Stigma Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Som en del av mine poster har omhandlet i den senere tid holder jeg på å planlegge diverse ting for å bygge et nytt springvannkjølt system. Litt av tanken bak denne ideèn er at maskinen ikke bare skal yte høyt, men også være helt støyfri, altså fullstendig vifteløs om mulig. På grunn av dette har jeg vurdert å kjøpe en vannavkjølt PSU. Jeg vet mange har moddet PSU'er selv, men selv om jeg ser på meg selv om en ganske hardbarket hardware-modder, så tørr jeg ikke å mikse høyspenning med vann selv. En ferdigbygget løsning er så safe som man kan få det, og prisene på disse har fallt betydelig i den siste tiden. Før kostet en 350W vannkjølt PSU på microplex nesten 3000Kr. (de selger ikke disse lenger forresten), og nå ser det ut til å finnes både sterkere PSUer som også er billigere på markedet. Her er model som selges i tyskland på 550W, ca 1400Kr. Trykk her for link (OBS Siden er maskin-oversatt fra tysk via babelfish og kan derfor lyde litt merkelig) Etterlyser forresten et review av denne, siden jeg er veldig interessert i om den har noenlunde gode spenninger til å overklokke med. Når nå sterke enheter (400W er minimum for meg) ligger under 2000Kr så er jeg ihvertfall interressert, og jeg er sikker på at dette gjør at mange også vil revurdere sine valg ved kjøp av ny maskin. En sterk og støysvak PSU fra en god leverandør koster allerede oppunder 1000Kr, så litt ekstra er sansynligvis akseptabelt for de av oss som har lyst å fjerne den aller siste viften i maskinen. Vifteløse passiv luftkjølte PSUer koster også nært disse prisene. Minner på at man selvfølgelig må betale moms på 24% på topp av dette ved import på norge. Det jeg ikke er sikker på er om de kan trekke fra sin momsavgift i landet det sendes fra. Kan noen som er god på utenlandshandel opplyse meg? Jeg ønsker derfor gjerne relevante inspill og forslag om enda flere vannkjølte PSU'er. Det er alt for lenge siden forrige tråd om dette, så la oss grave frem litt informasjon fra nettet =) Jeg ønsker å holde denne tråden innenfor ferdiglagde vannkjølte PSU'er, så vennligst snakk om selv-modding, passivt luftkjølte PSUer og andre ting i en annen tråd. Ønsker ikke å komme for langt off topic =) Endret 16. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) Fannt en annen vannkjølt PSU fra Silenttmaxx - proSilence. ca 1655Kr - 350W. Link Finnes også i 450W variant til 1900kr. Link -Stigma Endret 16. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Heihei! jeg fant ei side der det sto litt om den Silentmaxx ProSilence 450W liquido Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hmm Lurer på om det blir bra å kjøle en PSU med min Koolance Exos, via å bruke en slik her en sak; http://www.koolance.com/products/product.h...3&category_id=4 eller? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Den linken der ser ikke ut til å fungere skikkelig Nolimit. -Stigma Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Du må trekke fra tysk moms på strømforsyningen før du legger til norsk moms da... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 Ah, det var det jeg håpet på White-tiger. Du kan altså gjøre det? Den tyske momsen ligger vel på langt nær 24%, men det gjør vel ihvertfall at prisen ikke blir fult så høy =) -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) jeg spurte gode gamle microplex om råd, og de gav meg enda en link vi kan bruke. Her er silentmaxx 450W utgaven til 1650Kr. (samme som jeg linket til kostet 1900 tidligere). Om dette er med eller uten VAT (tysk moms), og om det er mulig å bestille bar èn enhet herfra er jeg usiker på. Jeg skal lese siden bedre når jeg ha bedre tid. Jeg skriver dette i et friminutt på høyskolen =) Ved å trekke fra den tyske 16% VAT, og legge til norks moms på 24% så er vi oppe i "bare" 1500 for den billigste PSU'en hittil, (den jeg nevnte i første post). Frakt kommer jo i tillegg da selvfølgelig, men det er alt i alt snakk om en ganske tolerabel pris i mine øyne, spesielt i forhold til hva slike ting har kostet før. -Stigma [uberdeutch mode] Ach! Ich hat der link vergessen! http://www.prosilence.de/nt_prosilence_aus...less_wasser.php [/uberdeutch mode] Takk for den nolimit, var litt dumt å glemme det viktigste i hele den posten Endret 17. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Hvor er linken din stigma? :O Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Oppdaterte posten over nolimit. For et surrehue jeg er av og til... Da har vi ihvertfall noen alternativ å velge mellom i rimelig pris, selv om mer utvalg er alltid bra. Med andre ord, send inn en link om du kjenner til billigere selgere av disse som er nevnt, andre variasjoner av disse, eller helt andre merker. Jeg vil også etterlyse reviews av disse strømforsyningene, eller i neste beste tilfelle, reviews av strømforsyningene de er basert på. En silentmaxx vanlig eller fanless (passiv kjølt) PSU hadde vært en god indikasjon på resten av PSU'ene i samme familie. Jeg anntar at en 450w fanless passivt-kjølt prosilence PSU er så og si identisk med den vannkjølte, med unntak av kjølesystemet selvsagt. Samme gjelder jo selvfølgelig for de andre PSU'ene som er nevnt. For meg gjelder det ihverfall like mye å få en PSU som har rimelig stabile volt-linjer, til overklokking. Selv de som ikke skal overklokke har nok interesse i dette, da stabile voltlinjer = stabilt system. Klarer vi å grave frem noe? EDIT: Fannt enda en kilde for LC power 550W PSU'en. Samme pris, men denne er fra en av de virkelig store PC leverandørende i Tyskland, omtrent som komplett i Norge. Kan være fint for dem som synes det er best å handle med større, etablerte og kjennte firma. Denn linken er igjen maskin-oversatt med babelfish, så det kan høres litt funky ut i noen setninger Klikk her EDIT2: Fannt enda en vannkjølt PSU. "Cool current" fra aquacomputer. Jeg synes den ligner mistenksomt mye på silentmaxx PSU'ene... mistenker at dette er samme enheten under et annet merkenavn. De selges i 350W og 450W og koster 245$ og 256$ respektivt. Omregnet til norske kroner blir det ca 1700Kr og 1780Kr. Men vet noen hvilken % den amerikanske momsen er, slik at vi kan finne den faktiske prisen ved import? Klikk her for link EDIT3: Fannt ut at www.com-tra.de ikke bare selger 550W versjonen av LC power PSU'en, men også en 350W versjon til bare 130Euro. Det tilsvarer faktisk bare 1160Kr (ekskludert tysk moms, inkludert norsk moms). Dette må vel kunne sies å være billig eller hva? Høres fin ut til dem som ikke har de aller største strøm-slukerene. -Stigma Endret 17. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Ja, hjelper ikke så mye med vannkjølt PSU om kvaliteten på PSUen generellt er dårlig... Lenke til kommentar
arnosmith Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg synes litt synd på deg må jeg si... det er tydelig at folk her ikke har stor interesse for vannavkjølt PSU, men allikevel skriver du side opp og side ned om hva du finner, det er veldig beundringsverdig stå på!! Håper du finner det du er ute etter. Ett tips har jeg jo da... når man er ute etter et produkt på et snevert marked er det som oftest lurt å gå for det dyreste og mest kjente, ettersom de antageligvis bruker best materialer. Det siste man vil ha er vann i en PSU Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til vannkjølt PSU. Ikke grunnet sikkerheten, men rett og slett for kjølingen i kabinett. Uten luftsirkulasjon kan det fort bli varmt. Spesiellt for harddisk. Men vannkjøler du den også, kan vi snakkes - Når det gjelder det med momsen, så stemmer det som er sagt. De du kjøper fra skal trekke fra sin moms (vat) og du skal betale norsk moms. Sånn sett kan prisene bli hyggelige. Problemet er at ikke alle butikker vet dette, og dermed bør du spørre de om det før du kjøper. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) arnosmith: Takk for komplimentet Jeg synes bare det er verdt å dokumentere litt på den researchen jeg gjør for egen del, når den forrige tråden om dette er grundig utdatert. Så slipper andre som kommer i mine fotspor senere å lete så hardt som jeg gjør Enig med deg at det er litt skummelt med høyspenning + vann. Det er grunnen til at jeg ikke modder en PSU selv. Jeg anntar at når PSU'en kommer fra et kjennt firma som LC power, og dessuten har alle godkjenningene som vanlige PSU'er har, så må det være rimelig god kontroll. Det skal faktisk en del til for å få godkjennt slike ting med hensyn på brannsikkerthet osv. (godkjenningene står nederst på com-tra.de siden). Er jo også 2 år garanti, som er standard på alle andre PSU'er, så jeg har følelsen at det er noenlunde ok kvalitet på det. Arctic: Enigmed deg Artic, at det kan fort bli varmt i kabbiset når du ikke har noen som helst vifter, men det vil ikke plage meg i mitt prosjekt ihvertfall. Skal vannkjøle alt som lage noe betydelig varme, inkludert harddisk og northbridge/southbride (på Nforce 250 er disse to i samme brikke). Harddisk-kjøling var naturlig for dette prosjektet, siden kjøleblokken er billig (under 300Kr), og det tillater med å pakke inn harddisken i masse støyisolerende materiale uten å tenke på ventilasjon. Project Freeflow skal ikke bare ha høy ytelse, men skal også være helt stille, om jeg kan klare det. Eneste som kan bli varm som ikke vannkjøles er mosfets, men med noen gode heatsinks, og med så-og-si ingen andre varmekilder i kabinettet, så føler jeg meg trygg på at det går bra. Skal bruke WLCSP RAM, så den lager heller ikke varme. Siste kandidat er rammen på X800 XT PE kortet jeg planlegger å kjøpe. Skal se om det er noe mulighet for en hjemmelagt vannblokk der, men hvis ikke så får jeg fyre på med noen gode kobber-heatsinks. -Stigma Endret 17. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Alltid morro med ildsjeler! Nå kan man virkelig begynne å snuse på vannkjøling, når man kan få kjøpt ferdige PSU'er for et helt lydløst system. Keep up the good work Stigma! Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg har utstyr for å vannkjøle alt fra hovedkort til harddisk, mangler bare PSU Så når jeg finner ut hva Stigma bestiller, siden det virker som om han vet ganske så mye, så bestiller bare jeg samme PSUen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Jeg har utstyr for å vannkjøle alt fra hovedkort til harddisk, mangler bare PSU Så når jeg finner ut hva Stigma bestiller, siden det virker som om han vet ganske så mye, så bestiller bare jeg samme PSUen Heh, har jeg plutselig fått guru-status eller noe sånt? Nei, jeg er ikke ekspert på strømforsyninger generellt, ellers hadde jeg moddet en løsning selv. Men jeg kan da forhåpentligvis mer en en gjennomsnittlig bruker ihvertfall. Jeg lener fremdeles mot LC power 550W PSU'en, men jeg venter på svar anngående et par tekniske detaljer på den. Det er generellt sett vnskelig å velge siden det ser ut som det er helt vakum av tester på disse PSU'ene. Jeg fannt en på ettysk test et sted, men den var helt amatørmessig og inkluderte verken data eller målinger. Det er sansynligvis reviews der ute et sted, men det er vanskelig å finne, spesielt for LC power enheten, siden det virker som om den selges hovedsakelig i tyskland forløbig, og dermed er det nok tyske review steder som har fått fatt i dem først. Vanskelig å søke på tyske søkeord =/ Skal gjerne gi et fullt review av den når jeg kjøper den (eller evt. en annen vannkjølt PSU). Voltmålinger, temperaturer osv. Om du klarer å vente å så lenge da =) Det kan fremdeles ta litt tid før jeg bestiller inn mesteparten av hardwaren. -Stigma Endret 18. juni 2004 av Stigma Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg tror jeg har lyst til å kjøpe meg en Cool Current 450 W fra SNTsystems... http://snt-systems.com/catalog/product_inf...&products_id=71 Kan noen fortelle meg hvilke type slanger jeg trenger? En direkte link til Microplex.no ville vært takk Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg tror jeg har lyst til å kjøpe meg en Cool Current 450 W fra SNTsystems... http://snt-systems.com/catalog/product_inf...&products_id=71 Kan noen fortelle meg hvilke type slanger jeg trenger? En direkte link til Microplex.no ville vært takk Tror det firmaet taper masse penger på at en må registrere seg på og se utvalget dems, de kan ikke være kloke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå