Gå til innhold

Hva er lurt å kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei!,

Tenkte å ta steget over til digitale kamera nå. Tenkte jeg skulle bruke ca 3000 på det. Etter det jeg ser så er Canon PowerShot A80 et kamera som kanskje passer for meg. Noen erfaringer? Hva andre alternativ finnes det?

mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Canon A80 er et veldig bra kamera for den som ønsker noe mer enn bare "pek og klikk". Les erfaringene på Akamera.

Du må imidlertid regne med en pris på ca 4000,- inklusiv minnekort og evt batterilader.

HH

Lenke til kommentar

Har også valgt å gå for ett PowerShot A80, etter en aktiv periode med sørfing på nttet.

Det sto mellom dette og S50 til slutt, de har begge omtrent samme pris. Grunnen til at jeg går for A80 er den svingbare LCD skjermen, samt at det kan monteres på wide-converter. S50 har litt flere muligheter for manuell kontroll, og 1MP ekstra (som ikke betyr noe for meg). Etter å ha lest diverse forum, så virker det som bildekvaliteten betegnes som veldig lik på disse, men du kan ha litt ekstra å gå på når det gjelder utskjæring med S50 pga. 5MP. Noen sier at 1/1.8" 4MP CCDen gir noe mindre støy enn 1/1.8" 5MP CCDen som brukes i S50.

S50 er i ferd med å forsvinne, og jeg begynner å ane ugler i mosen for A80 også. På den norske produktsiden så er den borte: http://www.canon.no/produkter/digitalstill.htm

Edit: Ringte akkurat Canon direkte, og fikk svar at så vidt han visste så skulle ikke A80 forsvinne. Det at den ikke var på produktsiden måtte være feil.

Men som 'her' sier, du må kjøpe til batterier og lader. A80 bruker 4xAA batterier, tror du kan regne 3-400kr for gode batterier + lader. Følger med 32MB minnekort i utgangspunktet, og det er ikke store greiene.

Ellers så finnes det en god del forskjellige modeller i den prisklassen der.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Ble tipset om Olympus Camedia C-765 av en venn.... Litt dyrere enn det jeg hadde tenkt, men etter det jeg kan se så er det mye kamera for pengene. 10x optisk zoom er jo faktisk ganske mye mer enn noe annet kamera i denne prisklassen. Vil dere si dette er ett bedre kamera enn feks Canon Powershot A80?

Lenke til kommentar

Jeg vurderte det opp mot A80, men siden det er noe større samt har linse som stikker ut når det er skrudd av så ble det uaktuelt.

Ut fra testbildene på Steve's DigCam så foretrekker jeg også A80, C-765 har for meg merkbart mere støy i mørke partier (og virker ikke fullt så skarp heller, men det kan være noe med fokuseringen der og da også). Linser med så mye zoom kan gi litt andre egenskaper enn mindre zoom, mener også å ha lest at kromatisk avvik også kan forekomme lettere med slike linser (lilla "sky" i lyskanter etc.).

Men skulle jeg hatt ett kamera med kraftig zoom så hadde jeg nok valgt dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...