Mira Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Har harde dager med PC'en for tida. Har i den anledning en rekke spørsmål jeg håper å få svar på: Dette er ganske mye, men håper noen tar seg tid til å hjelpe til, siden jeg ikke er mann om det selv.¨ Historikken: PCen begynte for et par uker siden å bli fryktelig treg og alt var et salig rot, bestemte meg derfor for å formatere. Hvilket ble gjort og da begynte problemene. For oversikts skyld, legger jeg med et bilde av diskoppsettet jeg kjører. LINK Følger på med en rekke spørsmål §1: Hvordan starter man XP i safemode/sikkerhetsmodus uten å gå innom msconfig? §2: Snarveilinja/oppgavelinja, altså hele linja i bunnen av skjermbildet i windows låser med en hyppighet på ca hvert 5. min. Dette løses ved at jeg trykker alt+ctrl+del og deretter "Lukk". Når oppgavelinja har låst seg henger også en del andre vinduer. §3: Har tre brukere på PC'en. Når jeg starter opp windows og kommer til innloggingsvinduet låser det seg her også. Jeg kan trykke på de forskjellige kontobildene, men da bare "highlightes" de og det skjer ikke noe. §4: Har noen merkelige prosesser som ligger å kjører, her er noen eks: 1.exe 2.exe landriver32.exe alg.exe Listen over prosesser er lang, opptill 25 prosesser. Finner også lsass.exe, hvordan finner jeg ut om dette er viruset eller den nødvendige prosessen. §5 Hva vil det si at en disk er en logisk stasjon? Takker for samtlige svar, så kan du svare på bare et spm så gjør for all del det Ikke skuff meg nå hw.no forum Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) §1: Hald inne F8 under oppstart. Da kan du velge Sikkerhetsmodus. Angåande lsass: Lsass (1) Lsass.exe (Microsoft) Windows NT4/2000/XP/2003 only. LSASS is the Local Security Authentication Server. It verifies the validity of user logons to your PC/Server (in technical jargon : it generates the process that is responsible for authenticating users for the Winlogon service). Recommendation : An integral part of the operating system, leave alone provided that its full path as shown in The Ultimate Troubleshooter is either C:\WinNT\System32\LSASS.exe (Windows 2000) or C:\Windows\System32\LSASS.exe (Windows XP/2003). If the path is anything else then you may have a virus (see below). Lsass (2) Lsass.exe If the full path to this program as shown in The Ultimate Troubleshooter is not C:\WinNT\System32\LSASS.exe (Windows 2000) or C:\Windows\System32\LSASS.exe (Windows XP, 2003), then you have the W32.Nimos.Worm virus or some other virus. Recommendation : Make sure you have up‑to‑date reputable antivirus software and then reboot your PC into Safe Mode and run a full virus scan. Angåande alg.exe ALG is an integral part of ICS (Internet Connection Sharing) and ICF (Internet Connection Firewall) in Windows XP Du kan skjekke dei andre tvilsomme programma ved å finne dei her Logisk partisjon: Betyr egentlig det samme som ordet "partisjon", det vil si en logisk del av en fysisk harddisk, som fungerer som om den var en fysisk separat disk. Endret 16. juni 2004 av zeph Lenke til kommentar
Mira Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Takker for det zeph:) Noen andre som vil prøve seg? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 §3: Du kan prøve å endre innloggiskmåten til å ikke bruke velkomstvinduet, men istedenfor et vindu hvor du skriver inn passord og brukernavn. Dette gjøres ved å gå inn i User Accounts (Skriv nusrmgr.cpl i RUN), så under Change the way users log on or off og til slutt Use the Welcome screen. Denne skal være avslått. §2: Har hatt et lignende problem selv, men denne forsvinner etter hvert, for å så dukke opp igjen noen dager senere. Når dette skjer skrur jeg bare tiden fram en dag og problemet er borte. Men jeg vet ikke om du kan gjøre det samme for å løse problemet. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Takk for den også Men er det noen som kan skjønne hvorfor det samme problemet med oppgavelinjen og logon-skjermen kommer tilbake selv om jeg formaterer? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Før du installerer, burde du integrere SP1 i installasjonen (http://unattended.msfn.org/) og ikke være tilkoblet nettet. Det første for å ha en oppdatert versjon av XP før installasjon og det andre for å unngå ormer (f.eks Blaster). Du burde også installere en brannmur (whttp://www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/zonealarm/znalm_details.jsp, dette blir innebygd f.o.m SP2) før du kobler til nettet. Ang. problemer med velkomst-skjermen/innlogging: Du kan trykke Control-Alt-Delete TO ganger, så får du "vanlig" NT-logon... Håper noe av dette var til hjelp Lenke til kommentar
MountainRivera Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 25 prosseer er da ikke så mye, selv har jeg 33 prosseser kjørende akkurat nu! Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 har 39 prosesser kjørende i Windows 2000 PRO på hovedpc`en og 22 prosesser i Windows 2000 PRO på laptoppen. tilbake til det du spurte om: har du prøvd å kjøre Ad-aware og/eller Spybot and destroy (begge to er spyware remover programmer. hvis ikke prøv. å kjøre begge disse programmene eller bare et av dem. så ser du hva du finner der. slett alle objektene som den finner. se om dette gir noen forandring. hvor mange ganger har du prøvd å formatere? bare den ene gangen eller flere ganger etter dette pga problemene? Lenke til kommentar
Mira Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Har lagt inn Norton, den fant faktisk 11 småvirus som f-secure ikke hadde funnet. Har nå redusert problemet til dette med oppgavelinja. Den låser seg til en stadighet. Vet ikke om det er relevant, men fire prosesser med svchost.exe kjører. Det er visst et vertsprogram for progarmmer som bruker dll filer. Det merkelige er at vi er to brukere på pcen, begge med administratorrettigheter og problemet forekommer på begge to, men i langt hyppigere frekvens hos meg. Har kjørt alt av ad-aware og spybot og har formatert flere ganger, problemet er der fortsatt. Noen som har noe forslag? Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 hmmm, har du prøvd å satt harddisken inni en annen pc også formatert den der da? har du flere enn èn partisjon forresten? Lenke til kommentar
Mira Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) Hvis du ser i det første innlegget så har jeg illustrert hvordan jeg har partisjonert... Men for oversikts skyld så har jeg 2 partisjoner på OS-disken, en på 5GB og en på 74GB elsn. Men tenkte jeg kanskje skulle prøve et annet forrum i tilleg, noen som har noe forslag til et forum hvor man kanskje har greie på dette? Endret 19. juni 2004 av Mira Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå