Gå til innhold

2.6.6 i Debian(unstable) kræsjer

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått fikset problemene med nettverket og USB, og jeg oppgraderte i samme slengen fra stable til unstable (jeg foretrekker programvare som har blitt oppdatert etter 2001). Jeg har ikke installert noen x-server ennå og kjører derfor ikke noen form for GUI. Likevel så kræsjer maskinen ALLTID når jeg bruker linux 2.6.6. Dette er snakk om en "hard lockup" og det er helt umulig å få maskinen til å respondere. Den eneste løsningen er å starte om via reset-knappen. Jeg finner ikke noe tegn i oppstartsloggene på at noe er galt, og for sikkerhets skyld har jeg også lagt til kjerneparameteren "acpi=off".

Det hele begynte først etter at jeg hadde oppgradert til unstable, men jeg tror likevel dette på en eller annnen måte er relatert til kjernen, da linux 2.4.18 fungerer helt uten problemer... Den eneste forskjellen jeg kan komme på i farten er jeg laster langt flere moduler i 2.6.6... Derav er det bare èn modul som ikke "tilhører" kjernen: Atmel-driverne til WLAN-dingsen.... Når sant skal sies har jeg måkt inn alle modulene jeg trodde skulle fungere, men dette skulle da ikke være nok til å henge maskinen (konflikt mellom drivere)?

Er det noen som har vært borte i noe liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe annen løsning enn den du nettopp selv har antydet. Selv har jeg slitt en del med 2.6.6-kjernen i Slackware, og jeg har også lest flere andre med samme erfaringer. I dag kom 2.6.7-kjernen, som ser ut til å fylle enormt mange hull. Prøv den. Mitt eneste forslag.

Lenke til kommentar
vel, 2.6.7 er ikke kommet i unstable enda da.. men jeg bruker uname -a

Linux whatever 2.6.6-1-386 #1 Wed May 12 13:19:06 EST 2004 i686 GNU/Linux

har brukt den lenge da.. med acpi, har en laptop da. og den funker kjempe da.

Jeg gidder ikke å la apt-get oppgradere kjernen. Men jeg installerte Linux 2.6.7, og nå ser alt ut til å fungere perfekt. Kanskje er det fordi noen bugs har blitt luket ut i den nyere versjonen eller kanskje er det fordi jeg ikke har fått sjansen til å legge inn Atmel-driverne...

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt store problemer med Atmel driveren med Linux 2.6.6 Jeg har prøvd med flere versjoner av driveren. Jeg har ikke samme problemet som deg. Men maskina henger når jeg prøver å loade modulen. Enten er det en bug i linux kernelen eller så er det en bug med driveren. Jeg skal prøve med 2.6.7, og se om jeg får det til der. Jeg har et pcmcia 3Com officeconnect kort.

Ptomania

Down Under

Lenke til kommentar
Jeg har også hatt store problemer med Atmel driveren med Linux 2.6.6 Jeg har prøvd med flere versjoner av driveren. Jeg har ikke samme problemet som deg. Men maskina henger når jeg prøver å loade modulen. Enten er det en bug i linux kernelen eller så er det en bug med driveren. Jeg skal prøve med 2.6.7, og se om jeg får det til der. Jeg har et pcmcia 3Com officeconnect kort.

Ptomania

Down Under

Søren også :mad: Kom med tilbakemelding om hvordan det går når du legger inn modulene i 2.6.7! I verste fall må jeg nedgradere til 2.6.3 (noe som ikke gjør meg noe, da jeg uansett ikke merker forskjell) for der vet jeg at de virker (På en Slackware installasjon riktignok).

edit: Jeg skal prøve å se hvordan det går å bruke Atmel-driveren i 2.6.7 nå. Jeg bruker forresten opensource-driveren fra denne linken. Bruker cvs snapshot lagret som en tarball pga. trøbbel med nettverket.

edit2: Jeg har nå testet Linux 2.6.7, med den nyeste CVS tarballen fra den ovenfornevnte linken. Problemet med at systemet fryser er helt borte, og alt ser ut til å virke bra (har akkurat lagt inn XFreee86 og Gnome 2.6, uten at dettte har ført til kræsj).

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...