Gå til innhold

Garanti på Harddisk..?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min kompis sin HD har tydeligvis store problemer... Lager rare lyder og klarer bare av og til å komme inn på windows. Veldig ustabil.

Virker som noe er galt med lesehodet eller en annen mekanisk feil (pga. lydene).

 

Hva slags muligheter har vi for at han kan få en ny HD? Hvor lenge varer garantien, og er denne feilen under garanti?

 

Kan vi regne med at de kan gi ham en ny HD?

 

Han kjøpte den tidligere i vinter (januar eller februar 2004.)

 

Edit: Kjøpt hos komplett.no

Endret av eranro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke slik at det er vanlig med tre års garanti. Dette er er ofte begrenset til versjonene med 8 MB cache. Men dette er en oversikt jeg satte sammen for noen uker siden. Det er tre års garanti på 8 MB-versjoner fra Hitachi (to år på 2MB 7K250 modeller), WD (for SE og SE SATA modellene), Maxtor (for >= 120 GB + MAXLine modeller), Seagate (de fleste som ikke er Retail Kit), Samsung (også 3 år på 2 MB modeller). Det kan være noen få unntak til dette, men ellers kan man ikke regne med mer enn et års garanti.

 

En så ny disk skal det være garanti på, så sant den ikke er dårlig behandlet. Men jeg ville nok ha gått inn på diskprodusentens sider og lastet ned testprogrammet som de har der. Hvis du sender inn disken, og Komplett ikke finner noen feil, så kan du bli belastet med et undresøkelsesgebyr. Når/hvis testprogrammet gir feilkoder, så blir det lettere for Komplett å behandle RMA når du søker dette.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Garanti er noe produsent eller selger gir deg, som de ikke trenger å gi deg, og garantien kan fritt variere fra ingenting til flere år.

 

Det som derimot er sikkert er at i følge forbrukerkjøsploven, så har du reklamasjonsrett på 2 eller 5 år, avhengig av om varen er ment å holde i mer enn to år eller ikke. Siden denne er under to år er det uansett ingen tvil.

 

Hvis det er noe galt med den, har du krav på reparasjon eller ny vare, og alle utgifter dekket.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp ny HD hos Multicom etter 2 år og 9 mnd. IBM disken hadde 3 års garanti.

Det kan imidlertid være at disken trenger en lavnivå formatering vha spesialprogramvare fra disk produsent. Sjekk HD produsentens hjemmesider. Hvis ikke Komplett finner feil på disken må du betale en hel del for sjekk av disken.

Lenke til kommentar

Hva er den faktiske reklamasjonsrett perioden for en harddisk egentlig? Det må jo være et spørsmål som er tatt opp tidligere. Jeg tror ikke helt at 5år er riktig. Det er mange disker som dør innen den tid, men det kan godt være jeg tar feil...

 

Er det noen som faktisk vet?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Siden disker er ment til å være i vesentlig lengere enn 2 år, har du 5 års reklamasjonsrett. I praksis vil dette være det samme som garanti, selv om butikkene gjerne vil sno seg unna med det ene påfunnet etter det andre.

Dette er feil. Etter loven, skal garanti alltid gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Dette kan bl.a. påvirke hvem som har bevisbyrden for defekter.

Lenke til kommentar
Siden disker er ment til å være i vesentlig lengere enn 2 år, har du 5 års reklamasjonsrett. I praksis vil dette være det samme som garanti, selv om butikkene gjerne vil sno seg unna med det ene påfunnet etter det andre.

Dette er feil. Etter loven, skal garanti alltid gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Dette kan bl.a. påvirke hvem som har bevisbyrden for defekter.

Dette må jo lage kluss. Påvirker da norske lover utenlandske produsenter? Merkelig om harddisk produsentene gir 2-3 år garanti for norske kjøpere, og mindre for andre land for eksempel. For de gir jo ikke ut garantier bare på gøy...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette må jo lage kluss. Påvirker da norske lover utenlandske produsenter? Merkelig om harddisk produsentene gir 2-3 år garanti for norske kjøpere, og mindre for andre land for eksempel. For de gir jo ikke ut garantier bare på gøy...

 

-Stigma

Klart norsk lov påvirker utenlandske produsenter, i den grad produktene skal selges i Norge. Poenget med denne bestemmelsen er at ordet garanti gir en implisitt lovnad om rettigheter ut over det du ellers ville få. Jeg har lest garantibestemmelser som faktisk reduserer rettighetene dine i forhold til de rettigheter du har i f.eks. forbrukerkjøpsloven. Dette vil være bestemmelser som vil være ugyldige i Norge. Jeg håper du ikke blander sammen garanti og reklamasjonsrett i henhold til loven. Det er to ulike ting, rent juridisk, men rent praktisk delvis overlapper hverandre. Det er ikke noen ukjent ting at produsenter har ulike garantier for ulike markeder/land, noe noen av harddiskprodusentene også praktiserer. Husker ikke hvilken produsent, men en hadde ett års garanti i Nord-Amerika, og noe lenger i Europa. Til og med samme produkt pakket i forkjellig innpakning kan ha ulik garanti. Det hele har med markedsføring å gjøre. Garanti er noe produsenter/forhandlere gir for at kunden skal føle seg tryggere på produktet, dvs. selge mer. Så er det bare å vurdere hvor trygg kunden trenger å være for å kjøpe produktet, og om han er villig til å betale mer for ekstra trygghet. WD selger f.eks. to års ekstra garanti for noen av diskene for ca. US$ 15 på nettet. Du tror vel ikke at prisforkjellen mellom en 2 MB cache disk og en 8 MB cache disk består av de ekstra MB med cache? Tro meg, du betaler for ekstra garanti selv. Produsentene gir ingenting bort, ikke engang garanti. Alt blir innebakt i prisen på produktet, eller du betaler ekstra som i WD-eksempelet.

 

Forøvrig kan du ta en titt på Markedsføringslovens §§ 9c og 9d.

Lenke til kommentar

Klart norsk lov påvirker utenlandske produsenter, i den grad produktene skal selges i Norge.

Stemmer ikke helt det du skriver her.

 

Det er Selger som står ansvarlig ovenfor kjøper ved reklamasjon,dette har nada med produsent o.l å gjøre.

 

Produsenten har gitt sin garanti og vist et land har bedre vilkår så kan dem drite i det,for loven(i norge) slår tilbake på selger og ikke produsent..

 

TaZ

Lenke til kommentar
Siden disker er ment til å være i vesentlig lengere enn 2 år, har du 5 års reklamasjonsrett. I praksis vil dette være det samme som garanti, selv om butikkene gjerne vil sno seg unna med det ene påfunnet etter det andre.

Dette er feil. Etter loven, skal garanti alltid gi bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Dette kan bl.a. påvirke hvem som har bevisbyrden for defekter.

Det jeg mente med "i praksis samme som garanti" var :

Hvis en disk blir funnet defekt innenfor garanti-tiden, blir den byttet i ny/reparert disk. Sett nå at disken blir defekt etter at garantitiden er ute, så vil reklamasjonsretten kreve at butikken reparerer disken for kunden (som ikke skjer), hever kjøpet (kommer heller ikke til å skje) eller gir kunde lik eller bedre disk ==> kunde får ny disk.

 

Jeg vet det er forskjeller på garanti og reklamasjon, men sett fra kundens ståsted i slike saker, ser garanti og reklamasjon like ut. Altså i praksis samme tingen sånn sett...

Lenke til kommentar
Det er Selger som står ansvarlig ovenfor kjøper ved reklamasjon,dette har nada med produsent o.l å gjøre.

 

Produsenten har gitt sin garanti og vist et land har bedre vilkår så kan dem drite i det,for loven(i norge) slår tilbake på selger og ikke produsent..

 

TaZ

Nope, hvis garanti blir brukt i markedsføringen av et produkt, må garantien oppfylle betingelsene i Markedsføringsloven. Garanti kan gis både av produsenter, importører og forhandlere. Siden det gjerne/ofte er forhandlere/importører som står for markedsføringen, så må de sørge for at garantien oppfyller Markedsføringslovens bokstav. Hvis produsenten selv markedsfører et produkt i Norge med garanti, og garantien ikke oppfyller Markedsføringslovens bestemmelser, så vil produsenten kunne dømmes for dette. Husk at dette er Markedsføringsloven, ikke Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Så i praksis, hva betyr dette? At vi har krav på 2 eller 3 år på harddisker, avhening av hva garantien er?

 

-Stigma

Det er korrekt som noen her skriver, at disker i dag leveres fra produsent med varierende garantibetingelser. Det skjedde en endring på dette for en 2-3 års tid siden, da "alle" produsentene samtidig endret betingelsene fra 3 til 1 års garantitid for disker kjøpt via vanlige distribusjonskanaler. (ikke noe særlig kartellvirksomhet dette, siden alle gjorde dette helt samtidig....). I dag finnes det ett utall forskjellige garantitider, fra 30 dager (for OEM-disker) og opp til 5 år på enkelte modeller. Spørsmålet ender nok derfor opp hvorvidt produktet er ment å vare i 2 eller 5 år i.h.t. reklamasjonsretten. Personlig mener jeg en rimelig IDE-disk nok bør være innenfor 2 år, mens en kostbar SCSI-disk selvsagt må ha 5 års reklamasjonsrett. En rimelig IDE-disk er uansett nokså utrangert og verdiløs etter 4 års bruk, en 4 år gammel disk i dag er vel kanskje på 10GB og har vel liten nytteverdi egentlig.

Hos oss har vi for øvrig valgt å kjøpe alle disker med minst 3 års garanti, selv om det gjør at vi ikke alltid klarer å være rimeligst på disk da vi betaler noen dollar ekstra for denne "forsikringen". Men det er ett valg vi har tatt, for å ikke gå på udetonerte "bomber" senere om man får inn ett parti som slutter å virke etter 2 års drift.

Uansett; for en norsk forbruker vil man i alle fall ha krav på 2 års reklamasjonsrett når man har kjøpt av en norsk forhandler, og i praksis vil jeg tro det dekker 99,9% av alle feil på disker. Om ikke de har gått i stykker i løpet av to år så er det overveiende sannsynlig at de vil virke til de er verdiløse uansett p.g.a. kapasitet og hastighet.

Lenke til kommentar
Så i praksis, hva betyr dette? At vi har krav på 2 eller 3 år på harddisker, avhening av hva garantien er?

 

-Stigma

Det betyr at selgeren i følge loven er ansvarlig for produskjonsfeil på disken i minst 2 år. Uansett hvor lang garantien er. Merk at dette gjelder produksjonsfeil og ikke feil som skyldes uforsiktig eller uriktig bruk.

Lenke til kommentar
Så i praksis, hva betyr dette? At vi har krav på 2 eller 3 år på harddisker, avhening av hva garantien er?

 

-Stigma

Min personlige erfaring er at, om en gjenstand er defekt, så går ting enklere hvis gjenstanden er under garanti. Det blir bare mindre diskusjon av situasjonen. Derfor kjøper jeg disker med tre års garanti, selv om jeg enda ikke har hatt en disk som har feilet for meg enda.

 

Dette betyr ikke at du står uten rettigheter om gjenstanden ikke lenger er under garanti, men du må da ofte gå inn i en diskusjon med selger om gjenstanden er ment til å vare vesentlig lengre enn to år ved vanlig bruk, og om gjenstanden er utsatt for vanlig bruk. Det er dette skjønnet som må gjøres, om gjenstanden er ment til å vare vesentlig lengre enn to år og vanlig bruk, som ofte gjør at det blir diskusjoner mellom selger og kjøper. Har disken i utgangspunktet tre års garanti, så er dette relativt greit, siden dette er vesentlig lengre enn to år og du vil da ha tre års garanti plus to år ytterligere reklamasjonsrett. Du vil m.a.o. alltid ha minimum to års reklamasjonsrett ved vanlig bruk av en gjenstand. Det som kan bli en diskusjon her, er om f.eks. disken er kjørt under det som er vanlig bruk. Så må du ofte diskutere med selger om disken er ment til å vare vesentlig lengre enn to år for å oppnå fem års reklamasjonsrett. Mye er her selvfølgelig avhengig av hvor god service selger yter kundene sine, men garantier vil uansett redusere usikkerheten, siden garantien skal gi deg mer enn lovens reklamasjonsrett.

 

Hele poenget med Markedsføringslovens krav til garantier, er at garantien skal gi deg ekstra trygghet utover det som loven setter som minstestandard. Ellers er det ingen garanti, og det vil være falsk/villedende markedsføring.

 

Og produsentgarantier kan være greie å ha når selgere forsvinner, er ukjent (kjøpt brukt) eller du mister kvitteringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...