Gå til innhold

Harddiskaktivitet og dårlig systemytelse

Anbefalte innlegg

Jeg har registrert at mitt P4 2.5 MHz system kan bli meget tregt dersom jeg setter i gang mange diskoperasjoner. CPU utnyttelsen er gjerne ikke på mer enn 30-40%.

Kan noen anbefale et hovedkort som har bedre systemytelse under tøff harddiskbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette var tydeligvis et for vanskelig spørsmål for hw-brukerene :green:

Vet ikke om det er så fryktelig mye du kan gjøre for å forhindre at systemmet blir tregt når du gir det mye å gjøre... Hva slags diskoperasjoner snakker vi om?

Lenke til kommentar

Typisk bruk er 10-15 bittorrents og 2-3 åpne DC++ klienter eller diskkopiering fra en maskin til en annen over det lokale nettverket. Alle diskoperasjonen skjer på andre disker enn OS-disken. Det virker som kombinasjonen av høy trafikk over det innebygde nettverkskortet og mange diskoperasjoner ikke takles av mitt hovedkort, et Abit IT7-Max2. Dette problemet ble nevnt i denne testen: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8170

Lenke til kommentar

Dette er vel en naturlig flaskehals du treffer på her, tror IDE kablene sliter med såpass mye informasjon.

Sata - disker er kjappere enn IDE med DMA, dersom du sitter med det...

På en annen side, tror ikke at 10 BT og 3 DC kvalifiserer som normalt bruk på en sådan maskin, så fremt du ikke sitter med en linje på 1 Terrabit / s , så drar du ikke nytte av såpass mange klienter kjørende, og dersom kombinert 15 klienter skal skrive 150 kb til disken hvert eneste sekund til vidt forskjelling sektorer, så er det selvsagt at disken din sliter.

Når Q-tippen møter motstand, må du stoppe :p

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Bittorrent skriver/leser til mange små biter av en/flere filer per torrent, så aktive torrents med mange kilder/mottagere vil forårsake mange filer åpne på samme tid. Har sett dette meget tydelig med torrents lagret på samba: tok meg plutselig en halv time å kopiere 4GB :wow:

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...