Så kan man ha store speil og smale lober på husene der man enkelt fester ordentlig. Biquadene på midten har så stor åpningsvinkel at innstilling ikke blir noe problem. Det bør gå fint å henge dem på en brakett heiset opp i et tre, hvis det ikke svaier mer en +/-20-30 grader i noen rettning tipper jeg det går bra.. hmm ... ser det er 4 km i tegningen din, da bør det nok være litt ekstra gain på antennene på midten også. (det smalner den utstrålte loben så det kreves bedre innretting og mindre bevegelser) NB: jeg har ikke prøvet dette selv, men teorien bør stemme. Noen med et par biquads liggende som vil teste og bekrefte? Ganske vanlig problemstilling for en del folk dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå