Gå til innhold

Gammel pc , hvilken Windows skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel som kun skal brukes til web surfing ,

Følgende spes på pc`en:

- Pentium 2 266 Mhz

- Ram 32 Mb

- 4 Gb harddisk

Hvilken windows skal jeg velge ?

Fulgte med windows 95 når jeg kjøpt den for mange år siden...

kan jeg legge inn windows 95 uten cd-rom ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, bare websurfing? Vel, hvis du ikke skal ha noe særlig med progz hadde jeg lagt inn Windows NT Workstation 4.0 . Kjenner en som har det og han er fornøyd med det.(Han bruker det selv på laptoppen sin som er av samme deler som du nevnte bare at han hadde 133 mhz.) Win 98/98se er også noe og tenke på, men etter min mening er det bare for og si det rett ut, ikke noe og satse på. Men en ting, for all del, ikke legg inn win me. Etter en måneds bruk vil du forstå hva jeg mener:D Men jeg hadde satset på Microsoft Windows NT Workstation 4.0 hvis jeg var deg! mvh Sir_Kim_2000 :thumbup:

Lenke til kommentar

Litt synd at utviklinga av Windows gjør operativsystemene mer og mer bloat og dermed mer ressurskrevende. Dvs. at hvis du har en eldre PC, så kan du ikke kjøre nyeste Windows fordi det krever 1 GB RAM og 4 GHz prosessor kun for å vise skjermbeskytteren (muligens litt overdrevet, men dere ser tegninga). Med GNU/Linux slipper du dette. Du kan legge inn nyeste versjon av en distro uten å få veldige ytlesestap, selvfølgelig må det litt konfigurering til, men ellers helt ok.

Jeg vil derfor anbefale deg GNU/Linux i stedet for en utdatert og hullete steinalderversjon av Windows.

Lenke til kommentar
Du kan legge inn nyeste versjon av en distro uten å få veldige ytlesestap, selvfølgelig må det litt konfigurering til, men ellers helt ok.

Vel, kan diskuteres det da...

Skal du ha fancy pancy brukergrensesnitt så spiser linux opp det meste av ram uansett hvordan du snur og vender på det.

Trådstarter spurte etter hvilken WINDOWS versjon han skulle velge, nevnte ingenting om linux.

Har brukt RH v8 på en celeron maskin, og det gikk i sirup. Kan godt hende de har fixet det på de nyere versjonene.

Lenke til kommentar
Skal du ha fancy pancy brukergrensesnitt så spiser linux opp det meste av ram uansett hvordan du snur og vender på det.

Fancy pancy brukergrensesnitt ja.. Tingen er at du har mulighet for å velge. Alt fra krevende vindusbehandlere til noe som ikke ligner annet enn en grå skjerm og en liten høyreklikkmeny.

Trådstarter spurte etter hvilken WINDOWS versjon han skulle velge, nevnte ingenting om linux.

Ja, jeg så at dette var windows-kategorien etter jeg hadde postet. Beklager utbruddet.

Lenke til kommentar

sim er linux hekta skjønner dere. er ikke noe vi kan gjøre med.

forresten så kan du gjøre alle slags mulig Windows versjoner fancy så mye du vil. og du kan ha en helt Clean versjon av Windows. det er opp til deg det. uannsett, hvordan man snur og vender på det så vil Windowser som Windows 2000, Windows XP og Windows 2003 bruke litt mere maskinkraft selv om du tar av alt visuelt style, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Win 98SE men gjerne med litt mer ram.

Såvidt jeg har fått med meg har Microsoft bestemt at de skal følge opp med sikkerhetsoppdateringer osv... på dette OS`et. Selv om de for litt siden hadde bestemt seg for å fase ut videre support på dette produktet.

Synes det er et greit argument samtidig som man tar inn krav om hardware osv.

Sev har jeg jobbet med alt fra win 3.11 og oppover - bortsett fra WinMe da og mener helt klart at helhetlig løsning er WIN 98SE + litt RAM

Lykke til

Lenke til kommentar

på en maskin med 16 mb ram så kjørte jeg Windows 98, og Windows ME en annen gang husker jeg. så la jeg inn mere ram, 48 mb tror jeg å da ble det bare ME :( på den tiden skulle jeg egentlig installere XP, men det ble det for lite ram til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...