Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmelagd BiQuad..(prosjektet som tok helt av)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver å bygger Biquad nå, har et spm: Hvorfor må det borres et hull i plata på 13mm når det kun er lederen som skal igjennom.

 

Annet spm: Hvis jeg lager en antenne av en blikkbox, hva brukes som forlenger av RP-Sma plugg får å få rett brennpunkt? Vanlig kobber tråd?)

1) Min plugg var 16mm, så jeg boret 16mm.

2) Kobber går fint, men skal ikke surre for mye rundt uten skjerm, før du får trøbbel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan si meg hva slags plugger jeg skal bruke for å få kobla en biquad til slik uttak på mobiler for ekstern antenne?

 

(Slik som man kobler til denne hunn-kontakten;

T610-extAntCover_removed_t.jpg

Du kan ikke bruke denne biquaden som mobiltelefonantenne, den er laget for en helt annen frekvens.

 

Hvis du søker på google så finner du en kalkulator der du kan regne ut målene på en biquad for mobiltelefonbruk.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan si meg hva slags plugger jeg skal bruke for å få kobla en biquad til slik uttak på mobiler for ekstern antenne?

 

(Slik som man kobler til denne hunn-kontakten;

T610-extAntCover_removed_t.jpg

Du kan ikke bruke denne biquaden som mobiltelefonantenne, den er laget for en helt annen frekvens.

 

Hvis du søker på google så finner du en kalkulator der du kan regne ut målene på en biquad for mobiltelefonbruk.

Det er jeg klar over, og jeg har en som er tilpasset GSM-båndet - alt jeg trenger er navnet på pluggen :)

Lenke til kommentar
hmmm

 

Noen som vet on der finnes rp-sma og rp-tnc til kabelen HFX1336 ?

ArticOC du som bruker denne kabelen hva sier du ?

 

-oberst-

Nei man får ikke kjøpt RP-plugger til hfx1336 :thumbdown: Synd da dette er en meget god kabel. Jeg bruker RP-plugg for vanlig RG58 på HFX, må moddes litt for å passe, men dette går bra hvis du har en søyleborremaskin.

 

På bildet ser du to kabler, begge har en lengde på ca.5m. Den til venstre har jeg laget selv og den til høyre er kjøpt hos komplett.no for 395kr. Begge kablene er: RP-SMA --> N-male

 

Kabelen komplett selger hadde kjempegod kvalitet, men jeg tror tapet er litt større enn i min hjemmelagde, men da sankker vi bare om veldig små forskjeller.. løp og kjøp :w00t: sparer deg mye arbeid

post-61-1111342698_thumb.jpg

Lenke til kommentar

takker for bra svar ArcticOC

 

tar utfordringen siden jeg har både søylebor og noen rp-sma til rg58 liggende :)

regner med at man finner fram et skyvelær finner ytter dim på den delen av kabelen som skal inn i kontakten, finner et passende bor og er forsiktig.

 

kjører et nytt spørsmål når jeg er igang, åssen krympestrømpe bruker du, den jeg bruker ser så tynn og pinglete ut i forhold, kanskje bare bildet som lurer meg ?

 

-oberst-

Lenke til kommentar

På bildet ser du to kabler, begge har en lengde på ca.5m. Den til venstre har jeg laget selv og den til høyre er kjøpt hos komplett.no for 395kr. Begge kablene er:  RP-SMA --> N-male

Regner med det er denne kabelen du har kjøpt.

Dessverre ser det ut til at Komplett/Norek har misforstått betydningen av han/hun for reverse-pole-kontakter, og relaterer betegnelsen til hvorvidt det er senterpinne eller hull.

En hankontakt har innvendige gjenger mens en hunkontakt har utvendige, uansett om det gjelder reverse-pole eller ikke.

 

Kablene du viser på bildet er derfor som du sier begge N hann <--> RP-SMA hann.

Lenke til kommentar

Artic, jeg og kjøpte rp-sma kontakter for RG58 og HFX1336 kabel, men jeg utvidet ikke senterhullet når jeg laget mine kabler.

 

jeg har laget meg ett par rp-sma - N-male ledninger og det jeg gjorde var at jeg tok en bit av senterplasten, skar ut en strimmel på langs så jeg fikk klemt plasten sammen rundt senterlederen og så presset jeg stiften inn i kontakten.

 

ang. krympestrømpe, jeg kjøpte meg en lengde med PVC krympeslange med 6.4mm innerdiameter før krymping, nr 55-058-47, denne fungerer bra til krymping på kontaktene.

Lenke til kommentar

På bildet ser du to kabler, begge har en lengde på ca.5m. Den til venstre har jeg laget selv og den til høyre er kjøpt hos komplett.no for 395kr. Begge kablene er:  RP-SMA --> N-male

Regner med det er denne kabelen du har kjøpt.

Dessverre ser det ut til at Komplett/Norek har misforstått betydningen av han/hun for reverse-pole-kontakter, og relaterer betegnelsen til hvorvidt det er senterpinne eller hull.

En hankontakt har innvendige gjenger mens en hunkontakt har utvendige, uansett om det gjelder reverse-pole eller ikke.

 

Kablene du viser på bildet er derfor som du sier begge N hann <--> RP-SMA hann.

Jepp, stemmer nok det :) Men det er "riktige" plugger, og med komplett kabelen slipper du å bruke pigtail :w00t: Bestilte den Cnet kabelen til en kunde og er overrasket over den gode kvaliteten. Den har også bedre mekaniske egenskaper enn HFX1336, men tror ikke jeg ville byttet den mot min hjemmelagde uansett ;)

 

Prisen komplett tar er også meget bra, blir nesten like billig som å lage en selv

Lenke til kommentar
Artic, jeg og kjøpte rp-sma kontakter for RG58 og HFX1336 kabel, men jeg utvidet ikke senterhullet når jeg laget mine kabler.

 

jeg har laget meg ett par rp-sma - N-male ledninger og det jeg gjorde var at jeg tok en bit av senterplasten, skar ut en strimmel på langs så jeg fikk klemt plasten sammen rundt senterlederen og så presset jeg stiften inn i kontakten.

 

ang. krympestrømpe, jeg kjøpte meg en lengde med PVC krympeslange med 6.4mm innerdiameter før krymping, nr 55-058-47, denne fungerer bra til krymping på kontaktene.

Lurt :thumbup: Gjorde det samme på en kabel jeg lagde litt tidligere, funka fint det (digger HFX1336 rått)

 

Ang. krympestrømpe så bruker en "feit" god en på nesten 10mm. Husk å bruke krympestrøme med lim, de uten er ikke å anbefale

Lenke til kommentar

har mekka antenne for wlan med parabol :)

*bilde fjernet*

får ca 35-40db gain med den :) er link på 2,5km mellom litt trær/hus og sånt

får link på 28mbit test speed viser 800kbytes i sek. på itavisen.no(ja har sikelig linje i andre siden)

 

####Moderatoredit: Lenken til bildet fungerer ikke lenger og man får opp innloggingsvindu. Derfor er bidlet fjernet####

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...