Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hvordan fester man slangene fra gpu blokka til radiatoen? har ikke radiatoren bare to utganger? til cpu?

kan noen vise meg et bilde eller noe lignenede av åssen det går ann?

hilsen i newbie i vannkjøling!

[ Denne Melding var redigert av: TerjeJensen på 2002-04-16 20:21 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke ha en vanntank i det hele tatt. Men den største fordelen med vanntank (som jeg vet om) er at man enkelt blir kvitt luft i systemet. (ut fra dangerden-testen var det tydeligvis ikke så enkelt, men mener det skal være enklere med vanntank).

MSI K7T266 PRO2-RU :grin:

XP 1700+ @ 2000++ (153 i fsb) m/Swiftech MCX462B :grin:

ATI Radeon 8500 litt klokka.. :grin:

256MB TwinMOS PC2100 CL2 (306MHz DDR) :grin:

WD 100GB 8MB cache :grin:

16x dvd, 16x brenner :grin:

Chieftec Dragon Big Tower :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Nostradamus på 2002-04-16 22:20 ]

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke nødvendig med noen stor tank, og er du riktig "avansért" kan du faktisk sløyfe tanken!

Har ingen erfaring med tanken til Eheim-pumpene, men jeg tror kanskje at årsaken til problemene ligger i returnippelen´s plassering i tanken?

Denne ligger jo nesten øverst i tanken, og om returvannet "faller" ned i vannet i tanken, (v.f.eks. 3/4 tank eller mindre) kan dette muligens skape problemer med luft i vannet.

Vannstrålen fra returnippelen vil da trekke med seg luft ned i vannet, og skape slike problemer som du nevner.

Etter mitt skjønn, ville det vært bedre å plassere returnippelen lavt i tanken, da elimineres i allefall denne muligheten!

Uten dermed å påstå at tanken er feil konstruert?

Men slikt hender jo iblant! Ikke sjelden hører man om velvoksne produsenter av biler og annet, som må kalle inn tusenvis av produkter pga. feil.

Jeg bare undres....

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-16 22:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-16 22:28, blanc skrev:

det er bare to åpninger på radiatoren, men det vanligste er jo å kjøre vannkjølingsystemet i serie, eller tar jeg feil ?

Det går greit å kjøre blokkene i paralell også, man må bare passe på at CPU-blokka prioriteres mht. vannmengde.

Lenke til kommentar

Hei

Seriekopling er nok det letteste ja.

Da kan du kople slik: radiator-CPU-GPU-radiator

MEGET ENKEL "ILLUSTRASJON" det der, men den forklarer vel det grunnleggende.

Paralellkoplinger gjør ting litt mer tricky med tanke på forskjellig motstand i komponentene/flowrate.

Lenke til kommentar

med vanntank kan noe av varmen bli kvitt mens vannet ligger i vanntanken. la oss si at pumpa pumper 90l/t. da pumper pumpen 0,025l/s. la oss i at tanken rommer 1l vann. da blir vannet liggende i vanntanken i 40 sekunder. i 40 sekunder kan vannet gi fra seg litt varme.

Med vanntankt hindrer du store svingninger i temperaturen også. det tar lang tid å varme opp vannet og det tar lang tid å kjøle ned vannet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-16 22:53, ddd-king skrev:

med vanntank kan noe av varmen bli kvitt mens vannet ligger i vanntanken. la oss si at pumpa pumper 90l/t. da pumper pumpen 0,025l/s. la oss i at tanken rommer 1l vann. da blir vannet liggende i vanntanken i 40 sekunder. i 40 sekunder kan vannet gi fra seg litt varme.

Med vanntankt hindrer du store svingninger i temperaturen også. det tar lang tid å varme opp vannet og det tar lang tid å kjøle ned vannet.

"Kast" nå den digre vanntanken da! :grin: Medmindre du sørger for en eller annen form for aktiv kjøling av tanken, oppnår man bare marginal nedkjøling av vannet! 0,2 til 0,5 grader??

Kan heller ikke si meg enig i det der med store svingninger i temperaturen heller.

Om man har 0,3ltr.vann eller 1ltr.vann i systemet, så vil dette uansett holde tilnærmet samme temperatur, etter at denne har stabilisért seg.

Det er først og fremst _radiatoren_ og dennes kjøleevne som vil avgjøre dette.

Forskjellen mellom mye og lite vann berører kun _tidsaspektet_, temperatursvingningene vil uansett bli de samme! Idler CPU på f.eks. 31,5grader (som min nå :smile:),så vil den uansett vannmengde neppe øke med mer enn to til fire grader under full last!

Er ikke kranglevoren her nå ddd-king, men om du tenker deg litt om, så er du kanskje enig?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 00:01, ddd-king skrev:

jeg er enig med deg Skrue.

Men prøver bare vise at du taper ikke noe på å ha en vanntank. Noe liv i HK ditt?:-) Er jo litt min skyld at du ødelag kortet. Det var jeg som fikk deg til å måle temperaturene
:grin:
Sorry!

Såså, "cool down"! Det er jo slett ikke din feil at jeg var klønete! :grin: Skulle jeg derfor være "muggen" på deg for det? LOL!

MSI-kortet ligger til tørk, så får vi se om jeg får liv i det etterhvert. ABIT KR7A fungerer jo greit det også, etter re-installasjon av diverse SW.

Kjører XP1900@XP2000 foreløpig. Det går jo helt smertefritt, men det er jo ikke rare OC da :smile: Men;

"Just you wait"! Har ikke hatt tid til BIOS-tweaking foreløpig....

Neida, man vil vel i og for seg aldri tape på å bruke en vanntank, kjølemessig sett.

Men noen _vesentlig_ temperaturgevinst vil den som regel ikke gi.

En fordel er at man kan "glemme" utlufting av systemet med en tank, en ulempe er at man skal ha plass til den. Jeg tenker selvsagt da på plassen i kabinettet!

Hva man måtte disponere av plass på verandaen er en annen sak!

Men da blir jo samtidig temperaturspørsmålet også heelt annerledes! :smile:

Får vel rigge istand temp-måling på CPU-blokk etterhvert. Du får beskjed.

/Skrue

Lenke til kommentar

Quote:

Men prøver bare vise at du taper ikke noe på å ha en vanntank. Noe liv i HK ditt?:-) Er jo litt min skyld at du ødelag kortet. Det var jeg som fikk deg til å måle temperaturene
Sorry!

La oss si at et kjølesystem med vanntank jobber for fullt, man blodkjører systemet sitt under spilling etc: systemet oppnår drifts temp. Så tar man en lengre pause.. Har man en stor vanntank, så vil jo det ta lengre tid før cpu temp synker, fordi tanken fungerer som et varmebatteri; altså jobber cpu under høyere temp over _lengre tidsperiode_. Er dette ønskelig da ? Beste er vel å ha et system med ikke så mye vann, slik at cpu temp synker raskere ?

En skvulpene vanntank inni maskinen liker jeg ikke, bleed valves er konge :smile:

Skrue: Ikke alle har hovedkort til tørk... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-17 00:42, Hondaen skrev:

Quote:

Sorry!

La oss si at et kjølesystem med vanntank jobber for fullt, man blodkjører systemet sitt under spilling etc: systemet oppnår drifts temp. Så tar man en lengre pause.. Har man en stor vanntank, så vil jo det ta lengre tid før cpu temp synker, fordi tanken fungerer som et varmebatteri; altså jobber cpu under høyere temp over _lengre tidsperiode_. Er dette ønskelig da ? Beste er vel å ha et system med ikke så mye vann, slik at cpu temp synker raskere ?

En skvulpene vanntank inni maskinen liker jeg ikke, bleed valves er konge :smile:

Skrue: Ikke alle har hovedkort til tørk...

Hondaen:

Nettopp hva jeg (og enkelte andre) har forfektet endel ganger, en vanntank er strengt tatt ikke nødvendig. Uten dermed å mene at tilhengere av en tank i systemet er "bortinatta"!

Men den vil definitivt fungere som et varmebatteri, i likhet med en (min) stor og massiv kjøleblokk.

Det finnes helt sikkert et skjæringspunkt her, spørsmålet er hvem som finner det?

MSI-kortet har nok tørka nå! :grin:

Det har ligget i solsteika i hele dag.

Btw: er oppe i 1820Mhz på ABIT-kortet akkurat nå, etter en "kvikkas" i BIOS.

Men dere to "kamphaner"; Ingen "krangling" om tanker og vannmengder her nå!

SirHartge vokter....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...