Gå til innhold

SpeedStep i XP


Anbefalte innlegg

Er speedstep innebygget i Windows XP? Virker som om det er det, men samtidig ikke. Klikker jeg meg fram til "Strømstyring" (slit å måtte klikke så mye), kan jeg sette den som "bærbar" eller "alltid på". På bærbar setter den CPUen til 837Mhz, mens på alltid på er den på full styrke 1000Mhz.

 

Greit nok det, men så kommer spørsmålet: Hvorfor har du ikke en innstilling for automatisk der?! Hadde det på Win98 m/ Speedstep installert. Nå under XP kjører prossesoren på samme hastighet uansett om jeg kjører på batteri eller nett. Det er heller ikke et ikon for Speedstep på oppgavelinja..

 

Noen som forstår og kan hjelpe meg?

 

mvh.

Nuffern

 

PS. Kjører Windows XP Professional Norsk

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-04-16 19:55 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:


On 2002-04-16 19:53, Nuffern skrev:

Er speedstep innebygget i Windows XP?


Ja, dersom du velger "Portable computer" velges automatisk SpeedStep/PowerNow! for din bærbare.


Slike instrukser virker gjennom to nivåer;


1) BIOS-nivå

2) OS-nivå


Virker som om det er det, men samtidig ikke. Klikker jeg meg fram til "Strømstyring" (slit å måtte klikke så mye), kan jeg sette den som "bærbar" eller "alltid på". På bærbar setter den CPUen til 837Mhz, mens på alltid på er den på full styrke 1000Mhz.


Setter du den på "bærbar" justeres hastigheten automatisk. Bruk et verktøy og sjekk. Dersom du setter den på "alltid på" kjører den på full hastighet hele tiden ja.


Greit nok det, men så kommer spørsmålet: Hvorfor har du ikke en innstilling for automatisk der?! Hadde det på Win98 m/ Speedstep installert.


"Bærbar" = automatisk, gitt at du har de riktige innstillingene fra BIOS.


PS. Kjører Windows XP Professional Norsk


Skal ikke ha noe å si.



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-04-16 19:55 ]</font>


Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har installert Sandra fra SiSoftware, og har brukt denne til å måle hastigheten på cpuen. Har fremdeles en P3 1ghz.

 

Under "Bærbar" er hastigheten 731mhz uansett om den går på batteri eller på adapter.

 

Under Alltid på" er hastigheten 1000mzh uansett om den går på batteri eller adapter.

 

Logikk?? Må du virkelig gå inn og skifte selv hver gang? Det er ikke akkurat hva jeg kaller SpeedStep! Hvorfor kunne de ikke bare beholdt det slik det var i Win98? Der fungerte det faktisk..

Lenke til kommentar

Hei,

 

Du må jo fortelle maskinen din hvordan den skal oppføre seg dessverre. Har du en PIII-M 1GHz, kjører den på enten 1GHz eller 733MHz ja. Det er riktig det. Skal du bestemme hvordan du skal styre SpeedStep se vår guide;

 

http://www.barbara.no/guider/speedstep.html

 

PS! Du kan også programmere dine egne schemes. Lag shortcut til dem på skrivebordet elns.

Lenke til kommentar

Står mye der om AMDs PowerNow!, men lite om Intels SpeedStep. Noen tips på hvordan jeg får lagt ut schemes i form av snarveier på skrivebordet?

 

Ikke har jeg mulighet til å forandre på noe i bios. Bios-en er den latterligste jeg har sett til dags dato. Man har bare mulighet til å forandre på dato, klokke, passord og bootsekvens. Slik jeg forstår det da, er jeg pokka nødt til å manuelt forandre på hastigheten. Thank you Compaq and Microsoft! :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-10-07 01:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...