Gå til innhold

Må jeg ha kjølekrem?

esben86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
at en CPU går fra 80C til 25 bare grunnet kjølepasta er BS. Du trenger ikke kjølepasta, og kjølepasta kan max senke tempen 25C. Se om ikke viften er defekt, eller at den er feilmontert.

Enig der, 80 --> 25 betyr at du har gjort noe helt feil første gang. Sansynigvis kjørt maskinen uten at viften gikk eller noe i den dur. om kjøleribben er SÅ skjev at den får så dårlig kontakt med CPU, så er det så ille at goop ikke vil hjelpe uansett. Da er det snakk om krater på undersiden av ribben, og ikke riper =)

men 5,10,15, kanskje 20 i et veldig ekstremt tilfelle? Ja det tror jeg er fint mulig. Helt gjennomsnittlig så tror jeg 5-6 grader forsjell eller så er realistisk å forvente.

EDIT: Forresten er jeg høyst tvilsom til at du får en CPU ned i 25 grader med luftkjøling in the first place. Da snakker vi om en ekstremt god vifte/ribbe løsning, undervoltet eller lavstrøm PCU + en veldig lav romtemperatur i såfall.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
OK, var litt unøyaktig da jeg skrev det med goop. Det avhenger at typen prosessor.

Linken er her:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/26951.pdf

Stort nøyere enn det kan man ikke være.

Litt unøyaktig ja, det kan du si :p

"When instaling heatsinks for AMD athlon 64, MD Athlon MP, AMD Athlon XP, AMD Duron and AMD Opteron processors, a suitable thermal interface material must be used. This thermal material significantly aids the transfer of heat to the heatsink"

Ok, så for A64, MP, XP, Duron og Opteron anbefales du på det sterkeste å bruke goop altså, eventuellt thermal pads. Jeg orket ikke lese hele dokumentet, så kanskje du kan forklare hva disse andre prosessorene du snakker om er. Den eneste jeg kan se ikke står på listen er FX-serien med prosessorer, men pga. de ligner veldig på A64 så tror jeg heller det er en forglemmelse, eller at FX faller under A64 serien at den ikek står på listen.

I alle tilfeller, for alle prosessorene som er relevante for vanlige brukere, så annbefaler AMD bruken av goop, så langt jeg kan se. Så det første du sa var klart feil.

Men det er ok, det er lov å huske feil ;)

-Stigma

Lenke til kommentar
Riktignok har jeg slipt/polert sinken speilblank noe som gjør at pasta tydelgvis ikke er nødvendig i dette tilflellet

Nødvendig nei, men det er umulig å få en perfekt overflate, uasett hvor fint du plansliper. Selv metaler har porer som ikke den fineste plansliping vil fikse.

Selvfølgelig gir jo goop et minimum av ekstra varmeoverføring i et tilfelle der CPU og heatsink er planslipt. Kanskje en grad eller to om du brker høy-kvalitets goop.

Men så er plansiping (spesielt av CPU'en) en risky og lang jobb da, mens goop kan påføres selv av de med ti tommelfingrer =) Selv jeg har gitt opp på mine dager med CPU plansliping nå. Det er bare ikke verdt risikoen IMO.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ikke noen problemer med å innrømme at jeg tar feil, men på alvor- mener å ha lest at garantien faller bort på AMD hvis man har brukt goop? Hvilken prosessor er det evt. snakk om i tilfelle, eller er jeg totalt på bærtur? I såfall ikke første gang..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Virker som det er mange her som ikke helt vet hva goop gjør?! Goop eller kjølepasta om du vil, kjøler ikke cpuen i seg selv, men brukes til å få bedre kontakt mellom cpu og kjøler, mao tette igjen ujevnheter. Goop, uansett merke/type/pris leder ikke varme like godt som f.eks kobber. Dvs at en kjøler som er 100% plan under ikke trenger goop, og vil faktisk få bedre resultater uten.

Leser også noen "sjørøverhistorier" her om at folk har gått ned 50 grader med å smøre på goop. Da har du/dere enten et 3-4cm stort hull i kjøleren, eller så er den feilmontert.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
at en CPU går fra 80C til 25 bare grunnet kjølepasta er BS. Du trenger ikke kjølepasta, og kjølepasta kan max senke tempen 25C. Se om ikke viften er defekt, eller at den er feilmontert.

Enig der, 80 --> 25 betyr at du har gjort noe helt feil første gang. Sansynigvis kjørt maskinen uten at viften gikk eller noe i den dur. om kjøleribben er SÅ skjev at den får så dårlig kontakt med CPU, så er det så ille at goop ikke vil hjelpe uansett. Da er det snakk om krater på undersiden av ribben, og ikke riper =)

men 5,10,15, kanskje 20 i et veldig ekstremt tilfelle? Ja det tror jeg er fint mulig. Helt gjennomsnittlig så tror jeg 5-6 grader forsjell eller så er realistisk å forvente.

EDIT: Forresten er jeg høyst tvilsom til at du får en CPU ned i 25 grader med luftkjøling in the first place. Da snakker vi om en ekstremt god vifte/ribbe løsning, undervoltet eller lavstrøm PCU + en veldig lav romtemperatur i såfall.

-Stigma

Kast den i frysern... da går det, men om du får start på den etter på... :hmm:

Det er jo ingen grunn til å ikke bruke goop... i så fall skule jeg gjerne hørt ett godt argument for å ikke bruke det...

Lenke til kommentar

til dere som forsvarer det å ikke bruke goop, hvorfor i alledager? skjønner bare ikke det, ingen her som kan påvise at de får bedre tempraturer uten goop er det vel?

og hvorfor leveres nesten alle kjølere med gopop i en eller annen form?

og ja det funker kanskje fint i noen tilfeller og ikke bruke goop, men i 99,9% av tilfellene så vil det lønne seg så hvorfor la vær?

det koster knapt ingenting, og tar sekunder å kline på!

ser ingen grunn til å la være... grenseløs latskap kaller jeg det.

Lenke til kommentar
Har ikke noen problemer med å innrømme at jeg tar feil, men på alvor- mener å ha lest at garantien faller bort på AMD hvis man har brukt goop? Hvilken prosessor er det evt. snakk om i tilfelle, eller er jeg totalt på bærtur? I såfall ikke første gang..

Edit: Leste feil!

Men mener jeg har lest at garantien på en CPU faller bort hvis man monterer UTEN goop/pasta/pad.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
til dere som forsvarer det å ikke bruke goop, hvorfor i alledager? skjønner bare ikke det, ingen her som kan påvise at de får bedre tempraturer uten goop er det vel?

og hvorfor leveres nesten alle kjølere med gopop i en eller annen form?

og ja det funker kanskje fint i noen tilfeller og ikke bruke goop, men i 99,9% av tilfellene så vil det lønne seg så hvorfor la vær?

det koster knapt ingenting, og tar sekunder å kline på!

ser ingen grunn til å la være... grenseløs latskap kaller jeg det.

Bruker goop selv, MEN hadde jeg hatt utstyret samt tålmodighet så hadde jeg heller planslipt kjøleren og cpuen.

Forøvrig leste jeg en test hvor tannpasta ga lavere temperaturer enn Arctic Silver 3.

Lenke til kommentar

Kjølepasta er standard i montering av CPU. Jeg forstår derfor ikke fremgangsmåten med å først forsøke om det går uten, for deretter å diskutere om prosessoren tar/har tatt skade av forsøket i et utall tilfeller!

Jeg syntes det første spørsmålet i tråden var helt på sin plass, kanskje hadde det beste vært å kun svare ja. Mitt råd er ikke å planslipe men å bruke isopropanol for å få bort fett, derette legge på goop, for så å gjøre en solid mekanisk sammenføyning. Ikke overdriv mengdene.

Hensikten med goop er at den leder varme, derfor er plansliping unødvendig, det skader jo det den beskyttende metallkappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...