Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne porter i bruk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ikke bra å portscanne folk i hytter og geværer heller. noen kan bli gretne.

netstat er fasitsvaret for hvordan vite hvilke porter det lyttes på - ilpostino, hvordan vil du f.eks finne hvilke udp porter du lytter på vha nmap? :)

netstat er kanskje bedre til det, men du skal kunne bruke nmap til å sjekke UDP-porter. det står det iallefall på hjemmesiden til nmap at det kan:

[B]Flexible:[/B] Supports dozens of advanced techniques for mapping out networks filled with IP filters, firewalls, routers, and other obstacles. This includes many port scanning mechanisms (both TCP & UDP), OS detection, version detection, ping sweeps, and more

(det er ikke dermed sakt at dette er det beste programmet til dette - det finnes en mengde med tilsvarende programmer der ute.....

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ikke bra å portscanne folk i hytter og geværer heller. noen kan bli gretne.

netstat er fasitsvaret for hvordan vite hvilke porter det lyttes på - ilpostino, hvordan vil du f.eks finne hvilke udp porter du lytter på vha nmap? :)

netstat er kanskje bedre til det, men du skal kunne bruke nmap til å sjekke UDP-porter. det står det iallefall på hjemmesiden til nmap at det kan:

[B]Flexible:[/B] Supports dozens of advanced techniques for mapping out networks filled with IP filters, firewalls, routers, and other obstacles. This includes many port scanning mechanisms (both TCP & UDP), OS detection, version detection, ping sweeps, and more

(det er ikke dermed sakt at dette er det beste programmet til dette - det finnes en mengde med tilsvarende programmer der ute.....

ah, da skal jeg moderere meg noe.

å skanne etter porter når man i utgangspunktet har tilgang til å sjekke dem internt blir som å bruke satelittkameraer for å sjekke om avisa har kommer i dørsprekken istedet for å vri på hodet og sjekke med egne øyne.

Lenke til kommentar
å skanne etter porter når man i utgangspunktet har tilgang til å sjekke dem internt blir som å bruke satelittkameraer for å sjekke om avisa har kommer i dørsprekken istedet for å vri på hodet og sjekke med egne øyne.

hihi... :)

12 points til deg Torbjørn!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Torbjørn: du trenger ikke bli så jævla gretten bare fordi jeg anbefaler et annet program enn deg. dust.

Lenke til kommentar

Han er ikke gretten, han er (i motsetning til deg) saklig. Det ER unødvendig å scanne etter porter når du har tilgang til å sjekke det selv. Det er faktum. Jeg tror ikke han ser på deg som et mindreverdig menneske eller noe av den grunn.

Lenke til kommentar

nmap bruker du for å scanne andre maskiner, eller finne ut hvilke porter din maskin svarer på "utenfra" (f. eks. for å teste brannmur). Skal du sjekke lokalt, er nok netstat en mulig løsning. Jeg har brukt tcpview litt, et freeware (tror jeg) program som viser hvilke applikasjoner som er bundet til de ulike portene.

Lenke til kommentar

ilpostino: ikke meningen å være overlegen eller bedreviter, beklager om det ser sånn ut! Mitt innlegg var skrevet med humoristiske undertoner, ikke sarkastiske eller avvisende.

det jeg sier er likevel gyldig, og det er viktig å være klar over hva det vil si og hvilke begrensninger man har når man skanner en adresse over nettverket sammenlignet med å sjekke "fra innsiden", og hvilken logisk forskjell dette utgjør.

jeg tror ikke du er noe dårlig menneske av den grunn, har lest mange av dine poster, jeg husker deg fra langt tilbake her på forumet, og deler generelt dine synspunkter og meninger om mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...