Gå til innhold

Hjelp til skjermkortvalg

B3nd1k

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter her å vurderer å kjøpe meg et nytt skjermkort, men er så usikker på hva jeg skal ha. Er ikke spesielt inne i skjermkort-verdenen, og siden det er så utrolig mye å velge mellom, kan det være greit med litt hjelp :)

Kortet skal hovedsaklig brukes til gaming, men også til grafisk arbeid i photoshop.

Angående budsjettet så vil jeg helst ligge på en pris under 2000 kr. Kanskje rundt 1800 kr.

Jeg har så langt funnet fram til tre kort jeg synes ser ok ut, men aner ikke hvor gode de egentlig er:

Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB DD AGP, ATI,"Ultimate Edition", Full-Retail

Gainward GeForce FX5900XT 128MB DDR 2.8 AGP, "Ultra/1100XT TV-DVI GS", Retail

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Jeg har hørt at de Powercolor-kortene har et problem med varme, men jeg aner ikke om dette er et veldig stort problem.

Så, er det noen som er litt into skjermkort-verdenen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet. Hadde faktisk bestemt meg for PowerColor kortet, før jeg hørte at vifta på det hadde den leie vane av å ta kvelden uten å si ifra.

En kompis av meg har hatt litt problem med sitt Gainward kort, men jeg veit ikke om dette bare var en vare defekt for han eller om det er utbredt.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å kjøpe PowerColor 9800Pro kortet.

Problemet med de var at viftene datt av, men det er ordnet nå, så det er ikke noe å tenke på.

Det er vel det beste kortet du kan få idag for en slik pris...

Jeg vil også anbefale 9800 Pro, jeg har det selv, og er meget fornøyd.

Det du nevner om viftene er ikke helt riktig, fremdeles mottar forbrukere mange PowerColor-kort med kjøleribber som har svarte plastikkfester, altså problemvifta. Blant annet jeg har det, og jeg kjøpte kortet i april.

Men dette har da vært oppe i haugevis av andre tråder...

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Det du nevner om viftene er ikke helt riktig, fremdeles mottar forbrukere mange PowerColor-kort med kjøleribber som har svarte plastikkfester, altså problemvifta.

Neida, de nyeste har også plastfester, men det er en annen type plast enn de som datt av...

Er ihvertfall det PC påstår selv om jeg har fått med meg alt.

I februar/mars hadde de messingfester, ihvertfall det jeg fikk.

Etter det har de gått tilbake til plast, men jeg har ikke hørt om noen problemer med plastfestene fra etter april... :hmm:

Lenke til kommentar
Det du nevner om viftene er ikke helt riktig, fremdeles mottar forbrukere mange PowerColor-kort med kjøleribber som har svarte plastikkfester, altså problemvifta.

Neida, de nyeste har også plastfester, men det er en annen type plast enn de som datt av...

Er ihvertfall det PC påstår selv om jeg har fått med meg alt.

I februar/mars hadde de messingfester, ihvertfall det jeg fikk.

Etter det har de gått tilbake til plast, men jeg har ikke hørt om noen problemer med plastfestene fra etter april... :hmm:

Hmm, det er sikkert riktig. Prøvde selv å ta kontakt med PowerColor via mail, men det var ikke mye respons.. :wee:

Kanskje jeg skal driste meg til å overklokke litt da, har alltid trodd at jeg hadde den drittvifta.

Lenke til kommentar

Hmm.. Ut i fra den testen i hjemme-pc om netshop.no, så så ikke det ut som en så veldig bra netbutikk. De fikk vel faktisk ikke varen de bestilte en gang. Har litt lyst å holde meg til komplett, siden jeg har ganske god erfaring derfra, og jeg skal bestille et hovedkort jeg ikke klarte å finne så mange andre plasser :)

Endret av B3nd1k
Lenke til kommentar
Hmm.. Ut i fra den testen i hjemme-pc om netshop.no, så så ikke det ut som en så veldig bra netbutikk. De fikk vel faktisk ikke varen de bestilte en gang. Har litt lyst å holde meg til komplett, siden jeg har ganske god erfaring derfra, og jeg skal bestille et hovedkort jeg ikke klarte å finne så mange andre plasser :)

Leser du rundt om på forumet her så får du høre stikk motsatt av det hjemmepc sier.

Kan personlig anbefale netshop. Synes at det er de som har beste service kontra pris.

Lenke til kommentar
Hmm.. Ut i fra den testen i hjemme-pc om netshop.no, så så ikke det ut som en så veldig bra netbutikk. De fikk vel faktisk ikke varen de bestilte en gang. Har litt lyst å holde meg til komplett, siden jeg har ganske god erfaring derfra, og jeg skal bestille et hovedkort jeg ikke klarte å finne så mange andre plasser

Testen i HjemmePC var latterlig.

Det er jo helt opp til posten hvor fort varene blir levert.

Noen dager er det mer pakker og brev enn andre dager, slik kan pakker bli forsinket.

Netshop er vel en av de ledende butikkene til dags dato.

Lenke til kommentar
Hmm.. Ut i fra den testen i hjemme-pc om netshop.no, så så ikke det ut som en så veldig bra netbutikk. De fikk vel faktisk ikke varen de bestilte en gang. Har litt lyst å holde meg til komplett, siden jeg har ganske god erfaring derfra, og jeg skal bestille et hovedkort jeg ikke klarte å finne så mange andre plasser

Testen i HjemmePC var latterlig.

Det er jo helt opp til posten hvor fort varene blir levert.

Noen dager er det mer pakker og brev enn andre dager, slik kan pakker bli forsinket.

Netshop er vel en av de ledende butikkene til dags dato.

Hehe, det har du jo hel rett i :) Tenkte ikke på det når jeg leste den :p

Men jeg skal sammenligne noen priser på det og en del annet datautstyr i dag, så får jeg se hvor jeg bestiller det hen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...